svarta fläckar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rille
    • October 2002
    • 259

    svarta fläckar

    Har köpt lite malawi till mitt akvarium och nu är det så här att en fisk har fått svarta prickar på sig ser ut som pigment kan ha haft dom redan när jag köpte dom vet ej. Fisken är en "röd zebra".
    Nån som vet va det kan vara??

    www.ciklidsidan.tk (nya bilder upplagda 041219)
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=59101
  • imported_n/a
    • September 2002
    • 190

    #2
    Hej
    du kommer säkert få en del svar som hänvisar till för mycket matning med foder som innehåller spirulina alger,detta i sig kan ge svarta pigment fläckar,Lite knepigare blir det om man ej matar med foder som innehåller detta och ändå får svarta fläckar.Väldigt intresserad själv vad detta kan bero på,har för mig att jag läste om det i en bok en gång,där stod det nått om svartfläcks sjuka.Om det är det samma som pigmentförändringar vet jag ej.Eller om det är nån virus/bakterie infektion i huden.Oftast får man som svar fodret,men alla gånger tror jag inte det är så enkelt,nån som har koll?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Hej,
      Det kan finnas flera olika skäl som
      1/ För mycket spirulina har använts i fodret (gäller enbart om man tillverkat fodret själv).
      2/ En mekanisk skada och det blir då en svart fläck när såret läker.
      3/ Det vanligaste orsaken är att fiskarna har gått i en dåligt vatten en tid och då får svarta prickar, fläckar. Dessa brukar dock försvinna om man börjar sköta vattenbytena etc.
      4/ Alla är skapta lite olika och de kan alltid ha haft de svarta prickarna, dvs ett "skönhetsfel".
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...