Medicinen (eller luften?) förgiftar mina fiskar!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zdybnet
    • December 2003
    • 406

    Medicinen (eller luften?) förgiftar mina fiskar!!!

    Jag håller på att få ett sammanbrott!!!
    Har medicinerat med "JBL Ektol Fluid" mot vita pricksjukan för ett par timmar sedan. Samtidigt skruvade jag upp filtret på max i en timme efter en rekommendation.

    För en timme sedan märkte jag att filtrets luftbubllor var jättekonstiga, de är jättemånga och jättesmå och det bildas som "lödder" på ytan? Blev det för mycket syre i vattnet!?





    Flera av mina fiskar står och kippar efter andan vid ytan, speciellt mina guramis och mina svärdbärare som är i riktig dålig kondis nu... Jag är super orolig!!! Vad ska jag göra? Vad gör jag om de börjar dö?!

    En lessen Karro...
    //Karro & Johan
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Gjorde du ett delvattenbyte innan du hällde i medicinen? Jag svarade på din förra tråd om hur jag brukar göra.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • Nils och Alva
      • January 2004
      • 145

      #3
      "JBL Ektol Fluid" vet jag inte riktigt vad det är, men jag vet att andra mediciner, typ Octozin, kan resultera i skum på ytan som enligt förpackningen åtminstone är helt ofarligt.

      För mycket syre tror jag aldrig att någon fisk har dött av.

      Men vad det gäller vad som är fel på fiskarna så har jag dock ingen aning.

      Nils och/eller Alva
      -------------------------
      250 l Malawi + Ancistrus & Pleco

      Kommentar

      • zdybnet
        • December 2003
        • 406

        #4
        klara: Nej det gjorde jag inte, de sa att man inte behövde det i affären. Kan jag göra ett vattenbyte nu? o hälla i lite mer medicin sen?

        Nils och Alva: okey, hoppas på att skummet är ofarligt =/
        //Karro & Johan

        Kommentar

        • zdybnet
          • December 2003
          • 406

          #5
          Kan man på något sätt ta reda på vattnets karbonathårdhet? Utan test? Är det inte samma för alla som bor i ett område? Nån som vet karbonathårdheten i Liljeholmen? =/
          //Karro & Johan

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Ja du är ju så orolig för dina fiskar som tydligen inte är som de brukar, så hellre ett större vattenbyte och starta om med medicineringen än att dina fiskar dör. Tycker du ska tala om för den affären att man alltid bör göra ett vattenbyte innan medicinering - såvida du inte gjort det senast dagen före.

            Varför vill du veta kH, är din medicin beroende av kH:t? Vissa mediciner som ex ESHa behöver ökas på i normaldos om man har väldigt mjukt vatten, men då är det väl dgH det handlar om? Har din kommun en hemsida så har de förhoppningsvis lagt upp vattenvärdena ni har där.
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            • zdybnet
              • December 2003
              • 406

              #7
              Okey men då kör jag ett vattenbyte nu och hoppas på det bästa.
              //Karro & Johan

              Kommentar

              • klara
                • September 2002
                • 1112

                #8
                Jag håller tummar och tår för att allt ska ordna sig för dina firrar!
                /Klara
                ------------------------
                Min hemsida
                Min zoon

                Kommentar

                • zdybnet
                  • December 2003
                  • 406

                  #9
                  Okey nu har jag gjort ett vattenbyte. Har dock en fråga till. Hur lång tid ungefär tar det innan prickarna försvinner? Om de ej gör det, när ska ja medicinera igen?
                  //Karro & Johan

                  Kommentar

                  • klara
                    • September 2002
                    • 1112

                    #10
                    Ibland har några fiskar svaga prickfläckar kvar efter medicinering, men de brukar försvinna några dagar efter avslutad kur. Dyker det upp nya vita prickar på kropp eller fenor så kan det vara läge för en kur till. Vet inte hur din medicin fungerar, men med Protozin har jag aldrig råkat ut för att behöva en kur till, det fick jag däremot med Seras Costapur.
                    /Klara
                    ------------------------
                    Min hemsida
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • zdybnet
                      • December 2003
                      • 406

                      #11
                      Okey då ska jag observera och se! Tack så jättemycket för din hjälp! *krama*

                      Jag tror att jag överdoserade med medicinen. De stod något om mjukheten på vattnet på förpackningen men ja struntade i det för jag antog att vi hade normalt vatten *stupid* sen sa pappa typ att vi har mjukt vatten - dvs medicinera bara 50 % av vad som står... gaaah.... Men nu ser de ut att må relativt bra! =)
                      //Karro & Johan

                      Kommentar

                      • klara
                        • September 2002
                        • 1112

                        #12
                        Jahaaaa så din medicindos ska halveras, ja där ser man... viktigt att veta sina vattenvärden och viktigt att läsa hela bruksanvisningen. Skönt att höra att firrarna mår bättre - antar att "matte" också gör det? ;O)
                        En sak till... om du måste köra en kur till så glöm inte att göra ett rejält vattenbyte innan du börjar om. ;O)
                        /Klara
                        ------------------------
                        Min hemsida
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • zdybnet
                          • December 2003
                          • 406

                          #13
                          Jo snacka om att "matte" är lättad =D Har haft massa dödsfall med guppies och nu har ja äntligen lyckats få mitt stora kar att se ut så som jag vill o då drabbas man av detta... suck. aja hoppas dom blir botade =) Ska inte glöma att göra vattenbyte innan jag medicinerar om
                          //Karro & Johan

                          Kommentar

                          Arbetssätt...