Guppy´s - alla sjuka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • catwoman
    • February 2004
    • 183

    Guppy´s - alla sjuka

    Hej.. jag undrar om nån kan hjälpa mig med denna fråga?För två dagar sen skaffade jag ett akvarium på 12 l för alla mina guppy yngel.Jag har ingen pump eller nåt utan la bara ned en syretablett, växter o lite salt.Nästa deg simmar alla yngel konstigt, upp o ned, vinglar hit o dit, plus att en 5-6 stycken har dött.Hade ca 15 småttingar från början.Dom som är levande ser inte heller ut att ha långt kvar.jag fatter ingenting!Vad är det som har hänt??Nån som kan ge mig ett svar???Kan det ha att göra med att jag bytte till vitt specialbehandlat grus?Tror inte att den innehåller kalk.Enligt affären skulle den inte göra det..Hört att kalk inte är så bra för firrarna...HJÄLP!!! =0
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Men kära nån... Ingen pump, helt nystartat...

    Börja med att byta vatten!!! Jag tror det är en nitrit-topp, eller möjligen att det är någon form av förgiftning från ämne som varit i akvariet.

    Hur mycket är "lite salt"?

    Kommentar

    • catwoman
      • February 2004
      • 183

      #3
      jag hade väl i en halv matsked salt i akvariet.Och en syretablett.På zooaffären sa dom att det va helt OK att bara ha detta i ett så litet akvarium om jag bara hade små yngel i det... Och jag trodde på dom.. :-(

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        Tvättade du ur akvariet innan du fyllde det med vatten? Tog du vatten från karet där dina yngel simmade innan eller bara helt nytt vatten från kranen? Om du bara hade helt nytt vatten i - hur gjorde du när du flyttade över dina yngel?
        Har du nitrittest hemma så testa vattnet. Är det ingen nitrittopp så byt med vatten från karet där ynglen varit innan och låt bli att hälla i salt - guppyyngel behöver inget salt (såvida du inte haft dem i saltat vatten innan förståss).
        Fixa ett litet filter, ex Fluval 1+ eller en liten luftpump med utströmmare så att vattenytan rör sig. Har du hornsärv, vattenpest eller flytormbunkar så lägg i en rejäl omgång, de kan flyta fritt.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • ManicGleipner
          • February 2004
          • 2

          #5
          Tycker också det låter som en nitritschock. Eller möjligen annan obalans. En liten pump är alltid bra att ha i. Men har faktiskt varit med om att syretabletterna kan orsaka problem vid små vattenmängder. Något ämne i dem som luktar klor..

          Men hade du helt nytt vatten ? Då är det ju inte några bakterier som bryter ner avfall.

          Kommentar

          • darkside
            • November 2003
            • 165

            #6
            ½ matsked till 12 l?? Skulle täckt med en ½ tsk. Men ett enkelt luftdrivet filter hade nog inte varit fel. Börja med att byta vatten o skippa saltet den här gången.

            Kommentar

            • catwoman
              • February 2004
              • 183

              #7
              Nu har jag konsulterat lite fisk-kunniga i min lokala zooaffär och dom påstår att ynglen förmodligen fick en syrechock(som dom uttryckte det)!Felet jag gjorde var enligt dom att jag hade i för lite av mitt gamla vatten och för mycket av det nya syrerika.Tydligen är det oxå så att en syretablett blev lite för mycket av det goda för dom små stackarna.Dvs. mycket syre i det nya vattnet plus en extra kick av en syretablett samt ev. för lite av det gamla vattnet..Firrarna grejade det inte tydligen.Fick det förklarat för mig att om det är för mycket syre i vattnet kan det tränga in i fiskarnas kroppar så att säga,och så dör dom..Och så skulle jag skulle även ha använt mer av det gamla vattnet naturligtvis.Men jag lyckades rädda livet på några av dom genom att ta jäkligt mycket vatten från mitt stora akvarium och hällde det i yngelkaret.Dom piggnade till på typ EN MINUT! Och detta efter att ha varit helt apatiska och sett ut att vara döende.. Hmmm..Nu har jag lärt mig nåt nytt... Ska aldrig mer använda syretablett till så små firrar i litet akvarium.Och inte tänker jag göra så häftiga vattenbyten heller igen.Även om jag lyckats med det förut...

              Kommentar

              Arbetssätt...