döda dagen efter inköpet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    döda dagen efter inköpet

    hej.
    köpte 6 rödmunstetror igår. 2 döda under dagen. 2 ser inte friska ut. Grejen är att stjärtfenan är som bortbiten, men vem kan ha gjort detta? Kan de ha bitit varandra i påsen elller kan det vara fenröta? Kan det ha att göra med att jag gjorde nästintill "storrengöring" dagen innan inköpet? läste nu i en akvariebok att de är känsliga...
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Lenita
    • June 2003
    • 850

    #2
    Vad har du för andra fiskar?
    ____________________________________
    Pax vobiscum!

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      siamesiska algätare, 2 sugmalar(ancistrus.. hej stavfel) 3 platy, 2 blackmolly. 10 sebrafiskar. hmm det kanske är dom där livliga sebrafiskarna som håller på och bit. fast det har dom iofs inte gjort tidigare.. jag tror lite på det här att dom bitit varandra i påsen.. kan det vara så?
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        köpte iofs fler fiskar igår, sebrafiskar, pansarmalar, sugmal och svarta neontetror om dom mår bra.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Lenita
          • June 2003
          • 850

          #5
          Jag har aldrig haft rödmunstetror, men jag har svårt att tro att någon tetra kan vara så aggressiv. De brukar vara ganska så fredliga typer. Det är då troligare att det ar något med vattnet att göra eller att de var sjuka redan när de köpte dem.

          De fiskar du redan har tror jag inte heller direkt är kända för att bita på fenor...
          ____________________________________
          Pax vobiscum!

          Kommentar

          • Lenita
            • June 2003
            • 850

            #6
            Glömde säga: om de är känsliga för stress kan det mycket väl vara orsaken. Hände mig en gång med ett par kardinaltetror, fast det tog nog ett par dagar innan de visade några tecken.
            ____________________________________
            Pax vobiscum!

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Jag har aldrig haft rödmunstetror, men jag har svårt att tro att någon tetra kan vara så aggressiv. De brukar vara ganska så fredliga typer
              Har du hört talas om pirayor? Det är tetror. Det finns många andra mycket rovgiriga tetror, detta är bara ett exempel. Dock så har du rätt i att rödmunnarna inte är vidare aggresiva.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Toke
                • October 2002
                • 26

                #8
                Rödmunstetran är mycket känslig, både när det gäller vatten och stress. Tyvärr kan det nog vara en kombination av dessa två som gjort att de trillat av pinnen.

                Mvh
                Björn

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Jag köpte 10 rödmunnar för att komplettera mitt stim en gång... Alla tio tappade halva stjärtfenan inom ett dygn och dog så småningom. Djuraffären gav mig ingen ersättning eftersom expediten hävdade att så där blev det om man stressade rödmunnar, så det hade jag nog gjort. Nu vet jag att jag gjorde allt som man skulle och att de fick en lååång ikoppning. Men möjligtvis var det ny miljö och nya kompisar som stressade dem. De är väldigt lättstressade och drar lätt på sig sjukdomar, det är synd eftersom det är en underbar fisk och den tetra som stimmar absolut bäst enligt min erfarenhet.
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • mats41
                    • February 2004
                    • 593

                    #10
                    Dessa är nog 1 av den känsliga terorna och kräver en försiktig koppning i akvariet och ett lågt ph på 6-6,5 skulle rekomendera kjesartetran i stället.
                    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                    Kommentar

                    • lenis3
                      • June 2004
                      • 2254

                      #11
                      hmm okej
                      tant nancy: skönt att höra att det har hänt andra också. det är mycket möjligt att de stackarna blev stressade.. men jag lät påsen ligga i nya akvariet i 30 min, borde inte detta räcka? konstigt att det är just stjärtfenan som försvinner på något sätt.
                      Min zoon
                      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Det där med stjärtfenan var typiskt för rödmunnar sa handlaren... men såna ska man ju inte lita på :-)
                        Efter att påsen legat i akvariet i 30 minuter så ska man koppa dem läääänge.. flera timmar helst... i alla fall tills påsen är full... Hos mig hjälpte inte det heller tyvärr... utan man får kanske räkna med visst svinn, även om det bär mig emot.
                        Sedan blir tetror stressade av att inte vara ett stim också, och 6 st är inte ett stim, mindre än 10 st ska du inte ha, helst det dubbla beroende på utrymme.
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          hej. kompletterade 6 till 4 så igår var stimmet 10... koppla in? det är konstigt att jag har haft fiskar i 10 år och ändå kan jag så lite..

                          idag kom jag på en sak som kanske kan ha varit en bidragande orsakt till att tetrorna blev stressade och dog; i den lilla påsen var förutom 6 rödmunstetor 5 sebrafiskar, 1 1 blackmolly och en sugmal.. för många fiskar i påsen?
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • lenis3
                            • June 2004
                            • 2254

                            #14
                            finns det ingen man kan göra så att fenan växer ut igen? det kanske bara är att vänta och se.. en gång när jag fick såna där tetror av en kompis minns jag att på en var stjärtfenan helt borta. jag trodde inte fisken skulle klara detta men till min förtjusning var den helt utväxt efter ett tag
                            Min zoon
                            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Avliva dem inte utan vänta och se om det blir nåt mera.... Åsså var det det där med att KOPPA, inte koppla :-) Man tar ett dl mått (kopp) och häller i en dl i kvarten i påsen, tills påsen är full eller tills det gått åtminstone en par timmar... Då får fiskarna vänja sig långsamt vid ditt vatten. Ju känsligare fiskar, desto längre koppningstid....
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...