Påfågelgobys med atypiska symtom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • conversano
    • March 2018
    • 14

    Påfågelgobys med atypiska symtom

    Inom loppet av två veckor har mitt gobypar gått bort. Vad som förbryllar mig är hur otroligt olika symptom de båda fick innan de dog. De bodde i ett 50L akvarium tsm med 5 endlerhanar och 4 amanoräkor. Jag införskaffade hanen och honan med några veckors mellanrum, men har haft dem i snart ett halvår. Det enda jag gjorde annorlunda innan de blev sjuka var att jag missade ett vattenbyte (i vanliga fall gör jag ca. 40-50% vb) och jag hade precis stoppat i amanoräkorna.

    Vad som följde var att min gobyhane en dag svullnade kring magen. Då svalt jag honom, och det försvann dagen efter. Dagen efter det hittade jag honom simmandes i volter och med stora simblåseproblem. Vid det här laget visste jag inte vad som orsakat hans problem, så därför valde jag att avvakta med behandling för att inte medicinera fel, men jag gjorde hursomhelst ett 50% vb. Jag lät bli att mata igen ifall det var så att han var förstoppad och därför fick simblåsan "i kläm". Nästa dag var han fortfarande helt desorienterad, men det verkade som han nu också var helt förlamad från buken ner till stjärtfenan. Han liksom drog sig fram med bröstfenorna, simmade väldigt klumpigt och kunde inte ens spärra ut rygg- och stjärtfenorna. När detta hände tog jag beslutet att avliva honom. Väldigt sorgligt, men jag har inte kunskaperna för att kunna behandla en paralyserad fisk helt enkelt.

    Nästan två veckor efter detta började honan också uppvisa symtom, men dessa var helt olika hanens. Hon fick istället ryck där hon sköt fram genom akvariet och ideligen strök sig mot inredningen. Hon kunde stå mitt i akvariet och spärra ut alla fenor och kippa efter luft eller helt plötsligt börja spotta ut maten fastän hon hade god aptit. Förutom det såg hon helt frisk ut och var vi gott hull. Möjligen lite matt i kroppen, eftersom de hade lekt flera gånger på raken innan hanen plötsligt dog. Men efter dessa två veckor tyckte jag ändå hon hade börjat återhämta sig. Åter igen var jag helt förbryllad. Alla andra fiskar var nämligen helt oberörda av det här och såg hur glada och friska ut som helst. Efter någon dag gick honan också bort.
    Jag gjorde ett försök till en obduktion på henne, men hittade ingen definitiv anledning till hennes bortgång.

    Vad tror ni att det kunde ha varit? Vet ej om jag har lust att skaffa fler om dem ska dö i onödan de med för att jag inte fått bort vad det nu är som orsakar det här ur akvariet

    Tacksam för svar
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Jag har tyvärrr inget svar på dina gobysars problem men jag tror inte att räkorna är skyldiga till något. Om du inte redan gjort det så läs zoopets artbeskrivning och se om du har rätt förutsättningar. Gobysarna vill ex vis ha ganska lågt pH och gärna levande foder lite då och då.

    Du skriver att du byter 40-50 % men inte hur ofta. Att byta så mkt varje vecka låter i mina ögon ganska mycket eftersom du har ganska liten fiskbelastning. Alla akvarium har dock olika förutsättningar så i ditt akvarium kanske det är rätt.

    Kommentar

    • conversano
      • March 2018
      • 14

      #3
      Mitt pH svävar precis runt 7,4-7,5, alltså i övre delen av vad som är ok, men dem har inte verkat må sämre för det. Jag gav de en stor variation av fryst foder eftersom att jag aldrig fått de att ta pellets eller liknande. Någon gång ibland fick dem små bitar av hela räkor med skal också, som jag skalade själv. Då blev det som jaws i karet Som sagt hade dem lekt oavbrutet sedan i december, och dem har båda verkat vara i tipptopp form hela tiden.

      Jag byter alltså ca. 40% varje vecka, ja. Filtret är inbyggt i akvariet med både vanlig svamp och keramiska ringar, och ett flöde på ca. 800 l/h som mest. Men jag tänker att större vb gör väl ändå inte någon skada? Vattnet i kranen är ju likadant som när det är i akvariet. För det mesta blir det bara så av farten eftersom att vattnet rinner så fort. Sedan i efterhand kan jag tänka mig att eftersom jag missade ett vb var 40% inte nog för att hålla nitrit och nitrat nere. Därför blev dem kanske försvagade av sviktande vattenvärden och blev sedan lättare sjuka?
      Senast redigerad av conversano; 30 March 2019, 20:47.

      Kommentar

      Arbetssätt...