Snälla, hjälp vad har mitt akvarium drabbats av

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    Snälla, hjälp vad har mitt akvarium drabbats av

    Hej!

    Har varit bortrest några dagar och kom hem i kväll och upptäckte då att två av mina ballongmollysar inte alls mådde bra. Dom låg på sidan på botten och flämtade och när jag rörde vid glaset så försökte dom att simma i väg men dom bara snurrade omkring i akvariet, det såg ut som att dom höll på med riktiga cirkus konster, jag avlivade iallafall dom men jag är ju rädd att mina andra fiskar också ska drabbas. Är det någon som har någon aning om vad dom kan ha drabbats av och vad jag i sådana fall ska göra???

    Mvh
    Katti
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    #2
    Är det ingen som vet något om detta?
    Katti

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hej Nikki!
      Jag vet inte om jag verkligen är rätt person att svara men jag kan förstå din desperation. För mig som inte är så ruggigt rutinerad eller har sett så mycket så förefaller det som nitritförgiftning. När bytte du vatten senast och hur ofta byter du vatten?

      Jag hade bytt vatten om jag kände mig orolig för de andra fiskarna. Ballongmolly i sig är ju en rätt hårt avlad form av molly så den är förmodligen känsligare. Jag skriver förmodligen för jag vet som sagt inte till hundra %. Det skulle nog bli lättare att svara på din fråga om du berättade lite mer, storlek på ditt akvarium, hur varmt det är i karet, om du tar några prover eller om vattenbytesrutiner. Ja lite sån information.
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • nikki
        • May 2004
        • 224

        #4
        Hej!

        Jag kom ju som sagt var hem i söndags och då hade jag bytt vatten på onsdagen. Jag byter ca 30 liter i veckan och jag använder både aquatan och nitrivec vid varje vattenbyte. Temperaturen har jag inte kunnat kolla för jag lyckades ha sönder termometern efter förra vattenbytet och inte lyckats få tag på en ny förrän idag pga att det var slutsålt på alla akvarieaffärerna som vi har här !
        Hur som helst så fick jag ju tag på en termometer idag och upptäckte att det var hela 28 grader i vattnet, brukar normalt ha ca 25 så jag vet inte om det kanske kan ha varit orsaken.
        Katti

        Kommentar

        • homer_simpson
          • March 2004
          • 4

          #5
          de har med att göra att du inte har en doppvärmare, så var de i mitt fall iallafall, ja glömde plugga in den o då va de likadant för mig

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            28 grader är lite högt för sånna fiskar men inte ska dom ligga på botten och flämta för det.. Aquatan och nitrivec vid varje vattenbyte är inte nödvändigt om akvariet redan är inkört. Nitrivec innehåller nitrifieringbakterier och det brukar vanligtvis finnas i bottensubstratet och i filter på ett "inkört" akvarium om allt står rätt till. Jag tror nog du kan lita på naturens egna nitrivec och spara lite pengar.

            Om du vill sänka temperaturen i akvariet så kan du pytsa i lite kallvatten.. lite i taget till du har nått en bekväm teperatur.
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • plizken
              • April 2004
              • 1293

              #7
              Homer ..

              <hr noshade size="1">
              de har med att göra att du inte har en doppvärmare, så var de i mitt fall iallafall, ja glömde plugga in den o då va de likadant för mig
              <hr noshade size="1">


              Är du säker på att vattnet blev varmare när du glömde plugga in doppvärmaren?
              Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

              Kommentar

              • nikki
                • May 2004
                • 224

                #8
                Jag har doppvärmare, men det har ju igentligen ingen betydelse i det här fallet för en doppvärmare kan ju inte hindra från att det blir för varmt i akvariet den hindrar ju bara från att det ska bli för kallt i akvariet vilket ju det inte är i mitt fall.
                Katti

                Kommentar

                • nikki
                  • May 2004
                  • 224

                  #9
                  Jag trodde att det var viktigt att alltid sätta i nitrivec , men så är det alltså inte, ja, ja man lär sig alltid något nytt
                  Katti

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #10
                    Prova lite svalare vatten och se om dom kvicknar till.
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • nikki
                      • May 2004
                      • 224

                      #11
                      Ja, ballongmollysarna har jag avlivat, dom var halvdöda så det fanns inget hopp där, men man vill ju helst veta vad det berodde på för att förhindra att andra fiskar blir sjuka. Temperaturen är iallafall nere i 27 grader nu och går sakta men säkert neråt så det är väl bara att invänta och se om några fler fiskar blir dåliga.
                      Katti

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Nja inte blir det varmare i karet om man glömmer plugga i doppvärmaren ;-)
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Fortfarande har du ju inte talat om hur stort akvarium du har? Har du kollat nitrit? I nån annan tråd pratade du om trasiga fenor, i en tredje om alger. Du verkar ha mycket fisk i karet; kuhliålar, praktbotia, neontetror, häxmal och ancistrus. Dina egyptiska munruvare har dött och dina ballongmollys har du fått avliva.

                          Jag vill inte vara snorkig på något sätt men om det skulle vara så att du har ett överbefolkat kar så bör du hålla kollen på nitrit. Om du talade om hur stort ditt akvarium är och vilka fiskar du har i så är det lättare att hjälpa dig. Jag kommer inte peka finger och det kommer nog ingen annan heller att göra. Temperaturen stiger lättare i mindre kar när det är varmt ute. Återigen, är inte ute efter att kasta paj. Själv har jag inte så jättelång erfarenhet av att ha akvarium men ett å annat har jag lagt på minnet.
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • nikki
                            • May 2004
                            • 224

                            #14
                            "Lenmar" Jag tar det inte som pajkastning, jag är nybörjare och är bara glad för alla tips och råd jag kan få och på så sätt rätta till eventuella fel och misstag som jag gör.

                            Hursomhelst så har jag ett 100 liters kar, praktbotisarna har jag inte kvar och inte häxmalen heller och neontetror har jag aldrig haft men däremot kardinaler. Jag har alltså 15 kardinaler, 2 khuliålar, 2 ancistrus 3 ballongmolly och 3 platy, jag tror inte att det ska vara överbefolkat för jag har varit väldigt noga med att tala om på akvarieaffären vad jag har för fisk och hur många när jag har köpt något nytt och dom har sagt att det är inga problem.

                            Pga nitriten så har jag alltid haft i nitrivec vid varje vatten byte men jag har aldrig gjort något test.
                            Katti

                            Kommentar

                            • dgqlof
                              • November 2003
                              • 1344

                              #15
                              Jag har ingen erfarenhet av sjukdomar, men jag kan säga så mycket som att temperaturen är inte problemet. Nästan alla akvariefiskar klarar att leva konstant i 33C om bara syrehalten är tillräcklig. Neråt klarar nästan alla att leva i 22C, likaså en vecka i 20C och några dagar i 18C.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...