Hjälp dom dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FridaT
    • January 2005
    • 68

    Hjälp dom dör!

    Jag har nyligen skaffat akvarium och har för ett par dar sen haft i ett par fiskar.
    En av mina Slöjstjärtar började bete sig konstigt och "flöt" omkring uppe vid ytan och flöt mycket på sidan..såg ut som den hade svårt att simma ner och komma på rätt köl. Idag hittade jag den på botten..kippande .. den flyttade sig ett par ggr men låg sedan still, den dog. Efter ett par timmar dog även en tetra för mig. Nitrithalten är ok så jag vet inte vad som e fel. Har även sett strängar med bajs hängande efter ett par av dom.

    Det är ett kar på 100L med 4 slöjstjärtar, en mal och 3 tetror. Jag plockade ut fisken med hjälp av dom i affären och hade naturligtvis valt annorlunda om jag vetat att tetror är stimfisk mm.

    Jag undrar om nån kan hjälpa mig med vad som är fel??

    Tack
    Färsk i fiskstimmet.
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    Hur nystartat är det? Hur är tempraturen? har du haft i vattenberedningsmedel?

    100 L är alldeles för litet för fyra slöjstjärtar.. varje slöjstjärt ska ha 50 Liter vatten.

    Kommentar

    • FridaT
      • January 2005
      • 68

      #3
      Det jag läste på denna zoopet var nåt om L per cm fisk...hur stort behöver det egentligen vara....det e ju bara 3 kvar och det ser ju inte direkt trångt ut...snarare tvärt om. Men som sagt är jag ju nybörjare, om jag nu inte ska ha mer än 2 slöjstjärtar i min tank, vad ska jag ha mer då? Eller ska det bara vara 2 fiskar i det.

      Nu har jag svårt att tro att det skulle vara storleken som tar kål på en två dar gammal fisk på 6 cm. Jag har märkt att dom ätit på gräset som är i tanken kan det vara det. Det är konstigt att dom som säljer fisken inte säjer nåt när man köper växter o sånt!

      Akvariet e ung. en vecka gammalt och jag har haft i alla nödvändiga vatten grejer. En snabbstart och en aquasafe. Temp är ca 23 grader. De sa att det skulle vara ok...har försökt sänka värmen ytterligare men det går långsamt.
      Färsk i fiskstimmet.

      Kommentar

      • trollet85
        • January 2005
        • 667

        #4
        mina verkar också dö... helt sjukt.

        först ena guppin igår. men nu verkar alla jäkligt slöa. de lär va döda innan dagens slut iaf. roligt!! alla fiskar åt hel..
        veckan före de så dog scalerna en efter en, men de andra verkade pigga.
        är väl tydligen mitt fel endå då att de dör. har ingen nitrit mätare men har använd medel mot sånt i 10 dagar före fiskarna kom. vattnet är lagom temp..

        ska sälja mitt akvarium för jag orkar inte med detta. allt kommer dö för mig. tänker inte köpa nya fiskar som bara beter sig särt dom också.
        63L med salamandrar
        Mina älskade persers Viola och Velvet

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Läs Zoopets första sida, läs här http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm läs någon akvarie bok.
          Här finns lite om Slöjstjärt http://www.kramforskoi.com/guldfisk.htm

          Länst ner på den här sidan finns länkar om sjukdomar och om Slöjstjärt. http://www.kramforskoi.com/lankar.htm
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • FridaT
            • January 2005
            • 68

            #6
            Jag har gjort nästan allt som stod i texten. Allt utom att kolla upp fisksorter och sånt vilket var ett misstag men det hjälps ju inte nu. Nu måste jag ju ha reda på vad det är om jag ska kunna rädda dom andra. I texten står ju oxo att man ska ha 50L vatten per 10cm guldfisk...min största var bara 6cm dom andra är mindre så det är ju inte för litet än iaf. Jag frågade oxo specifikt i affären om PH och de andra testerna som står nämda i texten men dom sa att allt jag behövde var nitrittest för det andra var det bara experter o uppfödare som hade.
            Usch vad less jag blir.
            Färsk i fiskstimmet.

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              Man ska inte alltid lita på akvarieaffärer.. de låter som om de vet mer än de egentligen gör...

              Slöjstjärtar äter växer... det är ganska naturligt..

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Frida T du kan ha 4 Slöjstjärtar på 6 cm en tid till du känner att hobbyn är något för dig.
                Men du ska ha ett till filter när du har Slöjstjärt.
                Jag tycker att akvarium under 200 liter är för små för alla arter av fiskar.
                För att vara säkrare att du inte får problem med vattnet så kan du byta 20 liter varje dag.

                Blir du less, det blir alla ibland, just nu håller ja på att byta 1300 liter vatten det tar ett par tim. det är tråkigt men nödvändigt.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #9
                  Jag byter vatten varannan dag och det är en ljuspunkt.. jag älskar det.. jag skulle bo i mitt stora akvarium själv om jag kunde! (. jag kan faktiskt få ner min pojkvän i det utan minsta problem.. )

                  1 cm fisk per liter vatten är en aning.. men det finns undantag om fiskar är revirbenägna eller grisar ner mycket.. guldfiskar kan skräpa ner en hel del och är ganska förtjusta i växter.. i alla fall var mina det den tiden jag höll mig med sådana.. dock anser jag numer att ju vildare fiskar det är.. destå härligare är de..
                  Senast redigerad av Triana; 28 January 2005, 09:42.

                  Kommentar

                  • FridaT
                    • January 2005
                    • 68

                    #10
                    Jo...jag märkte att dom gillar att mumsa växter....dom gick hårt åt mitt gräs...
                    Visst tycker jag ju att det e besvärligt när dom dör o så...men det e ju bara för att jag e förälskad...Jag e mammaledig just nu och det gör mig inte så mycket att jag måste jobba med det lite grann.
                    Jag har lust att skaffa fler större akvarium....ha dom överallt....det e ju så fint o mysigt.
                    Men....vi ska ju ha nånstans att bo oxo...suck...)
                    Ett till filter? Hur dant då? Nu har jag ett innerfilter som kom med akvariumet bestående av 4 filtersvampar i olika grovhet och tjockhet och ett filtervadd. Det är mycker syre i vattnet...eller ska vara med tanke på ytrörligheten.
                    Färsk i fiskstimmet.

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #11
                      känner likant om någonstans att bo.. jag har tre akvarium på mitt rum nu.. mamma är allmännt surmulen men.. Jag har STEngolv nu.. *har haft två akvarium som spruckit över trägolv innan*

                      Kommentar

                      • FridaT
                        • January 2005
                        • 68

                        #12
                        Aoch...spruckit?....kanske borde kolla min hemförsäkring...
                        Färsk i fiskstimmet.

                        Kommentar

                        • Triana
                          • January 2005
                          • 840

                          #13
                          mm.. men det var liksom i fogarna.. så det droppade bara ut.. sakta.. man hann flytta alla fiskar och tömma det (genom fönstret.. var snabbst)

                          Kommentar

                          Arbetssätt...