Hjälp min slöjstjärt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nova
    • April 2003
    • 512

    Hjälp min slöjstjärt!

    Hej!
    För några veckor sedan fick jag hem en svart slöjsjtärt. Hon mådde bra första veckan men sen började hon tappa fjäll & se hängig ut. Ja la över henne i ett eget kar & medicinerade med Aqua Furan & hon blev bättre & samma dag som jag lagt i henne i det vanliga akvariet igen så dog hon..
    Nu har det ävan uppstått problem med en av mina vanliga slöjstjärtar som jag har haft i över ett år. Han verkar slö & de andra fiskarna är på han & pickar, är det för att han är sjuk som det gör det? Vad ska jag göra? Han är i ett eget akvarium nu & ligger mest vid ytan på sidan & kippar...
    Snälla hjälp min Jupiter innan det är för sent!!
    Tack på förhand. Hälsningar Denise

    Denise
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    En orsak brukar vara att fiskarnas immunförsvar inte är uppdaterat mot varandra som gör att din nya fisk blir smittad av dina gamla och dina gamla blir smittad av den nya.
    Det kan vara en orsak.
    Det är viktigt att de gamla och nya fiskats hälsa är på topp när nya fiskar sätts i.
    Släpp aldrig en ny fisk i ett vatten där någon fisk har något symtom på ohälsa.
    Med en karantän minskar risken för sjukdom.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Nova
      • April 2003
      • 512

      #3
      Okey tack! Men vad ska jag göra med den sjuka? Finns det något jag kan göra för de som är pigga (men som även kan ha smittats) mer än ett vattenbyte som gjorde straxt efter att den svarta slöjstjärten dött?
      Denise

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Det finns inte mycket att göra för den sjuke om man inte vet vad fisken lider av.
        Friskt syresatt vatten, inget ljus, ingen mat, 0,3 % salt fördelat på 2 gånger mot ev parasiter/yttre bakterier, inte för varmt ca 20 gr vilket minskar tillväxten av parasiter/bakterier till du vet vad fisken lider av.
        För de andra är det inte mycket mer än att ha ett optimalt vatten, och ev inget ljus och att inte stressa dem, som du vet är en vanlig orsak til sjukdom stress även hos fiskar.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Nova
          • April 2003
          • 512

          #5
          OKey jag ska göra som du sa. Tack för hjälpen!
          Denise

          Kommentar

          • Nova
            • April 2003
            • 512

            #6
            Tyvärr dog slöjstjärten i fredags & nu har även den andra blivit sjuk... Antar att hon också kommer gå bort... Trisst
            Denise

            Kommentar

            • cri
              • September 2002
              • 700

              #7
              Första hjälpen:

              Byt 50% vatten varje dag

              Salta (som Kramfors skrev)

              Höj temperaturen 26-27c (dödar de flesta parasiter och förkortar dess utvecklings stadie).

              (Har du mycket friskt/rent vatten har du kontroll över bakteria floran även med höjd vatten temperatur.)

              Information on the history and development of goldfish, goldfish breeding, and the golden rules for keeping goldfish


              Background to fish health
              Generally speaking, fish live with a low-level infection of various bacteria and parasites all the time, and the fishes' immune system suppresses any problems of infection that arise. If a fish's immune system is stressed, then infections and parasites are given an opportunity to develop and start to cause health problems, which further stress the fish, and so things worsen.

              The commonest cause of stress is poor environment, especially poor water quality. In some cases, infections and/or parasites are introduced into aquaria with new fish or plants that have not been quarantined properly. Generally, over 90% of disease problems are due to poor water quality, with less than 10% being due to introduced diseases/parasites or other causes; poor water quality means insufficient dissolved oxygen due to overstocking and/or too many organic wastes.
              Mvh, cri

              Kommentar

              • Nova
                • April 2003
                • 512

                #8
                Den andra sjuka slöjstjärten lever fortfarande & är på bättringsvägen. Jag medicinerar med Protozin nu & det hjälper. Men jag trodde verkligen att hon skulle dö, för hon låg bara på sidan utan att röra en fena & utan att äta & sånt.. sen nästan direkt när jag hällde i några droppar Protozin så började hon simma som vanligt & äta
                Samma dag som jag la över henne i karantän (söndag 7/3) så böt jag också ca 50% av akvariet där de andra fiskarna är... dom verkar inte alls sjuka, men jag tänker vänta lite med att släppa i slöjstjärten där innan jag vet så att allt är bra...
                Men jag har en till fråga bara: Jag ska ju hälla i en ny dos med Protozin varje dag nu i 3 dagar till. Ligger medicinen kvar & kan skada fisken eftersom jag inte har nått filter däri, bara en syresten, eller tas den upp. Jag vill ju inte att hon ska dö av förgiftning eller nått..
                Jag har heller inte riktigt fått klart för mig hur ofta jag bör göra vattenbyten. Jag har ett 140 liers akvarium, med ca 10 guppys, 4 neontetror, 2 små ancistrus & 1 slöjstjärt. & ett inte alltför bra filter...
                Hälsningar Denise
                Denise

                Kommentar

                • cri
                  • September 2002
                  • 700

                  #9
                  Vad står det på bruksanvisningen?

                  Många mediciner kräver 50% vattenbyte var dag som ny medicin tillsätts men verifiera!

                  Glad att höra att den mår bättre :o)
                  Mvh, cri

                  Kommentar

                  • Nova
                    • April 2003
                    • 512

                    #10
                    Det står att jag ska medicinera 1 droppe per liter dag 1,2,3 & 5 & göra ett vattenbyte på dag 4. Men medicinen borde ju ta vägen nånstans... Borde ju inte vara så bra att det tillslut blir massa medicin... eller massa & massa är ju sista dagen idag innan vattenbytet.
                    Denise

                    Kommentar

                    • cri
                      • September 2002
                      • 700

                      #11
                      Det har nog med att göra att dosen utav medicineringen skall trappas upp långsamt.

                      Onsdag - Jag skulle råda att du följer instruktionerna och byter vatten (skriver de 100%?), plus fortsätter i ytterligare två dagar (tors/fred)(en droppe per liter).

                      - Byt 50% igen, utan att tillsätta ny medicin. Lördag

                      - Byt ytterligere 50% igen efter 2 dagar. Tisdag

                      - Två dagar senare (Torsdag) 100% vattenbyte och håll fisken isolerad i friskt vatten i en vecka innan du sätter ihop den med de andra. :o)
                      Mvh, cri

                      Kommentar

                      • Nova
                        • April 2003
                        • 512

                        #12
                        Hmm.. kunde inte ens hitta nånstans nu om ifall man ens skulle göra ett vattenbyte, så jag antar att man bara ska hoppa över att medicinera dag 4. Men jag har för mig att jag gjorde ett delvattenbyte sist jag medicinerade med protozin, men om det inte står nått om det så ska jag inte göra det.
                        Denise

                        Kommentar

                        • Nova
                          • April 2003
                          • 512

                          #13
                          Har tyvärr dåliga nyheter, hon hittades död imorse & ligger nu begravd tillsammans med sin vän Jupiter. Det var mina förasta fiskar & jag hade haft dom i två år så det känns tomt nu.

                          Vila i frid Jupiter & Indra, jag kommer alltid att minnas er...
                          Denise

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            http://hem.fyristorg.com/djurens_himmel/index.htm där "begravde" jag den enda fisk som dött för mig, den fick en tumör när den var ca 5 år.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Nova
                              • April 2003
                              • 512

                              #15
                              Åhh vad fint tack! Jag ska göra det.
                              Ha det bra!
                              Hälsningar Denise
                              Denise

                              Kommentar

                              Arbetssätt...