Hjälp! Medicineringen hjälper inte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisasan
    • August 2003
    • 32

    Hjälp! Medicineringen hjälper inte

    Jag upptäckte häromdagen att jag fått vitaprick-sjukan i mitt stora akvarium. Troligtvis beror det på att jag för någon vecka sedan klantade till det rejält när jag bytte vatten, och då sänkte temperaturen från 25 till 20 på kort tid.

    Jag har i alla fall köpt Protozin och medicinerat i tre dagar nu. Ändå har prickarna inte försvunnit på en del fiskar utan är om möjligt ännu fler på vissa av fiskarna. Mina stackars kulfiskar mår inte alls bra och har börjat få rödfärgade fenor. Jag kan inte se några sår någonstans men uppenbarligen har dom fått någon form av blodutgjutning. Fenorna är inte ihopklibbade utan ser normala ut förutom färgen och prickarna.

    En dag kvar att medicinera enligt förpackningen. Men detta verkar ju inte alls hjälpa. Kan det vara något annat än vitaprick? Vad ska jag göra?
  • malawi cikliden
    • December 2003
    • 117

    #2
    tästa med salt utan jod det funkar ibland

    från:ToM
    malawi cikliden

    Kommentar

    • Lisasan
      • August 2003
      • 32

      #3
      Hur mycket salt ska jag ha då? Det är ett 250-liters och jag har sänkt vattennivån till hälften under medicineringen.

      Kommentar

      • swetrot
        • April 2003
        • 966

        #4
        Hej!

        Jag skulle försöka blanda till så du får en salthalt på runt 0,5% i ditt akvarium. Enstaka matskedar brukar inte betyda så mycket. Det betyder i ditt fall drygt 6dl. Om du använder grovsalt, se till att lösa upp saltet först, innan du har i det. Annars tror fiskarna att det är mat och äter saltkornen. Det brukar få fatala följder för deras njurar.

        Du kan också göra en ännu starkare saltlösning i en skål med 5-10% där fiskarna en och en får behandlas under några minuter. Var försiktig, om en fisk lägger sig på sidan måste den bums tillbaka ned i det stora karet. Salt i de här halterna är annars dödliga för fiskarna.

        Fortsätt också med medicinering några dagar till, och höj värmen ordentligt, till 28-29 grader om du kan.

        Kommentar

        • Lisasan
          • August 2003
          • 32

          #5
          Tack för svaret swetrot! Jag har redan höjt värmen så den ligger på 29 grader. Jag testar med starkare saltlösning senare då, och fortsätter medicineringen ett tag till. Hjälper inte det får det bli starkare lösning kort tid. Usch, jag hoppas verkligen det hjälper!

          Kommentar

          • JE
            • January 2002
            • 719

            #6
            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21523&whichpage=2

            Saltbad hjälper inte på vita prick men lite salt i karet kan dämpa det, saltbad på 5-10% (5 dl- 1 L/10 L vatten) dödar en fisk ganska omgående och vill man prova saltbad mot andra parasiter så är 3% (3 dl/10 L vatten) max vad de bör utsättas för.

            Mvh Janne
            http://www.goc.se

            Kommentar

            • Theriss
              • April 2003
              • 66

              #7
              Varför inte prova att medicinera en gång till efter sista dagen på första omgången? Medicinen hjälpte inte för mina fiskar heller första gången men jag körde en omgång till och nu är de friska som nötkärnor.
              *Sophie*

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                JE tänk att vi kan vara överens ibland.

                Det är farligt att ge råd som man inte har någon egen erfarenhet av.
                Fiskar som är i mycket nedsatt kondition kan dö på någon minut eller tidigare vid 3 % salthalt.

                En ökning av tempen med max 2 grader gör att parasiten utvecklas snabbare, vid högre temp finns risk för att antalet parasiter blir för stort.

                Medicinen har ordentlig verkan bara på de frisimmande parasiterna. De som sitter i skydd under huden påverkas bara lite.

                En salthalt på 0,3 % hjälper fisken att hålla saltbalansen och kan förhindra att svampar och bakterier tränger in i de sår som blir efter parasiten.
                Saltet kan med fördel delas i 2 gånger så att påverkan på fisken av salthöjningen blir skonsam.
                Läs och följ bruksanvisningen.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • JE
                  • January 2002
                  • 719

                  #9
                  Tycker vi är överens för det mesta det andra är mest detaljer från olika erfarenheter

                  Mvh Janne
                  http://www.goc.se

                  Kommentar

                  • fredrikakesson
                    • November 2003
                    • 1363

                    #10
                    Hej

                    Förpackningen jag fick med protozin hade en knasig brux.Det stog en sak på svenska i lådan och en annan sak på flaskan med engelskt tryck.Jag gjorde som det stog på flaskan och så fick jag rätsida på prickarna.Kolla på ditt paket om det är likadant.Har för mig att det va väldigt stor skilnad i hur många ml man skulle ha i
                    Fredrik

                    Kommentar

                    • Lisasan
                      • August 2003
                      • 32

                      #11
                      Tack för alla svar! Det är som vanligt lite olika bud om vad som är rätt och riktigt... :-)

                      Jag har i alla fall nu fortsatt medicineringen med Protozin, samt hällt i omkring 2-3 dl salt i karet. Hur många procent salt detta blir har jag ingen aning om, men 6 dl lät såpass mycket att jag inte ville riskera det. Och efter ett par timmar verkar fiskarna inte må sämre, så jag låter dom gå kvar i det och ska kolla ordentligt i morgon. Är det ingen förbättring då tror jag att jag fortsätter med Protozinkuren.

                      Kommentar

                      • Fija

                        #12
                        När min platy hade vita prick så sa de i djuraffären att prickarna _skulle_ bli fler under medicineringen eftersom de då utvecklas fortare.. eller hur de nu va.

                        Kommentar

                        • Lisasan
                          • August 2003
                          • 32

                          #13
                          Nu har jag fortsatt med 4 ml Protozin till 125 liter vatten varje dag, men ingen förbättring sker. Hur länge ska jag hålla på? Börjar snart bli desperat!

                          Kommentar

                          • fredrikakesson
                            • November 2003
                            • 1363

                            #14
                            Stämmer verkligen 4 ml.......Kolla vad som står på flaskan.!!!!Den jag köpte räckte till 1 kur med 200 liter vatten.Ta mängden och dela på det antal liter som det ska räcka till och dividera sedan resultatet med antalet behandlingsdagar.I mitt fall stämde det som stog på flaskan och inte det som stog bruxen.Tycker 4ml låter lite
                            Fredrik

                            Kommentar

                            • Lisasan
                              • August 2003
                              • 32

                              #15
                              Fasen också. Det var ju totalt fel angivelse i bruksanvisningen! På flaskan står det att det ska vara 8 och inte 4 ml! Så jäkla typiskt. Så nu har jag slängt bort fem dagars medicinering och större delen av medicinen på fel dosering som inte har hjälpt. Blir till att köpa ny i morgon. Jag är rätt sugen på att kontakta Waterlifes distributör i sverige och kräva en ny flaska, för det är ju jäkligt kasst med fel doseringsangivelse i bruksanvisningen!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...