Hjälp!! De mår inte bra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Hjälp!! De mår inte bra!

    Jag ändrade om i mitt kar för ca 3 veckor sedan och bytte då bottensubstrat, inredning och fisk. De har mått bra trots att jag grejat mkt i karet. Igår ändrade jag inredning, planterade om och gjorde vattenbyte (ca30%).

    Jag är rädd att det blev för mycket för några av dem för de var fina igår kväll men idag har framförallt mina corydoras tappat färgen och blivit grådassiga. Dessutom ser det ut som om man strött salt på dem. Inga stora prickar utan smått smått. Se bild.

    Är det vita prick eller ngt annat tror ni?

    Vad behandla med?

    Behandlar man hela karet eller bara de som ser sjuka ut?

    Jag har aquafuran hemma men den har gått ut i datum och jag vet inte vad den är för egentligen.

    De fiskar som går i karet är:

    Endlers

    Stiphodon

    Otocinclus affinis

    Corydoras Adolfoi

    Fjärilsciklider

    Svaren på frågorna här:


    1/ Hur stort är akvariet?
    260 lit

    2/ Vilken filtrering använder du?
    Juwel innerfilter som följer med karet

    3/ När startade du akvariet?
    7 år sedan men omstart med ny sand o fisk osv för ca 3 veckor sedan

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    Började med 3otocinclus o 3 adolfoi samt 4 fjärilar


    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Se ovan

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
    Ja. Kan inte sorterna men skickar med bild

    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    PH 8, KH vet ej tyvärr

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    Nitrit noll, PH 7,8, KH?


    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    Varannan vecka 30%

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
    Igår 30-40%

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Ja allt... senast igår


    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Alla relativt nya men sista fiskarna för drygt 1 vecka sedan


    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Några gånger per dag med flingfoder, granulat, algtabletter och röda mygglarver (frysta)

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Ja började med röda mygglarver igår

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    idag. Tappar färg och är "saltströdda"

    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
    nej

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    Några är lojare än vanligt


    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Se bild

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Nej

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    upptäckte det på flera av corydoras idag. Inget igår.

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    ja om det händer

    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Vad gjorde du med filtret när du startade om för 3v sedan? Har du hållit filterbakterierna vid liv?

    När man rotar runt i substratet frigörs lätt ammonium så det är bra med ett rejält vattenbyte efteråt. Allt under 50% räknar inte jag som ett vattenbyte

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Filtret o pump var kvr i karet (går inte att ta ut) under ett dygn då karet tömdes pga flytt. Fyllde sedan i vatten och det gamla gruset och körde igång det igen med de "gamla" fiskarna. Efter en vecka tog jag ur de gamla fiskarna och lade dit de nya. Sedan har jag bytt sand och inredning och efter någon vecka fyllt på mer sand och ändrat om växter och inredning igen (igår) och jag misstänker att det blev för mycket för dem igår Så det är nog mitt fel att de blivit sjuka (vita prick antar jag?)
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • Torreador
        • April 2010
        • 523

        #4
        Bytte c 40% av vattnet igår efter att jag härjat runt i karet. (Kandske blir 50% eftersom jag tog ner nivån till ca 40% men sand o sten tar ju plats också.
        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

        www.bondmoran.nu

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          Om filtret stod utan vatten så dog filterbakterierna. Det betyder att du är mitt inne i en cykling och fiskarna är under stress av ammonium och nitrit. Ditt filter är säkert fullt med dött skit och än mer grumlar upp när du bökar i sanden.

          Jag hade sköljt/kramat ur filtret om jag var du. Viktigt att du gör det i akvarievatten i en hink eller från en dränslang, så du inte dödar bakterierna igen.

          Sedan hade jag bytt 80% av vattnet följt av mindre men frekventa vattenbyten närmsta tiden.

          Har du filterbakterier på flaska eller filtermedia i ett annat kar du kan använda?

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Jag gör nitrittest varje dag och det har legat på noll sista 2 veckorna. En anings nitrit ett par dagar veckan innan.

            Filtret sköljde jag ur i akvarievattnet som jag tog ur från karet när jag flyttade. Allt vatten återanvändes då men jag har gjort vattenbyte. Efter det.

            Nej jag har ingen filtermedia eller bakterier men jag kan köpa idag om du tror att det behövs.
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Haloumi
              • November 2016
              • 59

              #7
              Om det ser ut som att någon strött salt på fiskarna har du antagligen fått vita prick sjukan. Bara att medicinera mot det så snabbt som möjligt. Dom har säkert blivit stressade vid flytt eller inköp.

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Alltså nu är jag förvirrad!!! Skulle åka ner till butiken nu när de öppnade men ville titta till fiskarna först så jag tände upp lite tidigare.

                Och jag hittar inte en enda firre med en endaste liten prick på sig!!! Var det något annat eller kan vita prick försvinna av sig själv???

                En av corysarna har lite svagare färg än de andra men annars märker jag ingenting alls på dem.

                Kan det ha varit att de var lite stressade bara efter min omgörning? Och prickarna - kan det helt enkelt varit damm från den nya sanden jag hällde i?

                Kan jag ha sådan tur 
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Jag brukar aldrig hälla i filterbakterier på flaska utan kör regelbundna vattenbyten, och det fungerar bra det också. Mata minimalt under cyklingen.

                  Fortsätt observera fiskarna och håll uppe vattenkvaliten så slipper du förhoppningsvis sjukdom och medicinering. Har aldrig haft vita prick själv så vågar inte säga vad det var du såg på fiskarna.

                  Kommentar

                  • ICC
                    • November 2006
                    • 1310

                    #10
                    Ingen tvekan om att du stressat fiskarna genom att rota i akvariet så mycket. Men på det hela verkar det ha gått bra. Prickarna du såg på fiskarna kan också varit syrebubblor från vattenbytet. Det har jag sett många gånger, att små luftbubblor sätter sig på fisken. Men på ditt foto ser det faktiskt ut som små sandkorn på pansarmalen.
                    När det gäller vita prick lär du märka det snabbast på guppy. De verkat ha lätt att utveckla vita prick vid stress, speciellt honor.

                    Kommentar

                    • Torreador
                      • April 2010
                      • 523

                      #11
                      Hm ja syrebubblor kanske det kan ha varit. Jag tänkte faktiskt tanken men fattade inte var de skulle kommit ifrån. Men oavsett så verkar de må bra alla så nu ska jag låta dem vara ifred <3

                      Måste plantera om några jag satt fel (igen) men det kan vänta några dagar och det är lätt gjort och jag tror inte att jag behöver störa dem så mycket.
                      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                      www.bondmoran.nu

                      Kommentar

                      Arbetssätt...