De dör som flugor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dadosuseri123
    • September 2015
    • 48

    De dör som flugor!

    Med jämna mellanrum dör en efter en fisk... Nu när jag skriver detta dog just en guldgurami. Igår dog en silverfisk, som fick en sned rygg för ett tag sedan, samt två små praktbotior (nya) och så har det dött en massa fler. Det är bara guldguramin som fått en sjuk fena. Jag har fiskarna i ett 180l kar med en fluval 4 plus pump och temratyr runt 26 grader. Maten är tetramin och sånnadär röda frysta larver. Vattenbyten ca var tredje vecka. Här har ni några bilder.



    http://www.ladda-upp.se/bilder/ysvkqwyvxfrkln/ När Guramin höll på att du så snurrade den runt jättemycket, sen stannade på botten, och sen snurrade jättemycket. Jag kan tänka mig att guramisarna är ganska gamla, för när jag köpte karet begagnat så hade han haft det i 7 år innan.



    Väldigt tacksam för svar!
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Sluta med de röda frysta larverna, de kan innehålla mycket bakterier!!! Testa iallafall finns inget annat jag kan råda till i detta nu!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Hur ser vattenvärdena ut? 3 veckor funkar säkert jättebra i många kar men kanske inte i alla.

      Det är inget mysko med bakgrunden? Den ser hemmagjord ut? Tänkte bara så att den inte släpper ifrån sig något som den inte bör.
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Har svårt att se något fel. Dra ner lite på matningen och avvakta.
        Bakgrunden ser ut som en plansch som sitter bakom akvariet och i så fall lär den inte kunna påverka vattnet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Dadosuseri123
          • September 2015
          • 48

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Sluta med de röda frysta larverna, de kan innehålla mycket bakterier!!! Testa iallafall finns inget annat jag kan råda till i detta nu!
          Okej, ska testa att ta bort larverna isåfall!

          Kommentar

          • Dadosuseri123
            • September 2015
            • 48

            #6
            Ursprungligen postat av simka
            Hur ser vattenvärdena ut? 3 veckor funkar säkert jättebra i många kar men kanske inte i alla.

            Det är inget mysko med bakgrunden? Den ser hemmagjord ut? Tänkte bara så att den inte släpper ifrån sig något som den inte bör.
            Vattenvärderna testade vi i en djuraffär och de sa att det inte var några som helst problem, ska man köpa sånna där egna värde test?

            Och som Kjell sa nu så är det en plansch bakom glaset.

            Kommentar

            • simka
              • November 2013
              • 326

              #7
              Bra plansch, lurade mig i alla fall :-)

              Jag tycker det kan vara bra för själsfriden att kunna prova vattnet med dropptester om man tror något är på tok.
              450L Malawi - Pågående projekt
              180L Malawi - Avvecklat
              60L Rasboror & tetror - Avvecklat

              Kommentar

              • Dadosuseri123
                • September 2015
                • 48

                #8
                Ursprungligen postat av simka
                Bra plansch, lurade mig i alla fall :-)

                Jag tycker det kan vara bra för själsfriden att kunna prova vattnet med dropptester om man tror något är på tok.
                Ja, lurade mig med först :-)

                Jag ska nog testa att köpa in egna vattentester, KH, pH och nitrit är de man behöver va?

                Kommentar

                • Dadosuseri123
                  • September 2015
                  • 48

                  #9
                  Nu har jag köpt in vattentester och det ser väldigt olika ut, och inte så bra heller!



                  Höger är 180l vänster 30l, hur ska jag göra för att förbättra t. ex. pH i stora och CL2, mg/l och KH i båda?
                  PH förklarar nog döden i stora eller?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...