sjuk violet goby

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barr
    • July 2004
    • 194

    sjuk violet goby

    Nu har en av mina violetta gobys blivit sjuk. Som jag tidigare har nämt blev jag, totalt nybörjare, pålurad ett par av dessa fiskar utan att veta något om dess speciella krav.

    En av dom var klart dominerande och visade den andra klart och tydligt var revirgränserna gick. Den andra var ganska feg men blev efterhand tuffare och tuffare och gick faktiskt på den starka när denna kom innanför gränsen. Han såg rätt rutten ut när jag fick honom men han började så smått få tillbaka färgen.

    Men. Vid matningen för någon vecka sedan märkte jag att han inte alls var speciellt intresserad av maten. Det var konstigt men jag tänkte inte mer på det förrän ett par dagar senare, då såg jag att han fortfarande inte äter och att han hade magrat en del. Han hade också tappat allt sitt mod och var nu förpassad till ena hörnet av akvariumet bakom en kruka. Blev nu lite orolig och tänkte att den stora starka hade gett honom en omgång så att han inte vågade sig fram och äta. Jag började nu mata dom med glaspipetter så att jag kunde servera den svaga där han låg och tryckte. Han var fortfarande inte intresserad av maten (röda mygglarver)även om jag lyckades få i honom lite. Så har det fortsatt och han blev allt magrare och börjar bete sig lite konstigt. Han hänger på värmaren, försöker lägga sig uppe på pumpen och ligger på sidan och ser död ut.
    För ett par dagar sedan upptäckte jag att han fått en konstig utbucktnad i buken i "brösthöjd". Ser ut som en tumör och har vuxit betydligt nu. Så matvägrandet hade tydligen inte något med trivsel att göra utan om sjukdom. Den andra mår prima, växer bra, äter ordentliugt, och ser mycket bra ut.

    Så, jag har nu övervägt att avliva den stackars kraken så jag tänkte höra mig för om det finns något standardförfarande i akvaristiska sammanhang.

    Eller först kanske man gan pröva någon medicinering? Det skulle ju vara synd att bli av med den.

    Tack på förhand
Arbetssätt...