Vet du vilken sjukdom detta är?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danelius
    • February 2012
    • 79

    Vet du vilken sjukdom detta är?

    Hej alla Zoopet medlemmar! Ett tag sedan man var inne och skrev här senast. Jag undrar vilken sjukdom mina citrontetror bär på? De har under en längre tid gått runt med vita, nästintill stavformade prickar på sina fjäll. Jag har utan framgång försökt behandla mot sjukdomen med vita-pricken medicin, så skulle behöva att någon identifierar sjukdomen så jag kan införskaffa rätt behandling. Det är endast citrontetrorna som bär på dessa prickar.
    Kjells mall;
    1/ Hur stort är akvariet?
    375l, med BTN bakgrund 200-300l simyta.
    2/ Vilken filtrering använder du? Cirkulationspumpar gömda på baksidan av bakgrunden tillsammans med filtermattor och bio-bollar.
    3/ När startade du akvariet? Mer än 4 år sedan
    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Ca 30 citronteteror (34 vid senaste räkning), 4 panamensis, 1 skalar, 4 fjärilsciklider, 6st Schwartzi, 2 nyckelhålsciklider, 2 eldbukar, 3 platys, 1 praktbotia
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Ca 4 Anubisplantor, 3 svärdsplantor, en handfull javamossa + lite andra växter jag inte kan namnet på.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Ph ca 7.5, sänks något efter att ha "luftats" ett tag i akvariet. Kh ca 2
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet Har tyvärr inte dessa prover hemma
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? 30-45% regelbundet 1 gång i veckan
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då? 7 dagar sedan, 45%
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Ja, har införskaffat nya panamensis, citrontetror, fjärilsciklider och schwartzi. Dessa fick "flyta runt" i sinna plastpåsar ett tag innan de släpptes i akvariet.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Varierar mellan hemmagjord räkmix och sera "GVG-mix". De matas runt varannan dag.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Citrontetrorna fick sin sympton när jag inköpte nya tetror och blandade dessa med de gamle. Misstänker att tetrorna var sjuka när jag köpte dem.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Har inte kopplat några direkta dödsfall till sjukdomen, men anar att sjukdomen försvagar tetrorna så att några av dem dött. Terorna försvagas och dör med jämna mellanrum.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Vissa tetror har blivit väldigt utmärglade. Vet inte ifall de dött av de "vita prickarna" eller om dessa på något vis försvagat fisken så den dragit på sig någon annan sjukdom.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Vita prickar sitter på citrontetrornas fjäll. Se video och bilder
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Har medicinerat mot vita-pricksjuka utan framgång. Använde "Exit Anti whitespot treatment". Kan inte se att tetrorna blir av med några vita prickar.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Börjar med att tetran får några få prickar, till synes oberörd. Vissa tetror är svårare angripna än andra, dessa tenderar till att bli svagare och smalare. Prickarna sprider sig långsamt men säkert till alla tetror.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Jag tar bort döda fiskar så fort jag märker att någon saknas.

    VIDEO
    Här nedan är en video där jag försökt "fånga" prickarna på film. Första snutten visar en hårt insjuknad tetra, den andra delen försöker jag fånga "allmäntillståndet" hos de andra tetrorna, som ni ser är de medelmåttigt angripna. Kolla i HD, videon kan endast ses via länken. Ursäkta autofokuset jag är ingen bra fotograf.
    Senast redigerad av Danelius; 20 February 2017, 11:28.
    /Danelius


  • T_B
    • September 2013
    • 96

    #2
    Oodinium?

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Tror också att det är någon form av oodinium
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...