Varför dog den?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    Varför dog den?

    I morse upptäckte jag att min stora fina slöjstjärt som jag har haft i ca 4-5 år var död. Min största segelfenspleco hade hängt sig fast på den. Den var hängig igår, de brukade va lite slöa (inte så konstigt med de stora fenorna), men han åt inte. Hade en till för ett tag sen..
    <font color="purple">Nu undrar jag bara, ska man anta att de var av ålder, eller är det nån sjukdom/parasit som kanske inte syns på själva fisken? Vad kan det då va? Eller dog han av depression efter längtan av den andra slöjstjärten som dog? </font id="purple">
    Han såg frisk ut förutom att han hade en ljus bula på huvet ca 4mm bred, men det tänkte jag att det kanske var en "förhårdnad" som han fick när han jagade flingor på ytan och gick emot topplocket.
    Ska iallafall inte köpa såna personliga fiskar mer, inte på ett tag iallafall..

    Är det nån som har en aning så får ni gärna svara!

    mvh
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Normalt ska en Slöjstjärt leva längre, om nu det finns något "normalt" med den fisken.
    Troligen kan den ha drabbats av samma åkomma som din andra dog av.
    Täta vattenbyten, ett regält filter och slamsugning av botten och ett foder som är anpassat för Guldfisk är A och O när man har Slöjstjärt.
    Köp nya, men se upp med de som har en kort bakfena och en mer "rektangulär" sedd uppifrån kropp, de brukar inte bli gamla.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Fija

      #3
      Jag ska inte ha fler, det var som sagt några år sen jag köpte dem och nu har jag en annan uppfattning om fiskar som är avlade på så sätt att de tvingas simma väldigt långsamt..
      Jag har gjort vattenbyten och allt det där, men nu ska jag satsa på mer "normala" fiskar.
      Jag provade med ett guldfiskfoder men det åt de inte, det skulle va flingor och mygglarver. Så de har väl inte fått det ultimata fodret..

      Kommentar

      Arbetssätt...