Medicin trots räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Medicin trots räkor?

    Hej!

    Nu har 7 älskade fiskar dött i två olika akvarium och samtliga med olika symtom. Två är i karantän i en hink med olika symtom (en vit vårtliknande liten böld som växer upp underifrån genom fjällen på nosen på den ena och en vit bred, blek rand utan påverkan på fjäll eller den blanka hinnan runt fisken) på båda och två chokladguramisar med mindre stjärtfenor än de ska ha är kvar i ena akvariet. Läser och läser om sjukdomar och hittade till slut något som kallades för 'superinfektioner' där en massa olika sjukdomar blommar upp pga gälmaskar, hudmaskar och/eller bandmaskar.

    Medicinerna som skulle hjälpa mot alla de olika symtomen fisken jag har kvar har, skulle t ex kunna vara:



    I akvariet med de skadade/bakterieangripna stjärtfenorna har jag 14 chokladgurami, 6 endlers, 2 L-201 och Blå fantom pleco, 6 corydoras panda, 5 amonoräkor och massor av white pearl körsbärsräkor, malaysiska sandsnäckor, 6 neritinasnäckor, massor av najas och vallisneria tiger och anubias. Jordbotten på halva akvariet, engelsk sandsten i framkant och över jordlagret i bakkant och hemmagjort filter. (160 liter.)
    De som drabbats har i turordning uppvisat:
    Valliantii hona, nyinköpt: Blek, bred rand längs kroppen uppifrån och ner på båda sidor utan att lika sammetssjuka eller svamp-slemhinnorna har varit opåverkade och fisken verkade frisk i övrigt-dog över natten.
    Endlers hane, hemuppfödning i sina bästa dagar: Simmade runt som en snabb propeller, i övrigt frisk. Såg inga skador på fenor eller på något annat. Avlivades.
    Valliantii hona, nyinköpt: Åt sämre, höll sig vid ytan i ett hörn bland växterna och sökte kontakt med mig så fort jag kom förbi. Skygg för de andra fiskarna. Visade efter några dagar 4-5 hål i sidorna ända in i köttet och lite svamp hade börjat växa i kanterna. Hon flyttades till karantän i hink (enligt nedanstående beskrivning) efter att ha fått ett saltbad (1 msk salt till 2 liter vatten) och i hinken ca 1/10 msk salt till 15 liter vatten samt Happy Life, vårdande tonikum. Hon dog efter två dygn.
    Endlers hane, hemuppfödning, ca 9 månader gammal: Hittades död vid ytan med extremt uppsvälld buk. Togs genast bort förstås.
    Räkor, hemuppfödning, mellanstora, white pearl, hittades döda på botten-och ingen ville äta dem. (Konstigt.) Togs bort.
    Chokladgurami, ett par Sphaerichthys osphromenoides med svamp på medarna/tentaklerna längst ut. Hade i Happy Life, vårdande tonikum och det blev bättre.
    Valliantii,hane, nyinköpt: Svamp på medarnas nedre del, aggressiv. Pickade intesivt på den skadade Valliantiihonans sidor-hon som hade sår.
    Fick senare en vit liten böld/bula som kommer upp underifrån, under fjällen, på huvudet. Togs till karantän i hinken med lite salt och med Happy Life, vårdande tonikum.
    Valliantii hane, den minsta, nyinköpt: Kommer inte fram till maten, håller sig undan. Flämtar vid stress: efter vattenbyte/uttagning av död/skadad fisk. Senare blev han mörk och sedan blek utan att se ut som sammetssjuka eller svamp eller andra skador. Blev sämre och fick en blek rand precis som den ena valliantiihonan som hittades död. Flyttades till hinken.


    I akvariet där flest har dött (86 liter) finns nu kvar endlers, lyrstjärtskilli, clownkilli, röda grenmalar, neritinasnäckor, malaysiska sandsnäckor. Vallisneria i sanbotten och hembyggt filter. Den ena endlershanen har en halv stjärtfena kvar. De som dött har i dödsturordning haft: avsaknad av buken samt ena ögat, avsaknad av fenor och fjäll längs hela bakkroppen (över en natt), upplösta båda gälarna, inget synligt,en skadad gäle.

    I hinken finns två Valliantii (chokladgurami av en annan sort än den vanliga), Fluval substrat, litet filter med pump, najas. (15 liter.)

    Nu är frågan:
    Kan jag medicinera med dessa tre mediciner
    (
    och boosta med vitaminerna)utan att någon fisk eller räkorna far illa?
    Är det dessa preparat jag ska ha?


    Jag har inte beställt medicinerna än. Är mer än mycket tacksam för svar!!!
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Räkorna lär inte tåla medicineringen. Inte heller dina filterbakterier....

    Har du koll på varför du fått dessa sjukdomar? Viktigt att förstå orsak och verkan eftersom fiskarnas immunförsvar kommer vara i botten efter behandlingen, och då måste ursprungliga orsaken vara åtgärdad.

    Kommentar

    • LightDisciple
      • April 2015
      • 162

      #3
      Nyinköp av fiskar var det som satte igång det hela.
      Köpte fisk till båda akvarierna och flera sorter.

      Att räkorna inte tål medicinerna omöjliggör ju medicinering i det akvariet...eller?
      Vet inte om jordbottnens bakterier kan förgifta vattnet om de dör? Filtret kan jag ju rengöra och sedan omstarta... Vet inte om jag törs riskera allihop... Är så rädd om mina firrar!
      Toksorgligt det här!

      Dem i hinken kan väl få medicin, men jag är osäker på vilken. Ska jag fiska upp dem med skadade/sjuka stjärtfenor också och lägga i hinken och medicinera där?

      Kommentar

      Arbetssätt...