Vita pricken, frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    Vita pricken, frågor.

    Har haft problem med nitrit som troligtvis orsakat vita pricken på mina fiskar. Fick efter mycket om och men tag i medicinen i går. Tyvärr så står det inte så mycket om varken vita pricken eller Faunamor som jag behandlar med. På flaskan står det nästan inget mer än doseringen. Så jag har några frågor:

    1. Finns det någon fisk som inte klarar en behandling av faunamor?

    2. Finns det följdsjukdomar?

    3. Har läst att flera har fått medicinera flera omgångar för att få väck vita pricken. Hur vet jag att mina älskade fiskar är friska och att karet är parasitfritt? Om dom inte är det ska jag göra ett vattenbyte innan nästa behandling då?

    4. Tar växterna skada av Faunamor?

    Jag har höjt temperaturen till 28 grader. Medicinera i går och idag och ska göra nästa vid sjunde dagen.

    Tacksam för svar.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...
  • Marie J
    • January 2004
    • 10616

    #2
    Har läst samtliga trådar här. Har sökt på vita pricken.
    /Marie.

    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

    Kommentar

    • elinor
      • February 2003
      • 1323

      #3
      För någon månad sedan märkte jag av vita prock på våra Röda Fantomentetror, Tvärr kommer jag inte ihåg vad medicinen hette men jag vet att jag såg resultat redan efter tre dagar.
      Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        att pricken har något med nitrit att göra det tror jag ej då vita prick är en parasit.

        Jag har använt maracide mot pricken och det har fungerat aldeles utmärkt.
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • grimreaper
          • December 2003
          • 40

          #5
          jag brukar använda protozin mot vita prick och dyl. Du kan höja syretillförseln i vattnet under medicinering om möjligt. och du skall ej filtrera med aktivt kol under medicinering heller. Fjäll lösa djur så som ålar malar mm kan ha svårt för mediciner men 99 ggr av 100 klarar dom sig, man får prioritera att medicinera annars dör hela karet till sist ändå.
          hoppas det går bra =)
          720, 110, 95.
          / Johnny

          Kommentar

          • Marie J
            • January 2004
            • 10616

            #6
            Ursprungligen skickat av gosatta
            att pricken har något med nitrit att göra det tror jag ej då vita prick är en parasit.

            Jag har använt maracide mot pricken och det har fungerat aldeles utmärkt.
            Nej det vet jag. men jag menade att orsaken säkert är pga stress, då jag gjort massor av vattenbyten. Skrev nog lite otydligt..
            /Marie.

            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Ursprungligen skickat av elinor
              För någon månad sedan märkte jag av vita prock på våra Röda Fantomentetror, Tvärr kommer jag inte ihåg vad medicinen hette men jag vet att jag såg resultat redan efter tre dagar.
              Tack så mycket!
              Har läst att prickarna trillar av men att de överlever ett tag i vatten. Nåt typ med att vid 27 grader så måste de hitta en ny värd (fisk) inom 3 dagar för att överleva. Och om man har kallare ca 7 dagar på sig att hitta en ny värd. Men kan dom överleva i filtret?
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Ursprungligen skickat av grimreaper
                jag brukar använda protozin mot vita prick och dyl. Du kan höja syretillförseln i vattnet under medicinering om möjligt. och du skall ej filtrera med aktivt kol under medicinering heller. Fjäll lösa djur så som ålar malar mm kan ha svårt för mediciner men 99 ggr av 100 klarar dom sig, man får prioritera att medicinera annars dör hela karet till sist ändå.
                hoppas det går bra =)
                Tack för informationen!
                Jag upptäckte det i går och ringde runt halva bohuslän efter zoo som var öppet och som hade medicin hemma. Av 7 som var öppna var det endast en som hade nåt hemma och det var en flaska de hade för eget bruk som var öppnad för ca en månad sen. Så dom borde ha bra förutsättningar att överleva.

                På praktbotierna så har jag fått lite fler prickar idag än igår men övriga verkar ha samma antal. De fiskar som inte hade prickar i går verkar inte ha fått några idag heller.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • mavve
                  • August 2003
                  • 283

                  #9
                  Ville bara fylla på med att jag behandlat vid tre olika tillfällen med Protozin med gott resultat.

                  // Martin

                  Kommentar

                  • Marie J
                    • January 2004
                    • 10616

                    #10
                    Ursprungligen skickat av mavve
                    Ville bara fylla på med att jag behandlat vid tre olika tillfällen med Protozin med gott resultat.

                    // Martin
                    Tack för dom orden! Det lugnar mig.

                    Men jag känner fortfarande att jag inte fått svar på mina frågor... Mer än första frågan...
                    /Marie.

                    Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                    En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                    Kommentar

                    • grimreaper
                      • December 2003
                      • 40

                      #11
                      fråga 2: nej vira prick är en parasit.

                      fråga 3:man höjer tempen för att det snabbar på utvecklingstadiet på parasiterna och de dör fortare och de nya "barnen" kläcks och dör snabbare också. om prickarna är borta så skall parasiterna vara döda. Och om du måste om medicinera behöver du ej byta vatten först.

                      fråga 4:inte säker men har svårt att tro att dom skulle det.
                      720, 110, 95.
                      / Johnny

                      Kommentar

                      • Marie J
                        • January 2004
                        • 10616

                        #12
                        Ursprungligen skickat av grimreaper
                        fråga 2: nej vira prick är en parasit.

                        fråga 3:man höjer tempen för att det snabbar på utvecklingstadiet på parasiterna och de dör fortare och de nya "barnen" kläcks och dör snabbare också. om prickarna är borta så skall parasiterna vara döda. Och om du måste om medicinera behöver du ej byta vatten först.

                        fråga 4:inte säker men har svårt att tro att dom skulle det.
                        10 000 Tack för svaren!!! Det var gulligt av dig att återvända och svara igen!

                        Tack!
                        /Marie.

                        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                        Kommentar

                        • fredrikakesson
                          • November 2003
                          • 1363

                          #13
                          Hej

                          Jag tror nog ändå att ditt anfall av vita pricken kommer sig av dina tidigare höga nitrit värden.Firrarna brukar kunna hålla prick parasiten stången så länge dom mår bra men nitriten sätter ner deras immunfösvar och då bryter det ut.Men häng inte läpp för det.Medicinen biter säkert.Men om du av någon anledning skulle byta till protozin så läs för gudsskull på flaskan och inte på den felaktiga svenska bruxanvisningen!!!
                          Fredrik

                          Kommentar

                          • Marie J
                            • January 2004
                            • 10616

                            #14
                            Ursprungligen skickat av fredrikakesson
                            Hej

                            Jag tror nog ändå att ditt anfall av vita pricken kommer sig av dina tidigare höga nitrit värden.Firrarna brukar kunna hålla prick parasiten stången så länge dom mår bra men nitriten sätter ner deras immunfösvar och då bryter det ut.Men häng inte läpp för det.Medicinen biter säkert.Men om du av någon anledning skulle byta till protozin så läs för gudsskull på flaskan och inte på den felaktiga svenska bruxanvisningen!!!
                            Fredrik
                            Tack för rådet Fredrik!
                            Jag läste det någonstans att det var något vita prickenmedel som var felaktigt. Vad står det på flaskan resp paketet? Kan vara bra att veta tycker jag.

                            Hänger lite mindre läpp nu än igår. Men är lite deppig för jag hittar bara 3 av 4 praktbotier. Jag vet inte om den har gömt sig eller dött. Den är lite skygg normalt den som saknas och hon brukar gömma sig när man är vid karet. Jag hoppas verkligen att den lilla sötnosen gömmer sig så hon inte är död. Hon levde igår i alla fall...
                            /Marie.

                            Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                            En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                            Kommentar

                            • fredrikakesson
                              • November 2003
                              • 1363

                              #15
                              Tydligen så finns det olika storlekar på flaskan och det verkar vara olika konsentration i de olika förpackningarna och i den svenska bruxen så har dom blandat ihop korten.Följden blir halva dosen mot det som det borde vara.Läs den engelska bruxen i alla lägen det har jag lärt mig.Svenska översättningar brukar vara usla
                              Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...