Stort sår i huvudet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 114

    Stort sår i huvudet

    Hej!

    när jag loggade in nu såg jag att jag sist skrev här i april 2010. Det gällde min nya malhona som jag just köpt och som blev med yngel. Kommer ihåg att det var magiskt.


    Jag har fortfarande kvar henne och det är henne det handlar om nu också. Detta kommer att mynna ut i två olika frågor, dels om sår och dels om vatten. Jag försöker därför dela upp det och skriver i två trådar så det hamnar rätt.

    Hon har fått ett stort sår på sidan av huvudet. Har varit in med bilder till en djuraffär som jag upplever som kunniga.

    Jag fick med mig en medicin i brustablettform att testa med. Detta fungerade inte.
    Jag gick tillbaka och köpte på inrådan Medimor.

    Jag skulle nu inte vara hemma på ett par veckor så jag tog efter tips från butiken med mig malen i en hink tillsammans med en syresten och hennes "hus".
    I hinken har jag sen behandlat henne enl. instruktionerna. Behandlingen tog en vecka och sen fick hon fått bo i hinken tills jag kunde sätta tillbaka henne i akvariet igen. Tyckte hon kändes piggare men när jag nu kunde ta mig en bättre titt på henne så är såret fortfarande stort.

    Jag ska sen åka bort igen en vecka så och det känns inte bra att lämna henne i karet hos de andra fiskarna. Jag hämtade därför upp ett mindre kar och satte över henne i innan jag åkte. Detta karet har jag inte haft igång på några år men det är rent och fint. (När jag kommer tillbaka efter en vecka är vattnet alldeles mjölkigt. Fråga om det i annan tråd)

    Bilden är sen innan behandlingen med Medimor men det är inte så stor skillnad. Lyckas inte fota henne nu.

    Någon som vet vad detta kan vara och vad jag ska göra????


    Jag läste det fastnålade inlägget ang info om omständigheter

    100 liters akvarie.
    Vanlig eheimpump med filter.
    Akvariet har stått igång på nuvarande plats sen 2010.
    I akvariet finns 2 molly, 4 platys, 8 tetror och en doktorsfisk och lite yngel.
    Är osäker på vad växterna heter, bifogar bild.
    Jag byter nu ca 10-20% vatten en gång i månaden.
    Det sista "ingreppet" jag gjort var när jag köpte en växt och ett gäng fiskar för några månader sen, dessa satt inte i karantän. (Var innan dess få simmande invånare i karet under en tid.)
    Inga byten av vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten. Fiskarna får mat ca 3 ggr/ v. Övermatas inte. Har inte bytt foder.
    Jag har tyvärr ingen aning om när malen insjuknade.
    Två fiskar har dött under två sista månaderna men jag har inte sett några liknande sår på någon annan fisk.
    Yngel har varit på och "pickat" på honan som har såret utan att hon orkat försvara sig. Då isolerade jag henne.

    Så! Hoppas det blev någorlunda tydligt kring omständigheterna.

    Tack på förhand! Frida
    Vänliga Hälsningar Frida
  • Frida Fisk
    • April 2007
    • 114

    #2
    Har inte behörighet att lägga in bilagor? Hur får jag in en bild på firren?
    Vänliga Hälsningar Frida

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3

      Ursprungligen postat av Frida Fisk
      Har inte behörighet att lägga in bilagor? Hur får jag in en bild på firren?


      Det går tyvärr inte att bifoga bilder (ladda upp) om man inte är betalande medlem (goldmedlem). Det man kan göra är att länka till bilder på annan webbplats.
      Ett exempel där jag använt forumbilder.se:


      Såhär blir det om man bara klistrar in länken till bilden:




      Såhär blir det om man använder IMG



      Kommentar

      Arbetssätt...