Skrapar sig mot botten och en tunn, liten, vit 'tråd' syns på fenorna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Skrapar sig mot botten och en tunn, liten, vit 'tråd' syns på fenorna.

    Köpte nya Corydoras Panda, alldeles jättefina, igår. Idag såg jag att den ena krapade sig mot botten och var alldeles otriven- spratt till som om något var obehagligt återkommande. Tittade noga länge och kunde till slut se två en mm långa tunna trådar på ryggfenan och en på stjärtfenan. Tittade runt bland övriga fiskar och såg en oriven av de gamla pandorna. Hon hade en en mm lång lika supertunn vit 'tråd' på stjärtfenan. (De kan ju ha fler men som är svårare att se mot den ljusa kroppen.)
    Min ena Corydoras Duplicareus var blek idag också. I övrigt mår alla fiskar och räkor och snäckor bra så vitt jag kan se. Alla värden är normala (temp, pH, osv). Har kollat runt på nätet utan att hitta något som liknar! Har skött vb och allt fullständigt.
    Jag har precis kommit tillrätta igen efter en massdöd...så nu vill jag sååå gärna få möjlighet att göra så rätt jag bara någonsin kan så fort som möjligt!!!
    Kan ni hjälpa mig?!!
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    #2
    Tog bort ena C. panda som låg stilla på botten, blek och nu med 8 st trådar vardera ca 2 mm långa. Ingen som vet vad det är eller vad jag kan göra för mina fiskar?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Svårt att se på fotona, men kan det vara Lernaea - finns med i Sjukdomsartikeln på Zoopet https://www.zoopet.com/index.php?opt...article&id=242 men googla gärna på ordet så får du upp mycket mer info
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • LightDisciple
        • April 2015
        • 162

        #4
        Ingen som vet?
        Har nu gjort v.b. 30%. Den andra med de vita trådarna ser inte ut att ha fått fler men fenan har splittrats/delat sig där den vita tråden var. Den verkar pigg.

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          #5
          Tusen tack Kjell! :-)

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Skadade fenor brukar ofta växa ut. Hoppas nu bara att sjukdomen inte återkommer
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...