Är min slöjstjärt sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beanie
    • February 2005
    • 17

    #16
    Detta verkar inte bra, ögonen börjar mörkna med en rostbrun toning och blir bara mörkare och mörkare, sedan har en stjärtfenan "torkat" en millimeter, liknara ungfär som när blad på krukväxter torkar. Vad ska jag ta mig till, precis när det hela såg ut att vända så åkte jag på bakslag.

    Jag har ingen pump i karet, dock en tre gånger så hög storbladig växt. Har bytt 10-20 liter de tre senaste dagarna när jag medicinerat. Hällde i en aning mindre salt än vad Insomniac sa.

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #17
      du.. medecinerar du bara karet den är i men inte karet det utbröt i? vita prick är nämligen en mycket smittsam parasitsjukdom som finns kvar i vattnet även om fisken är borta..

      Kommentar

      • beanie
        • February 2005
        • 17

        #18
        Jag har flyttat den sjuka slöjstjärten till ett tomt kar, jag har inte medicinerat något i det förra, där alla andra fiskar finns kvar.

        Kommentar

        • Insomniac
          • December 2004
          • 310

          #19
          Har prickarna försvunnit? Hur mår de andra fiskarna? Tycker det är konstigt om de inte har fått några prickar.
          Har du vattenberedningsmedel i vattnet? Min fisk blev sjuk nästan direkt efter jag fått den, jag var lite oförsiktig och väntade nog inte tillräckligt länge innan den fick simma ut ur påsen. Har du inte vattenberedningsmedel är det lätt att de får parasiter vid flytt, och vad jag har läst så påverkar det hur länge man väntar innan man flyttar över dem.
          Senast redigerad av Insomniac; 13 February 2005, 16:23.

          Kommentar

          • beanie
            • February 2005
            • 17

            #20
            Dom andra fiskarna mår prima, Tillsatte salt i den sjukes kar, den verkar ha drabbats av fenröta, ena "bakfenan" har försvunnit en millimeter in längst uppifrån en centimeter efter fenan som kanske är 7 centimeter bakåt, om du förstår. Andvänder inget vattenberedningsmedel och byter ca:40 procent varje dag innan eller en timme innan medicinering. Sedan står det att man ska ha minsta 26 grader varmt vid medicinering, jag har ca:20 grader med tanke på att fisken inte vill ha varmare och det är vad jag skulle tro gorde att sjukdomen bröt ut. Det var också ett bra tag sedan dom senaste tillskotten av fisk hade kom.

            Bör jag fortsätta med salt och bör jag höja temperaturen ?

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              Bakterier trivs sämre i varmare vatten och fisken immunförsvar stärks.
              Parasiter förökar sig lättare i varmare vatten (utvecklas snabbare).
              Tänk på att bara tillsätta salt för den mängd vatten du byter.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • beanie
                • February 2005
                • 17

                #22
                tack så mkt

                Kommentar

                Arbetssätt...