Endlers dör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    Endlers dör.

    Hej.
    Har brottats med mitt endlers kar några månader nu och skulle verkligen behöva hjälp.
    Vanligaste symptomen är avmagring, vissa får vitaktig trådig avföring, vissa blir lite böjda över ryggen, några har börjat simma konstigt, de kan ligga på botten, vid ytan mm och se döda ut tills man petar på dom då simmar de en bit för att stanna igen. Det slutar alltid med att de dör. Yngel klarar sig bättre.
    Honor är överrepresenterade bland de döda.
    Karet är 100 liter med Aquael turbo 500.
    Vattentemp ca 26 grader.
    Vattenbyte ca 1 gång/vecka 30-40%.
    pH 7.5, KH 5, NO2 0, NO3 1.
    Matar varierade foder.
    Övriga invånare är 2 ancistrus(på tillväxt), 1 L15(på tillväxt), 8 corydoras panda samt sandsnäckor.
    Flera personer har hävdat att det skulle vara c. Cotti(även om jag inte sett en endaste mask) så jag medicinerade med sera nematol trots att jag ej är så förtjust i den medicinen. Har ej gjort ngn skillnad.
    Sista månaden har jag kört med ca 1dl salt i karet(fyller givetvis på vid vb).
    En egen tanke jag har är flagellater... Men varför skulle jag fått utbrott av detta? Går det medicinera(med någorlunda skonsam medicin och lyckat resultat)?
    Eller har ni ngn annan ide?
    Mvh Lars
    /Lars
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Är svårt att ge något bra svar - värdena verkar ju OK.
    En undran är det bara dina endlers som dör?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #3
      Ja, det är bara endlers som dör. Vet fler som upplever liknande problem samtidigt som andra ej har några problem alls med sina endlers. Det är längesen jag tillförde ngn ny fisk i det karet också.
      Har i princip bara yngel kvar nu så det kanske är lika bra att starta om helt men skulle ändå vara kul att veta vad som är fel och om det går bota samt hur man undviker det i framtiden.
      /Lars

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det kan röra sig om dåliga stammar av endlers och då blir det ju snarare bara sämre av att lägga medicin i akvariet eftersom då även en del nyttobakterier kan dödas
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Live2Ride
          • January 2014
          • 312

          #5
          Håller helt med dig Kjell. Det enda jag stör mig på är att fiskarna mått bra i ca 1 år innan dessa problem uppstod. Och efter det började spöka så har det hela tiden drabbat nya.
          /Lars

          Kommentar

          Arbetssätt...