kan det vara fenröta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amy
    • September 2003
    • 81

    kan det vara fenröta?

    Har precis upptäkt ett litet hål i fenan på en av mina skalare, den har även vita fält/prickar på kroppen, de har varit där länge utan att ändra karaktär. <font color="red">Har den någon form av fenröta? </font id="red"><font color="orange"> Ska jag medicinera?</font id="orange">


    Jag gjorde ett delvatten byte igår och tillsatte då lite "Aqua plus" Efter det har alla skalarerna verkat lite nere, står stilla vid botten i flera timmar, om jag närmar mig akvariet så kommer de dock med en gång. <font color="red">Vad kan det bero på?</font id="red"> <font color="blue">Ska jag inte använda "Aqua plus" något mer?</font id="blue"> De andra fiskarna är precis som vanligt.

    Har 5 skalrer, 5 Platys, 3 svärdbärare och 4 skäggmunsmalar.
    /Amy Glaad
  • Amy
    • September 2003
    • 81

    #2
    Har kollat vatten värdena och det är som det ska!
    /Amy Glaad

    Kommentar

    • Amy
      • September 2003
      • 81

      #3
      Ingen som kan hjälpa mig????
      /Amy Glaad

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Det kanske kan vara vitaprick-sjukan? Jag kan inte svära vid det. Jag har använt aquaplus länge och mina skalare har inte påverkats av det. Av fenröta så skulle fenorna lixom "ätas upp" utifrån och in.
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Amy
          • September 2003
          • 81

          #5
          Jag trodde att vid vita prick handlade det o små prickar, det är inte det här.
          /Amy Glaad

          Kommentar

          • Fanny
            • November 2003
            • 8

            #6
            Det ända jag tror att prickarna kan vara är "vita pricken". Jag hade det nyligen och mina 3 Guppy och Black Molly hannen dog. Min kampfisk som jag har låg i gräsväxten och var helt slö. Det jag behandlade detta med vad "Punktol". Det köper man på djuraffären och kostar ca.74 kr. Flaskan innehåller 100 ml "punktol" (får inte användas i satvattenakvarier med lägre djur). Fiskarna börjar dö redan efter 1-2 dygn efter man ser prickarna. Se till att behandla snarast! Och fenröta går inte att bota :|
            //Lycka till

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Om din fisk har haft "prickar" en tid och inga andra har drabbats så är de nog inte vitaprick.
              Hur stora är "prickarna"?
              Hål i en fena kan den ha fått av en av dina andra fiskar.
              Har du rätt vattenvärden för dina scalarer ( högt Ph ) tex. är cirkulationen rätt inte för låg eller hög, de kan vara på botten om du har för strömt i akvariets övre del.
              Du får hålla koll och se om det blir någon förändring.
              Att medicinera är inte bra då man inte vet vad medicinen ska bota.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Fenröta går visst att bota och fenorna läker igen. Det är inte svamp dina fiskar har då? Det kan de få i sår om de fastnat i något eller bråkat lite.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                Arbetssätt...