Skada från misshandel eller sjukdomssymptom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stinxen
    • October 2020
    • 15

    Skada från misshandel eller sjukdomssymptom?

    Hej!
    Jag köpte häromveckan två små ancistrusbröder då jag behövde algätare till mitt ena akvarium.
    I det akvariet hade jag en sewellia lineolata (hade från början 3 men de bråkade så mycket att två fick flytta). Den lineolatan har fortsatt varit territoriell, men jag tänkte att det borde gå bra ändå då ancistrusarna är jämnstora, en annan art, mörkare i färgen och dessutom kommer att växa till sig + att jag ordnat mycket grottor/växter/rötter för att alla skulle kunna ordna sina egna revir.

    Jag köpte ancistrusbröderna från en privatperson, hans akvarium var jättefint och även om han hade för mycket fisk pga ancistrus-föryngring så såg jag inga tecken på sjukdomar eller skador hos ungfiskarna eller de vuxna.

    Så. Ancistrusbröderna flyttade in och lineolatan har gått på högvarv. Jag räknade med gruff, men tänkte att det skulle lugna sig ganska snart, men nej, lineolatan har varit i ansiktet och stjärtfenorna på ancistrusarna mest hela tiden. Ancistrusarna har hela den här tiden varit väldigt skygga och gömt sig bara man närmar sig akvariet. De har inte heller vågat komma fram vid matning, och när de väl har kommit fram så har lineolatan attackerat konstant. Den ena ancistrusen (bror nr.1) försvarade sig dock mer än den andra. Idag beslutade jag mig för att flytta den "veka" ancistrusen (bror nr.2) till ett annat akvarium och se om det lugnade ner sig i det första akvariet.

    Det lugnade sig INTE i det första akvariet, och ikväll bestämde jag mig för att lineolatan skulle få flytta, eftersom den skapar dålig stämning i hela akvariet.

    Oavsett, nu när bror nr.2 fått flytta och har fått det mycket lugnare så har jag haft möjlighet att titta närmare på honom. Till min fasa verkar han han vara insjunken på ena sidan av huvudet, och har skadat fjäll eller någon slags böld där precis bakom det insjunkna? Jag har inte sett något liknande tidigare. Någon som vet mer?

    De andra invånarna är typ som vanligt.

    Bror. nr.1 går med några pandaancorys och pygmécorys och en kampfisk som vanligtvis är jättesnäll. Det akvariet har varit igång typ 6 månader nu. En av pygmécorysarna verkar må sämre, den är blek och vilar mest, äter dåligt också och ser lite för tunn ut, men övriga invånare är pigga/friska.

    Bror nr.2 går tillsammans med räkor och en pandacory som är på rehab. Det akvariet har varit igång två år. Den pandacoryn blev svag och fick sin stjärtfena illa tilltygad av kampfisken, men har snabbt kommit på bättringsvägen efter flytt till rehab.

    Vattenvärden har dessvärre dålig koll på. Har teststickor som säger att allt är ok men att kH är lite högt i 6-månadersakvariet men om jag förstått det rätt borde det inte betyda så mycket bara pH är ok?




Arbetssätt...