Vattenbyte, liten fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kompani
    • July 2022
    • 20

    Vattenbyte, liten fiskdöd

    Hej

    Bytte precis vatten cirka 40% och möblerade samtidigt om. Dammsög bort bös från botten och yrde omkring ganska stora partiklar i vattnet efter det.
    Sen såg jag tyvärr att två av mina siamesiska algätare dött. Det är också den fisk som varit kortast i akvariet. Dom har varit där i cirka en vecka. Kan det ha påverkan på hur dom klarar av stressen och vattenvärden.? Det blir samtidigt rätt kallt i vattnet för dom efter vattenbytet. Spelar sånt roll för fiskarnas liv eller död? Så klart 10 grader inte är bra men så kallt blir inte vattnet. Bara lite kallare just vid ett vattenbyte.

    Dom andra fiskarna såg ut att klara vattenbytet och ommöbleringen bättre. Hade 6 siameiska algätare från början nu har jag bara tre kvar. En dog redan första natten. Alla mina andra inkoppningar av fisk har varit utan problem. Är Siameserna känsligare än Platy, Odessabarb, kopparbarb?

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Min erfarenhet är att siameser kan bli rätt uppjagade ifall dom känner sig hotade på något sätt. Annars är det normalt en robust fisk, tåligare än barber och platy skulle jag säga. Men eftersom en dog redan första natten kan man ju fundera på kvaliteten var på just dessa siameser.

    Kommentar

    • Kompani
      • July 2022
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Min erfarenhet är att siameser kan bli rätt uppjagade ifall dom känner sig hotade på något sätt. Annars är det normalt en robust fisk, tåligare än barber och platy skulle jag säga. Men eftersom en dog redan första natten kan man ju fundera på kvaliteten var på just dessa siameser.
      Tack för svaret :-)

      Kommentar

      Arbetssätt...