Min praktbotia är sjuk, vet ej vad han lider av

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maria_K
    • December 2004
    • 5

Min praktbotia är sjuk, vet ej vad han lider av

Hej

Köpte för ett tag sedan (ca 2 veckor) ett gäng praktbotior. Samtliga fick vitapricksjukan och har nu medicinerats mot detta med faunamor och är på bättringsvägen. En fisk har dock några prickar kvar.
    Men problem har uppståt då en av dem har tappat apptiten totalt, tappat färgera och ligger på botten och "spelar död". Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Funderar på att avbryta faunamor behandlingen om det kan vara den som påverkar och byta delar av vattnet men är rädd att den kvarvarande kan smitta de nu friska fiskarna. (den fisk som tappat färgen verkar inte längre lida av vitaprick)

Vet ni vad jag kan göra eller är det bara till att låta "livet" ha sin gång. Vill hellst ha kvar min nyköpta firre, börjar lixom bli fäst vid honom, de är ju rätt personliga de här praktbotiorna har jag kommit under full med.

Tack på förhand.

Maria
  • Morellen
    • November 2003
    • 4349

har den magrat med? Ibland verkar praktbotior åka på någon parasit som får dem närmast anorektiska... Svårt att göra något åt men det är bra om du kan flytta den sjuka . När affärerna öppnar kan du höra med någon, ibland hittar man kunniga folk som har sina specialknep.
    Har du kört hela faunamorkuren? Kö annars klart den för att bli av med de vita prickarna, ibland tar det lite tid innan prickarna släpper från fiskarna. Temperaturhöjning och salt kan funka som understöd till kuren. Gör lite sökningar om vita prick på forumet så har du läsning en bit in på nyåret.
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
    (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Maria_K
      • December 2004
      • 5

jo den har magrat men den var inte speciellt rund när jag köpte den och samtliga botior har ätit dåligt under kuren. Men jo den ser ganska anorektisk ut.
      Har kört en kur och var tvugen att börja på en till men den körde då bara halva kuren då jag hört att praktbotior kunde vara känsliga. Har redan läst det mesta angående vitaprick här och inbillar mig att jag följt råden. =)
      Verkar som om att jag får vänta och se.

Kommentar

• Wrongprincess
        • July 2002
        • 186

Höj sakta tempen till 30 grader. Eller mer om inte andra fiskar tar stryk av det. Gör delvattenbyte på ca 30%. Tillsätt salt 1 dl per 100l. Öka genomluftningen av vattnet då högre temp annars kan leda till syrebrist. Strunta i faunamor då du redan kört en hel kur.
        Lycka till!
        /En discustoka!

Kommentar

Arbetssätt...