Vita prick, hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaston
    • September 2002
    • 110

    Vita prick, hjälp

    Hejsan,
    Jag skulle behöva några råd angående behandling av vita prick med protozin.
    Jag startade behandlingen i måndagskväll och doserade halv dos enl. bruksanvisningen (halv dos pga. att jag har praktbotia) måndag, tisdag och onsdag, skall nu ge sista dosen i kväll (sjätte dagen).
    Problemet är dock att prickarna inte är borta.
    Kan man så att säga avbryta behandlingen, byta vatten och starta en ny kur direkt? Skall man ge en lite högre dos andra kuren? Kan man bara förlänga kuren?

    Tacksam för ett snabbt svar.

    Mvh/Gaston

  • Bodil
    • May 2002
    • 29

    #2
    Hejsan!

    Jag har haft samma problem med mina fjärilsciklider. Efter första kuren avvaktade jag ett par dagar. Var det inte borta då, gav jag en kur till. Då försvann det.

    Lycka till
    Camilla

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #3
      Hej, man kan ta hel dos till botior. Det sade de på Akvarielagret och jag testade på mina + att jag fick dosera i 8 dagar innan prickarna var borta. Alla fiskar lever.
      Höj gärna tempen till 28-29 grader, då försvinner prickarna fortare, man påskyndar sjukdomsförloppet enligt Gabby på Lagret.De kör utan vilodagar = 6 dagar i sträck.

      Ulla, med 350-liters sällskapsakvarium och 678-liters regnbågsfisk-akvarium, nystartat.
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • Gaston
        • September 2002
        • 110

        #4
        Tack för hjälpen.
        Nu kör jag med nästan full dos i 6 dagar. Vi får väl se hur det går.

        Mvh/Gaston

        Kommentar

        • Gaston
          • September 2002
          • 110

          #5
          Hej,
          Om jag skall hjälpa till extra med salt, hur mycket salt skall/kan jag dosera med tanke på att jag även har corydoras?

          Mvh/Gaston

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Hej,
            Om jag skall hjälpa till extra med salt, hur mycket salt skall/kan jag dosera med tanke på att jag även har corydoras?

            Mvh/Gaston

            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

            Inte alls, skulle jag vilja säga. Du ska inte behöva extra salt. Vita prick är ganska lätt att få bort.
            Men jag undrar hur det är när man använder vattenberedningsmedel, typ Aquasafe, Aqutan m fl. Tar de upp någr ämnen från medicinerna, så att de inte fungerar som de ska? De binder ju metaller... Ska man i så fall öka på medicindosen?

            Ulla, med 350-liters sällskapsakvarium och 678-liters regnbågsfisk-akvarium, nystartat.
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • Gaston
              • September 2002
              • 110

              #7
              Hej Ulla,
              Jag funderar också på om det är vattenberedningsmedlet som spökar, men jag hade bara i acutan vid uppstarten för över en månad sedan och jag tycker att jag borde ha bytt ut allt vatten sedan dess. Nitrivec kan väl inte ha någon inverkan på medicinen? Jag tycker att en av mina botier ser värre och värre ut men det märks inget på någon av dem att de är sjuka förutom prickarna och att de skubbar sig ibland.

              Mvh/Gaston

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Hej,
                Det är knappast troligt att vanliga vattenpreparat påverkar medicinernas funktion.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell

                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • QueenXiter
                  • September 2002
                  • 149

                  #9
                  Hej!
                  Jar alltid haft problem med vitaprick medecin, de har aldrig försvunnit under behandlingstiden så ja har fått fortsätta behandlingen fler dagar, kan detta vara skadligt?
                  Va ska man annars göra om prickarna inte försvinner i tid?

                  "Ingen kan göra allt men alla kan göra något"
                  "Ingen kan göra allt men alla kan göra något"

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Hej,
                    Skillnaden mellan en medicin och ett gift är doseringen. Olika fiskarter tål också olika mediciner olika bra samtidigt som en del fiskarter kräver en starkare dosering (vilket kanske inte alla fiskar tål).
                    Därför kan en medicinering ge olika resultat, vissa botas direkt, medan andra kräver en upprepad medicinering. Skulle fiskmedicinen i sin bruksanvisning ange en så kraftig dosering att den direkt biter på alla fiskarter så skulle det innebära att medicinen samtidigt skulle bli ett gift för vissa arter och de skulle dö.
                    Doseringen är därför en kompromiss.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell



                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Gaston
                      • September 2002
                      • 110

                      #11
                      Hej,
                      Jag tycker bara att det verkar lite skumt att bruksanvisningen till protozin föreskriver halv dos till bla. praktbotia men alla andras erfarenheter snarare pekar på att botian behöver en högre dosering + en längre behandling. Som jag har nämnt tidigare så började jag med att dosera enl. bruksanvisningen med halv dos 1, 2, 3 och 6 dagen, det enda som hände då var att fiskarna blev sämre, jag började om med full dosering dag 6 och har fortsatt att ge full dos (nu i 5 dagar) och nu tycker jag mig ana en liten förbättring.

                      Mvh/Gaston

                      Kommentar

                      • Gaston
                        • September 2002
                        • 110

                        #12
                        Hej igen,
                        Efter 9 dagars full dosering med protozin är slutligen prickarna borta. Alla fiskar verkar må bra utom en praktbotia som har blivit oroväckande mager och man kan ana att han har svårt med balansen stundvis. När jag matar så ser det ut som att han äter och periodvis så verkar han att vara helt ok och letar efter mat som de andra botierna.
                        Är det någon som har någon ide om vad detta kan vara?

                        Mvh/Gaston

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          • February 2002
                          • 2119

                          #13
                          Jag har för första gången i mitt akvarieliv fått vita prick, detta till på köpet i mitt discuskar, jag har medicinerat i omgångar men det verkar inte vilja ge med sig. Frågan är hur jag skall göra med vattenbyten, enligt bruksanvisingen skall man inte byta vatten unde medicineringen men nu har det gått över en vecka. Påverkar det verkligen medicineringen att byta vatten, det börjar bli ganska akut att få i lite friskt vatten.

                          // Magnus

                          // Magnus
                          Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                          Kommentar

                          • Ulla
                            • April 2002
                            • 1163

                            #14
                            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                            Jag har för första gången i mitt akvarieliv fått vita prick, detta till på köpet i mitt discuskar, jag har medicinerat i omgångar men det verkar inte vilja ge med sig. Frågan är hur jag skall göra med vattenbyten, enligt bruksanvisingen skall man inte byta vatten unde medicineringen men nu har det gått över en vecka. Påverkar det verkligen medicineringen att byta vatten, det börjar bli ganska akut att få i lite friskt vatten.

                            // Magnus

                            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                            Du får kompensera för vattenbytet med att tillsätta extra Protozin till mängden vatten du tillsätter. Det står på vattenberedningsmedlen att man ska vänta 24 timmar med att tillsätta eventuella mediciner. Så om du använder Aqutan e dyl, kanske du ska låta bli det vid vattenbytet medan du medicinerar?
                            På den svenska bruksanvisningen till Protozin står det att doseringen skiljer mellan förpackningsstorlekarna,, 60 ml, 120 ml och 500 ml flaskor. Men ändå har de skrivit samma antal droppar / liter vatten. När jag läste den finska bruksanvisningen stod det helt andra doseringar. Så jag har använt den istället.
                            60 ml fp: 6,7 ml / 100 liter vatten / dag
                            120 ml fp: 3,3 ml / 100 liter vatten / dag
                            500 ml fp: 2,2 ml / 100 liter vatten / dag


                            Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
                            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              • February 2002
                              • 2119

                              #15
                              Jag använder iofs Sera Costapur, men idag skall jag byta vatten iallafall.

                              Det verkar som det är under kontroll nu!

                              Tack!

                              // Magnus
                              // Magnus
                              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...