Fiskarna dör en efter en utan synlig anledning ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gurgelx
    • March 2016
    • 8

    Fiskarna dör en efter en utan synlig anledning ??

    Behöver hjälp!!
    Mina fiskar dör en efter en.

    Kan inte se något på dom men rätt som det är blir någon hängig och andas kraftigare för att en dag eller två senare dö.
    Finns ingen logik i vem som drabbas.
    I ordningen så dog en gobis? (Tror jag den heter) efter någon dag en pansarnas, därefter en fjäril och nu såg jag att algeätaren verkar vara näst på tur.

    Har haft vita prick för ett tag sen men behandlat och ser inga prickar längre/ har även städat efter behandlingen.
    26,5 grader ca med god cirkulation i vattnet och en extra Syresten i ett hörn. Mycket växter av olika slag.
    PH ca 7,4

    Dom fiskar som dör vad jag kan se har varit helt pigga innan dom snabbt blir hängiga innan dom dör.

    Vet att det är svårt att ge svar- men försök gärna då jag inte vet vad jag ska göra. 😶
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Vid sjukdom så drabbas ju först och främst artfränder innan det går över till andra fiskar. Av den anledningen så gissar jag på att du har problem med vattnet. För att säkerställa vattenkvalitén så ska man ha bra biologisk filtrering, mata sparsamt och sköta vattenbytena och inte stoppa i saker som släpper ohälsosamma ämnen. Inte heller blanda revirhävdande aggressiva arter om inte akvariet är tillräckligt stort för detta.
    Senast redigerad av åheim; 27 March 2016, 09:01.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Gurgelx
      • March 2016
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Vid sjukdom så drabbas ju först och främst artfränder innan det går över till andra fiskar. Av den anledningen så gissar jag på att du har problem med vattnet. För att säkerställa vattenkvalitén så ska man ha bra biologisk filtrering, mata sparsamt och sköta vattenbytena och inte stoppa i saker som släpper ohälsosamma ämnen. Inte heller blanda revirhävdande aggressiva arter om inte akvariet är tillräckligt stort för detta.
      Hej

      Tack för svar.

      Testade vattnet idag och alla värden är bra?
      Använde förvisso easytest från jbl, men värdena va bra. Testet innehöll pH,No2,no3,cl2,th och Ch och alla va ok enligt tabellen.

      Något tips på vad för sjukdom?
      Som sagt ör det enda synliga att dom bli hängiga och andas kraftigare-gälarna rör sig snabbare.

      Tack

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ja men det var just det, jag tror inte det handlar om sjukdom! Hur stort kar, vilken filtrering, hur ofta/stora vattenbyten?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          När man medicinerar i sitt akvarium så dödar medicinen inte bara de farliga bakterierna utan även nyttobakterierna i akvariet vilket gör att akvariet blir som ett nystartat akvarium igen fast denna gång "fullt" med fisk. Det gör att risken för nitrit är stor och även om din test visar 0 i nitrit så kan nitrit komma och gå, det gör överhuvudtaget att akvariet blir instabilt.

          Att fiskarna andas häftigt beror i regel på antingen nitrit, syrebrist eller något giftigt i vattnet. Så vad jag skulle göra är dels att göra 1/ tätare vattenbyten 2/ dra ner på matningen 3/ tillsätta en bakteriekultur 4/ kolla upp inredningsdetaljerna
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Håller med Kjell 100% (missade att det var vitaprickbehandlat. då är det ju solklart var problemet ligger)
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              #7
              Tänkte bara komma med en ny utgångspunk. För länge sedan läste jag en tråd här på zoopet (eller ciklid.org) om en person som hade liknande problem. Tyvärr minns jag inte trådens namn. Men personens fiskar dog också till synes utan anledning. Trådstartaren fick många svar och förslag, men ingen lösning hittades och tiden gick och problemen kvarstod. I princip alla tänkbara problem togs upp och avfärdades. Till slut hittades dock problemet. Det fanns gammalt spill av målarfärg på en doppvärmare som tydligen förgiftade fiskarna. Doppvärmaren ersattes och fiskarna slutade att dö. Så med detta inlägg försöker jag komma med annan insynsvinkel än att bara stirra sig blind på de kanske klassiska misstankarna... Vatten, sten, grus med mera.

              Kommentar

              • Gurgelx
                • March 2016
                • 8

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                När man medicinerar i sitt akvarium så dödar medicinen inte bara de farliga bakterierna utan även nyttobakterierna i akvariet vilket gör att akvariet blir som ett nystartat akvarium igen fast denna gång "fullt" med fisk. Det gör att risken för nitrit är stor och även om din test visar 0 i nitrit så kan nitrit komma och gå, det gör överhuvudtaget att akvariet blir instabilt.

                Att fiskarna andas häftigt beror i regel på antingen nitrit, syrebrist eller något giftigt i vattnet. Så vad jag skulle göra är dels att göra 1/ tätare vattenbyten 2/ dra ner på matningen 3/ tillsätta en bakteriekultur 4/ kolla upp inredningsdetaljerna
                Ok-vad för bakterie kultur? Har haft vattenberedningsmedel i vid varje vattenbyte
                I akvariet har jag tre rötter lite chiffer och en lekakruka...men alla ca 2 månader gamla nu så känns konstigt om dom skapar problem nu? Eller har jag fel?

                Uppskattar era svar 😃👍

                Kommentar

                • Gurgelx
                  • March 2016
                  • 8

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Håller med Kjell 100% (missade att det var vitaprickbehandlat. då är det ju solklart var problemet ligger)
                  En till fråga? Om nitrit ör högt borde inte alla fiskar mp dåligt samtidigt och inte endast st vis pt gången?
                  Ursäkta min okunnighet? Uppskattar er hjälp!!!

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    I ett akvarie med icke fungerande kvävecykel kan det hända så mycket tok med som jag inte har kunskap att redogöra för, det är ett komplext system. Vissa individer drabbas lättare än andra precis som oss männisnkor.

                    vattenberedningsmedel är inte det samma som en bakteriekultur, detta är ett ex på ett http://www.guldfisken.se/beta/catalo...9dca17235b705c
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Gurgelx
                      • March 2016
                      • 8

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      I ett akvarie med icke fungerande kvävecykel kan det hända så mycket tok med som jag inte har kunskap att redogöra för, det är ett komplext system. Vissa individer drabbas lättare än andra precis som oss männisnkor.

                      vattenberedningsmedel är inte det samma som en bakteriekultur, detta är ett ex på ett http://www.guldfisken.se/beta/catalo...9dca17235b705c
                      Tack! Köpte easy-Life filter medium på rekommendation av zoo butiken. Läst mycket gott om det så nu hopps jag på stabilare värden och inga fler dödsfall! 😬
                      Tack än en gång!!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Fast det är fortfarande inte en bakteriekultur och kommer då inte kunna hjälpa igång kvävecykeln.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Deckard
                          • February 2016
                          • 50

                          #13
                          Vita prick är en parasit, inte en bakterie, så om du använder tex Waterlifes Protozin , så påverkar det inte filterbakterierna. Vilken medicin använde du?

                          Det finns ju en del multipreparat som är Overkill att använda om man faktiskt vet vad fiskarna lider av och då kan det vara så att du slagit ut din filterkultur helt i onödan...

                          Här är en bra artikel om Pricksjuka

                          White spot or Ich is a common problem in new setups or from those who have recently added fish. This short article describes the prevention and cure of white spot.
                          Senast redigerad av Deckard; 27 March 2016, 14:56.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gurgelx

                            En till fråga? Om nitrit ör högt borde inte alla fiskar mp dåligt samtidigt och inte endast st vis pt gången?
                            Ursäkta min okunnighet? Uppskattar er hjälp!!!
                            Som åheim skriver så är fiskarna mer eller mindre känsliga, främst skiljet det sig mellan olika arter, men det finns även individuella skillnader.

                            Sedan som Deckard skriver - vore intressant att veta vilken medicin du har använt. Tyvärr används mer och mer bredspektramediciner

                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Gurgelx
                              • March 2016
                              • 8

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Som åheim skriver så är fiskarna mer eller mindre känsliga, främst skiljet det sig mellan olika arter, men det finns även individuella skillnader.

                              Sedan som Deckard skriver - vore intressant att veta vilken medicin du har använt. Tyvärr används mer och mer bredspektramediciner
                              Hej

                              Jag använde mig av punktol från jbl.
                              Hade prickar synligt på två fjärils ciklider som i alla fall försvann.
                              Saltade även efter ett större vattenbyte och höjde tempen till 29.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...