akut hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #61
    Nja, en anledning varför man inte ska stimmfiskar ensamma är att när de blir stressade "stimmar" de, de söker skydd tillsammans, de känner sig trygga i ett stim.
    Men visst kan en ensam fisk trivas om inredningen ger den trygghet.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • trollet85
      • January 2005
      • 667

      #62
      Tack för svar!
      Vad jag tycks se verkar den trivas. Jag gör inte så mycket mer än ger den lite mat och sen bytte jag lite vatten igår, men den ser frisk ut än iaf. så då går det nog ett tag till då iaf..
      63L med salamandrar
      Mina älskade persers Viola och Velvet

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #63
        Ursprungligen postat av trollet85
        sen en annan sak. är det väldigt skadligt, eller vad jag nu ska kalla det. att ha denna fisken ensam? det är en molly och jag vet att de är stimfiskar, sa de på zooaffären iaf. men den verkar ju klara sig bra endå denna fisken. har spegelväggar i akvariumet så den kanske tror ibland att den har en kompis endå?
        Molly är inte utpräglade stimfiskar, men de trivs ändå med att vara flera stycken tillsammans. Mollyn klarar nog av att vara ensam ett tag i fall det krävs pga sjukdom, men jag skulle inte rekommendera dig att ha henne/honom ensam en längre tid. Om hon/han fortfarande ser ut att må bra efter en månad lär det inte vara nån sjukdom kvar i akvariet och då bör du skaffa några till så de blir ett litet gäng, alternativt omplacera fisken till någon som har flera molly. Jag tvivlar på att fisken tror att spegelbilden är en kompis. Den varken luktar eller känns som en annan fisk. Kanske tror hon/han att det är en annan fisk på andra sidan glaset som inte går att nå? Jag vet inte, men det låter inte särskilt roligt.
        Senast redigerad av batski; 20 February 2005, 11:15.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • Hemma
          • October 2003
          • 141

          #64
          Det har lugnat sig.

          Tack för hjälpen med tips om stora fiskdöden.
          Alla mina Svärdbärare/Platy gick åt, fem stycken, plus några tetror. Som tur är har jag 11 Platyyngel som står på tillväxt.

          Som en glad överraskning lekte mina corydoras igår!!! Har flera ägg i ett kar nu. Väntar med spänning.
          som gillar fiskar !

          Kommentar

          • trollet85
            • January 2005
            • 667

            #65
            Molly är inte utpräglade stimfiskar, men de trivs ändå med att vara flera stycken tillsammans. Mollyn klarar nog av att vara ensam ett tag i fall det krävs pga sjukdom, men jag skulle inte rekommendera dig att ha henne/honom ensam en längre tid. Om hon/han fortfarande ser ut att må bra efter en månad lär det inte vara nån sjukdom kvar i akvariet och då bör du skaffa några till så de blir ett litet gäng, alternativt omplacera fisken till någon som har flera molly. Jag tvivlar på att fisken tror att spegelbilden är en kompis. Den varken luktar eller känns som en annan fisk. Kanske tror hon/han att det är en annan fisk på andra sidan glaset som inte går att nå? Jag vet inte, men det låter inte särskilt roligt.

            jo jag lär väl köpa några till fiskar. mollyn ser ju fortfarande pigg ut. men samtidigt vet jag inte om jag vågar köpa fler, som jag skrev i en särskild tråd här på zoopet, men som ingen svarade på. min molly har fortfarande lite bortskrapad/bortnött färg kring gälarna. tror inte det ska vara så? och vad kan det vara isåfall. inte så roligt om alla nya fiskar isåfall dör...
            63L med salamandrar
            Mina älskade persers Viola och Velvet

            Kommentar

            • FridaT
              • January 2005
              • 68

              #66
              Om du har en digitalkamera kanske du kan ta ett kort på det som ser udda ut och posta den så kanske någon av experterna här kan hjälpa dig. Alternativt ta med bilden till en zoo/fiskaffär och fråga om dom kan hjälpa dig.
              Hoppas din fisk är frisk o klarar sig. Men som du påpekade så är det ju synd att släppa ner nya fiskar om den skulle vara sjuk.
              Färsk i fiskstimmet.

              Kommentar

              Arbetssätt...