"bubbla" vid ögat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rymdis
    • December 2003
    • 67

    "bubbla" vid ögat

    En av mina frontosor har ett öga som börjat svälla på kanten under ögat, vad kan det vara? det ser inte ut som att det är nått sår, kan han ha krockat med inredningen, symptomet har dykt upp på ca. 5 h för det var inte svullet imorse..
  • Rymdis
    • December 2003
    • 67

    #2
    saken är den att den (jag tror det var den här) fisken krockade ganska hårt med täckglaset inatt.. kan det vara på grund av det eller är det nått annat..

    finns det nått man kan göra för att underlätta läkning...?

    Kommentar

    • Rymdis
      • December 2003
      • 67

      #3
      ok, eftersom ingen svarar fortsätter jag att rapportera:

      svullnaden kring ögat verkar inte påverka matlusten för den är lika hungrig som vanligt, det har blivit lite värre och "bubblan" täcker nu hela nederkanten på ögat. Ingen sårbildning inget som ser konstigt ut förutom då att det är just en bubbla. Ingen annan fisk har några symptom.

      Är det en krockskada lr? nån som vet vad det kan vara?

      Kommentar

      • kentk
        • January 2004
        • 865

        #4
        Tjenare Rymdis !

        Vi hade en molly som "utvecklade" en knöl vid ögat som senare blev ett utstående globöga.

        Av rädsla för de andra och respekt för den lille fick den kila vidare till sina förfäder
        Vision 180L

        Kommentar

        • Rymdis
          • December 2003
          • 67

          #5
          ok, men vad kan det bero på?

          "bubblan" är nu runt hela nederkanten på ögat, ca. halva ögat har den här nya kantningen, fisken simmar hellre svängar åt andra hållet när den följer andra fiskar, kanske ser den sämre på detta ögat?
          fortfarande verkar den pigg och matglad..

          Kommentar

          • firre
            • February 2003
            • 170

            #6
            låter som en "glasblåsa".
            enligt vissa fysiska "lagar" (tryck, tempratur) löses alltid en bestämd mängd gas i vätskor(vatten,blod o.s.v). Om för mycket gas löses i vätskan, kallar man det tillståndet för övermättnad. Det tillståndet är mycket instabilt. Den gasövermättade vätskan har alltid "strävan" att avge överskottsgasen i form av små blåsor /bubblor (eller vad man vill kalla den). En syreövermättnad kan uppstå i akvarier mad mycket alger och högre växter vid intensiv solbestrålnig, då växterna producerar mycket syre i vattnet. Om solbestrålningen upphör å åxå syreprodukttionen (pga att solen inte lyser på då) av växterna, sjunker övermättnaden (=gastrycket) snabt i vattnet men inte i fiskarnas blod, då "omvandlas gasen i blodet till kös form "glasblåsor"

            vad du kan gjöra är att placera fiskarna i "normalt" vatten. bra genomluftning med en utströmarsten förhindrar syreövermättnad i akvariet.


            ps: rätta mig om jag har fel



            *SÖKER INFO OM MALAWI*

            Kommentar

            • Rymdis
              • December 2003
              • 67

              #7
              ojj det lät ju jättehemskt.. hoppas att det inte är det..

              mm.. mitt akvarium står i hallen = inga direkta fönster/ganska mörkt.. har inga alger för närvarande men däremot har jag en del hornsärvs växter..

              Kommentar

              • firre
                • February 2003
                • 170

                #8
                jo, men jag kan ha fel det är bara än teori, så det kan vara värre

                Kommentar

                • Rymdis
                  • December 2003
                  • 67

                  #9
                  ...iofs så är ju frontosor känsliga för luft i och med att om de sväljer luft tex. om de äter vid ytan så kan de få problem med att simma normalt, de vill nästan flyta upp..

                  mm.. kan det vara så att den svalt luft som du resonerar?

                  kommer det här att gå ned i effekt?

                  i övrigt så har inga andra fiskar några symptom..

                  Kommentar

                  • firre
                    • February 2003
                    • 170

                    #10
                    men som sagt så är jag inte säker, men det är det ända jag känner till som låter passande till din beskrivning

                    Kommentar

                    • DaMaster
                      • January 2004
                      • 8

                      #11
                      det där med gasblåsa låter väldigt hrm.......
                      fisken har säkert skadat sig vid ögat och där efter fått en baktiell infektion där.
                      använd antibaktriel medicin samt var noga med akv hygienine dvs buta vatten.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Farsan tog upp en Scalare i näven som hade gasblåsor i ena ögat och baddade med saltlösning och saltade akvarievattnet lite och höjde temperaturen en gnutta, och den blev bra ganska omgående.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Rymdis
                          • December 2003
                          • 67

                          #13
                          ok ska kolla på akvariecenter o se om de har nått antibakteriellt!

                          Kommentar

                          • Rymdis
                            • December 2003
                            • 67

                            #14
                            idag så var svullnaden bara hälften av vad den var från början... puh! svullnaden är fortfarande längs kanten på halva ögat men det är mycket mindre... jag hade en mardröm när jag sov om att fiskens öga föll ut men det kanske den slippper.. hehe..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...