döda dagen efter inköpet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #16
    idag tog jag bort ytterligare en fisk. på den var h e l a stjärtfenan borta. bortfrätt? det jag inte kan förstå är hur det går till? börjar det hela med ett bett från en annan fisk och kommer därefter bakterier som resulterar i nästintill ingen resterande stjärtfena? eller är det bett efter bett som gör att stjärtfenan försvinner? En till i akvariet är så där men han/hon åt riktigt bra idag och verkar pigg i övrigt. Får se om han klarar natten.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #17
      Jag känner så väl igen det, och jag fick aldrig koll på hur det gick till.... ingen annan som vet???
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #18
        fisken klarade natten. han ser pigg ut men sakar fortfarande en stor del av stjärtfenan. jag tror det värsta är över för honom.. hoppas det i alla fall!
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          #19
          Jag har haft stora stim av rödmunstetror med fiskar som definitivt stressade dem men hade ändå inga problem med sjukdomar, så jag kan omöjligt tro att de dog eller tappade stjärtfenan pga stress eller för hastig inkoppning. Det måste vara något annat som spökar.

          Min gissning är att du har någon fenbitande fisk i karet. Antingen att rödmunstetrorna själva ger sig på varandra eller att någon gammal fisk biter fenorna av de nya invånarna.
          Fenröta är jag tveksam till, fenorna försvinner inte fullt så där snabbt vad jag vet, men jag kanske har fel.

          Har du sett om någon annan fisk har jagat rödmunstetrorna under dagen eller efter att belysningen har släkts?

          Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #20
            hej FI. hmm kan inte komma på att jag har någon fenbitare i karet.. eller kan det vara någon av mina 2 siameiska algätare som varit framme? fast jag har inte sett dem bita på någon fisk någonsin. eller möjligen kan det vara en rätt så aggressiv blackmolly hanne som härjar. har inte sett någon fisk jaga tetrorna.

            kan det inte vara så att någon fisk i påsen (vid inköpet) bet av stjärtfenan på tetrorna? i den lilla påsen var

            7 rödmunstetror
            5 sebrafiskar
            1 ancistrus
            1 black molly hona

            för många fiskar i påsen?
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #21
              När jag hade rödmunnar som blev av med stjärtfenan så handlade det inte om påsen, eftersom alla tappade halva stjärtfenan efter att de kom i karet. De delade kar med andra rödmunnar som inte blev av med någon halv stjärtfena, så fenbitare stämmer inte heller... var mest bara malar i karet för övrigt...
              Det som möjligt vis kan vara fallet är att de äldre bet fenorna av de nya... men så är det ju inte hos Lenis eftersom det inte fanns några gamla rödmunnar i burken, eller?
              Sedan är det också så att rödmunnar är så snabba, så det finns nog inte många som skulle kunna hinna ikapp och bita dem i "rumpan"...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • jackson
                • September 2003
                • 1242

                #22
                Vilken konstig zoobutik som har så många fiskar av olika slag i samma påse? Jag får alltid olika fiskarter i olika påsar när jag köper fiskar.
                Tycker också att det verkar vara många fiskar i påsen.
                Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                Kommentar

                • lenis3
                  • June 2004
                  • 2254

                  #23
                  hej.

                  jackson: jo.. jag tänkte att det kanske kunde vara antalet fiskar i påsen. jag hatar den där jäkla butiken. men det är tyvärr den enda i Eskilstuna. (B.la. när jag köpte mina sebrafiskar fick jag en danio istället för en vanlig sebrafisk...) Kan det inte ha varit de hetsiga sebrafiskarna som nafsade fenor i påsen?


                  tant nancy: dog dina fiskar? jo jag hade 4 rödmunnar i akvariet tidigare, varav en troligen rätt gammal. det kanske är denne som är boven i dramat.. Jag tror nästan att alla nya fiskar hade mer eller mindre skadad stjärtfena men sen var det några som hade betydligt mer problem. angående den sista fisken har jag inte sett någon förändring på stjärtfena men jag hoppas fortfarande att den växer ut.
                  Min zoon
                  Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #24
                    För min del så släppte jag 10 nya till ett 20-tal gamla... Ganska direkt var de nya av med halva stjärtfenan. Det var alltså inte någon långsam avfrätning, utan den måste ha ramlat av, eller blivit avbiten. Ingen av mina överlevde... och jag såg inga tendenser till att stjärtfenorna skulle växa ut.. innan de dog då förståss...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #25
                      hhm konstigt är det! ingen förändring på fisken utan stjärtfena.. eller han har en stump, men jag tycker den borde ha växt ut åtminstone en bit nu. jag får väl vänta och se helt enkelt.
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Lenita
                        • June 2003
                        • 850

                        #26
                        Som sagt, precis samma sak hände med kardinaltetror jag fick för en del år sedan. Jag sprang som en idiot till djuraffärn och köpte kurer. Inget hjälpte - de dog efter ett tag... så det var varken sjukdom eller fenbitning. Det fanns bara två möjligheter, antingen stress eller det relativt nya vattnet. Två villkor som dina rödmunstetror också verkar dela?
                        ____________________________________
                        Pax vobiscum!

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #27
                          hmm konstigt det där! samma dag som jag köpte rödmunnarna köpte jag även svarta neontetror och pansarmalar (till ett annat akvarium) och de mår bra.
                          konstigt är det! Det var väl en kombination mellan stress och nytt vatten. Vattnet var förbrett med sera aquatan och sera nitrivec. fisken med skadad stjärtfena åt idag. verkar pigg i övrigt. hoppas fenan växer ut snart!

                          tack för alla svar! (skönt att veta att jag inte är ensam med trasiga stjärtfenor
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #28
                            hej! nu har fenan på den tidigare utsatta fisken äntligen börjat växa ut. känns bra!
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            Arbetssätt...