"Krampande" fiskar, behöver snabb hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elli
    • January 2002
    • 67

    "Krampande" fiskar, behöver snabb hjälp!

    Hej!

    Jag har ett 60 liters akvariet med Black molly, Gul molly och ett par platy. Förra veckan dog plötsligt den första gula mollyn och sedan började en annan gul molly med ett väldigt konstigt beteende. Hon låg på botten i bland och "vilade" sig men däremellan betedde hon sig precis som vanligt. Snart började en tredje av gula mollyna att i bland ligga på sidan på botten och däremellan simma vanligt eller "krumbukta" sig fram. Jag beslöt att ta bort den fisken i går för att den skulle slippa lida och i dag har en tredje dött. Vad är detta??? Det har hittills också bara drabbat de gula mollyna och inga av de andra fiskarna. Är det en sjukdom som går och hur kan man i såfall undvika att fler smittas??

    Tacksam för snabb hjälp!!!

  • Supermick
    • April 2002
    • 248

    #2
    hur länge har karet varit igång?,hur ofta byter du vatten?,vad har du för inredning. har du salt i vattnet?vilken typ av filter har du ,hur ofta gör du rent den mm.mm.mm

    let's get wet
    let's get wet

    Kommentar

    • elli
      • January 2002
      • 67

      #3
      Byter 1/4 av vattnet varje vecka och har så gjort i ett år snart nu, pumpens filter rengörs varannan vecka... har en del växter, rot, sten osv... ingen salt i vattnet

      Kommentar

      • PeterW
        • August 2002
        • 630

        #4
        du har inga barn som har hällt i nått i karet?


        jag skulle filtrerat med aktivt kol, sedan tillsatt en stor mängd bakteriekultur. Har du nitrittester så ska du testa först och se om det är nödvändigt. Nitrittester kostar rätt mkt så det är nästan bättre att köpa bakteriekultur för samma pris... så man inte behöver köpa dubbelt.

        du kan ju ha fått nån sjukdom också eller någon parasit...



        .-.-.-.-.-Peter...
        .-.-.-.-.-Peter...

        Kommentar

        • elli
          • January 2002
          • 67

          #5
          nej, ingen i hällt i akvariet... det ska vara i fall vattenkvalitén plötsligt ändrats på något sätt (har kommunalt vatten) men jag tycker det är lite konstigt för det har bara drabbat de gula mollyna, som visseligen är de fiskar som senast inköpts (ca 2 mån sedan)... tror att förloppet börjar med balansrubbning som övergår i att de vill ligga på botten i bland och sedan också "krumbukta" sig fram när de simmar. Fast de har inte haft något problem att äta el likn, utan blir pigga då maten kommer..

          //elli

          Kommentar

          • Supermick
            • April 2002
            • 248

            #6
            har du kollat om dina gula Mollys "ska" ha salt i vatnnet?

            let's get wet
            let's get wet

            Kommentar

            • elli
              • January 2002
              • 67

              #7
              det skulle säkert inte skada med lite salt, men mina andra mollysar, som inte heller är uppväxta i Sverige, och alltså också förmodligen skulle behöva salt har klarat sig utmärkt utan det i ett år. Sedan är det ju lite kontroversiellt som jag har förstått det, i fall de behöver salt eller inte, vissa säger ju att deras mollysar klarar sig utan salt under lång tid utan problem. Sedan har jag svårt att se att det skulle orsaka att tre stycken dör inom loppet av en vecka...

              mvh
              elli

              Kommentar

              • elli
                • January 2002
                • 67

                #8
                Hej igen!

                Har upptäckt ytterligare en fisk som fått symptomen i dag och känner mig verkligen desperat efter hjälp! Jag har läst alla sjukdomsbeskrivningar här på zoopet och ingenting stämmer in... Det skulle verkligen vara kul att höra i fall någon annan har haft fiskar med samma symptom och kanske vet vad man kan göra åt det, för snart har väl alla fiskar här gått åt... Har försökt titta noggrannt på den fisk som senast insjuknat i fall det är några förändringar på hud eller i övrigt på dess yttre men det ser helt normalt ut...

                Kommentar

                • PeterW
                  • August 2002
                  • 630

                  #9
                  bytt 70% av vattnet ifall du inte får bättre råd!



                  .-.-.-.-.-Peter...
                  .-.-.-.-.-Peter...

                  Kommentar

                  • elli
                    • January 2002
                    • 67

                    #10
                    nu har jag bytt ungefär hälften av vattnet så jag får helt enkelt se hur det går... tyvärr verkar den 5:e och sista gula mollyn visa samma symptom som de andra men än så länge verkar resten av invånarna i akvariet friska... det är väl bara att vänta och se..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...