Sjukt eller inte, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    Sjukt eller inte, vad göra?

    Jag är osäker på om det här hamnar i rätt tåt nu, flytta det om du vill Kjell!

    Vill också varna för långt inlägg!

    Jag har ett akvarium på 720 l. I detta har jag tjock sandbotten, 25 grader varmt, ett innerfilter (Eheim 2252) och ett ytterfilter (Fluval 303). Ph ligger på 6,4 och KH på 3 (jag kör torv i strumpa vilket sänker pH från 6,8). Innevånarna är Citrontetror, Robertsitetror, Siamensis, Praktbotior, Corydoras Palateus, Clownpleco, Golden Nugget, L-134 och L-200 hade även 2 Diskusar).
    Jag byter vatten en gång i veckan, städar ytterfiltret ca 1 gång i månaden och ytterfiltret en par gånger om år.

    Ang tempen så kan jag säga att jag kört den på ca 28 grader fram till att Diskusarna dog för en par veckor sedan.

    Så till problemet:
    På sensommaren blev vi tvungna att flytta akvariet. Detta innebar att vi fick tömma karet helt, även på sanden, för att kunna flytta det. Vi sparade en hel del vatten och lät ytterfiltret gå i ett annat kar, flytten gjordes under en och samma dag. När vi startade upp igen fyllde vi med det sparade vattnet, fyllde med ca 50% nytt och lät karet gå så till dagen efter. Sedan släppte vi i fisken och fyllde nytt successivt tills det var fullt. Vi hade några ytterst små nitrittoppar första två veckorna, sedan har det varit lugnt på den fronten.

    Tydligen gjorde vi ändå något fel vid flytten, för det är något knas med karet. Att växterna mår skitdåligt är väl inte så konstigt eftersom ”godsakerna” i botten försvann. Jag har pulat ner lerkulor och dubblat TMG dosen (kör annars halv, nu hel) och hoppas på att de tar sig snart. Men fiskarna mår inte bra. Mina 2 Diskusar har gått åt utan synbara fel, men det kan jag kanske skylla på dålig omvårdnad).2 Corydoras har dött, det enda jag kunde se var att den ena verkade ha någon sorts bråck mellan bröstfenorna, en rejäl knöl putade ut. Några Robertsi och Citroner har också dött och på dessa har bröstfenorna försvunnit… inget vitt ludd, inte ens något som sett ut som frätskador och inga angrepp på de andra fenorna, utan de har bara blivit till små stumpar, sedan har fisken magrat av och dött (förmodligen för att den inte fått nog med mat). Jag ser att jag har flera tetror där bröstfenorna krymper, och jag får snart panik... Eftersom den som dog först var min VF Diskus så får jag för mig att han kan ha haft med sig någon konstig bakterie från Amazonasfloden…jag hade haft honom sedan i våras…

    Min tanke är nu att jag måste göra något drastiskt. Eftersom karet ändå tydligen inte fungerar som det ska så har jag följande tanke:
    Köra i ett bredspektrapreparat (har för mig att Aquafuran är ett sådant?), låta det gå i filter och allt. Sedan köra aktivt kol ett dygn och så i med bakteriekultur…

    Tycker någon att jag ska göra på annat sätt, har någon andra tankar om varför jag har problem, eller håller någon med om att jag gör rätt????


    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #2
    Mmmmm det låter ganska trist det här, å du har säkert kollat vatten värdena därför tanken på att infektion av nåt slag är orsaken.
    Jag skulle nog göra som du tänker och det är inte en litet kar att medicinera...Judå jag stödjer ditt rasonemang.
    Lycka till
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Oj oj vilka problem ni har drabbats av. Låter inte alls kul. Det jag kan tänka mig är att fiskarna (och växterna också) helt enkelt inte mår bra av omställningen från "halvskitit" grus till helt rent och sterilt grus. Du har inget annat akvarium i biologisk balans du kan ta en del av gruset ifrån? Att fiskarna har mist fenor o.dyl. kan nog bero på stressrelaterade sjukdomar samt att de oroliga fiskarna har tuggat på varandra, teorin att hela akvariet har drabbats av en bakteriell sjukdom kan väl kanske stämma in, men jag skulle nog hellre förmoda att fiskarna reagerar på stress och kommer att må bättre då det har bildats en biologisk balans, vilket ju kan ta en till flera månader. Är dock bara en gissning från min sida då jag inte är expert, men jag tycker mitt resonemang ändå låter vettigt? Min lilla erfarenhet av medicinering av akvarier är att det ofta dör fler fiskar av själva medicinen än av den eventuella sjukdommen, men det är jag det. Innan du häller i medicin kan du som du skrev prova med att hälla i bakteriekultur, plantera rikligt med växter och kanske bara ha ett par malar i den första månaden, om du nu kan flytta över dina "sjuklingar" till ett annat provisoriskt akvarium, för att på så vis bygga upp en bra bakteriekultur i gruset och akvariet. Kanske skulle fungera extra bra med lite extra belysning som främjar växterna ett tag. Hoppas jag kunde komma med några vettiga idéer. Hoppas verkligen att det löser sig för dig och fiskarna, lycka till!!!
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jodå, jag har kollat vattenvärdena noga... Nu har min man varit och lånat djuraffärens stora testväska (han krånglar ju på sitt håll med saltvattnet). Tänkte passa på att kolla lite värden i stora karet då, när väskan är hemma. Någon som kan tipsa om vad jag bör kolla...
        De tester som finns för sötvatten är: pH, gH, kH, NH4och3, NO2, NO3, PO4, Fe, Cu, Cl och O2.

        Det känns mysko att tillsätta bakteriekultur nu, när jag har 0 nitrit, kan det verkligen vara bakteriebrist då? Jag har inget bra kar att flytta fiskar till, så det är uteslutet, men karet är så glest befolkat att det knappast skulle göra någon skillnad...
        Däremot kan jag ju dra ner på maten (vilket jag redan gjort) nu när jag inte har Discusarna kvar...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Ingen??? Jag tänkte testa vattnet innan helgens vattenbyte, känns som overkill att kolla alla värden, eller??? Måste säga att jag har väldigt dålig koll på vad allt står för...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Hur är det med syret, tidigare hade du växter som producerade syre, ditt nitrit värde är 0 så då finns det nedbrytnings bakterier i tillräcklig mängd och vid nedbrytningen förbrukar de syre.
            Nu när inte dina växter mår bra så producerar det inget syre och när du släcker akvariet på kvällen förbrukar växterna syre.
            Så mycket långsökt, med en låg syrehalt i vattnet får fiskarna för lite syre men tillräckligt för att överleva, men blir ändå stressade vilket sätter ned deras imunförsvar.
            Men det är mycket syre i texten.

            <font size="1">Och lättare drabbas av de onda bakterier du har i sanden</font id="size1">, kunde inte låta bli.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Tack Kramfors :-)
              Vad gäller syret vet jag inte värdet eftersom det testet självklart fattades i testväskan. Men fiskarna verkar i alla fall inte slöa och Citronerna lekte här om dagen... men vem vet... vad kan jag göra åt det då? Har ju rätt bra snurr på vattnet redan...

              Men jag har i alla fall testat vattnet, ska ta flera funderingar om åtgärder efter att jag redovisat testerna! Man blir mörkrädd när man inser vad testerna kan visa olika. Jag har testat med stickor hittills, så jag tog ett sådant test för att kunna jämföra lite, värdena var enligt detta:
              pH = 6,4
              Kh = 3
              No2 = 0
              No3 = 10

              Sedan tog jag fram Seras stora testväska och fick fram följande värden:
              pH = 8,5
              Kh = 3
              No2 = 0
              No3 = 80 mg/l
              Amoniak 0
              Koppar 0
              Fosfat 0,5 mg/l

              Frågan är ju först vilket av testerna jag ska lita på? Om det är stickorna som visar så fel så kanske jag haft högt pH hela tiden, utan att veta om det. Samtidigt känns det som om värdena utifrån stickorna verkar mera normalt med tanke på Kh. Vet inte vad jag ska tro om detta…

              Nitrat har jag alltid haft mellan 0-10 på teststickorna… även nu! I det här fallet verkar väl kanske Seras test mera tillförlitligt, hög nitrat p g a att växterna mår dåligt, även fosfatet är väl ett mått på det? Det konstiga är att jag inte har överdrivet mycket alger!!! Måste få ett växtexpertutlåtande på detta! Tråkigt nog så fanns inte heller järntestet med i väskan, så jag har ingen koll på det…

              Som det verkar utifrån detta så är det väl nitratet som påverkar fiskarna… och även det höga pH:t om det nu är högt!!!

              Åtgärd ett måste väl bli att göra ett 40-50% vattenbyte och ösa i en massa flytväxter, eller???
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • imported_n/a
                • January 2002
                • 585

                #8
                Hej

                Är KH 3 är inte pH 6,4. Däremot är ett pH på 8,5 mer troligt vid 3dKH. När det gäller de övriga är det svårt att ha en uppfattning. Visseligen har NO3-tester visat sig ha en dåligt prestenda(finns undantag). Här gäller kvalitet.
                /Rickard
                don Quijote och KA.
                http://www.killifish.tk

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Hej Rickard!
                  Tror dig eftersom vi nyss kollade kranvattnet och där låg också pH på 8,5, vi gjorde också ett nytt test i karet och då låg pH på 7,5. Tror tusan att fiskarna mår dåligt om pH svänger på det viset och dessutom ligger så högt... Måste då till med mera drastiska pH sänkande metoder, verkar ju inte som torv i strumpa räcker...
                  Någon som har några förslag???
                  Ang nitraten så gör jag nu ett vattenbyte och öser i växter, får väl se vad mina värden ligger på i morgon... Vad är kvalitet när det gäller NO3 tester då???
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Över 50 mg litern är nitrat farlig redan vid 15 mg l om nitratkoncentrationen uppgår till 0.15 g/liter så kan förloppet löpa i motsatt riktning, denitrifikation.
                    Är du säker på att du inte har ammonium/ammoniak det brukar kunna vara lite ammoniak när pH är 8,5.
                    Du vet väl att du inte kan använda vanligt destvatten när du gör testen.
                    Ja det är väl bara att byta 50%vatten till nitraten är bra och sätta till pH -.
                    Jag använder själv Seras tester och har kollat deras pH test mot vattenverkets test.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      • January 2002
                      • 585

                      #11
                      Hej

                      "..redan vid 15 mg l om nitratkoncentrationen uppgår till 0.15 g/liter så kan förloppet löpa i motsatt riktning, denitrifikation."

                      Vaifrån kommer denna uppgift? Mosatt riktning och denitrifikation är väl ändå inte samma sak?

                      Med kvalitet menar jag att köpa någonting som fungera enligt det krav man har, ett viktigt krav vid mätning är att den visar någotsånär rätt. Problemt kan vara att veta vilka som har rätt prestanda. Själv köper jag från Kemiföretag, visseligen avsevärt dyrare.
                      /Rickard
                      don Quijote och KA.
                      http://www.killifish.tk

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Jag är helt säker på att Amoniaktestet var helt OK! Vad gäller vätskor och sådant så har nog Tobbe använt det som ska användas, allt finns i väskan och tydliga instruktioner också. Han hade glasögonen på näsan... så jag tror att det blev rätt :-)
                        Jag gör som sagt ett stort vattenbyte nu och Linda (dottern) håller på att Andmatssanera en hel hink med flytväxter. Hon är inte överdrivet glad eftersom hon är erbjuden 100 kronor när alla kar är Andmatsfria och i 720 hade hon precis fått väck dem!
                        Det där med denitrifikation och motsatt riktning det får ni kemister diskutera, jag fattar noll...

                        Frågan är nu bara om nitratet kunde göra så att det som hänt med mina fiskar har hänt, eller om jag ändå ska köra medicinkuren... Allt är beställt och dyker väl upp här hemma framöver, men jag kanske ska lägga undan det ett tag och se vad som händer???
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Tobbe
                          • October 2002
                          • 228

                          #13
                          Hej !!
                          Jag är säker på att jag har gjort rätt när jag/vi har testat. Det finns inget spår av ammoniak när vi testar. I väskan följer det med en flaska med dest vatten, och den var "obruten".
                          Jag blir lite förvirrad angående de olika märkena på tester. En del säger "Seras tester är bäst" medan andra säger "köp inte Sera för de är inte bra" så vad göra??
                          Man kan inte ha för många malar...
                          Salta killar simmar lugnt - men har tom plånbok


                          Tobbe

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Ok, jag vet de som har tagit vanligt detstvatten.
                            Det är lättast om man håller sig till ett fabrikat på testerna så man inte villar bort sig.

                            denitrifikation är kanske inte riktigt rätt ord, jag vet inte om, " Det finns risk att genom en process kan nitrat under vissa betingelser omvandlas tillbaka till nitrit och ammonium/ammoniak." räcker i stället, vad jag menar är att man ska göra ett delvatten byte innan nitraten når 15 mg litern.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Tobbe
                              • October 2002
                              • 228

                              #15
                              Första delvattenbytet är nu utfört. Ca 40%igt. Hur ofta tror du att vi behöver göra så stora vattenbyten?
                              Man kan inte ha för många malar...
                              Salta killar simmar lugnt - men har tom plånbok


                              Tobbe

                              Kommentar

                              Arbetssätt...