Små mörka taggar sticker ut ur analhålet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyssel
    • August 2015
    • 61

    Små mörka taggar sticker ut ur analhålet

    Jag fick med mig en Rödzebra från djuraffären idag. Han hade blivit ensam kvar och de frågade mig om han kunde få bo med mina rödzebror.

    Nu har jag lagt hans påse i vattnet för uppvärmning, men när jag kollar på honom så undrar jag om han har någon parasit eller nåt. Han ser väldigt smal ut och ur analhålet sticker det ut två små rödbruna taggar!!
    Först trodde jag att det var analfenans "start-spröt" men nu har jag kollat noga och de sticker verkligen ut genom hålet liksom.

    Det är jättesvårt att ta kort eftersom han fladdrar runt som en tok, men taggarna är kanske 1-2 mm långa, två till antalet.

    Någon som har något förslag? Jag har inget lämpligt sjukakvarium så jag kan inte sätta honom i karantän.
    Tills vidare fyller jag på lite vatten åt honom i påsen med jämna mellanrum så han får luft, men jag slänger överflödet i toaletten.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Släpp över han i en hink, han har callalanus ( stavning stämmer inte..)
    det smittar grymt..
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Nyssel
      • August 2015
      • 61

      #3
      Fy fan vad äckligt, plötsligt stack det ut en massa spröt, som en havstulpan typ!! Han måste inte avlivas då?

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Kolla under sjukdomar i forumet så hittar du trådar där.

        men lämna åter honom till butiken är mitt råd.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Nyssel
          • August 2015
          • 61

          #5
          Hittar inget i forumet och på nätet fick jag bara fram en bild på en neontetra med någon slags böld på magen.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            Camalanus , tror jag det stavas..
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Jag hade absolut inte släppt i vattnet i påsen i karet, då är det kört för de andra fiskarna.. Gå tillbaka med honom till butiken, det är mitt råd och sen att du inge glömmer säga till ägaren.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Instämmer helt med Pia, ta upp påsen medetsamma och förvara fisken i en hink tills i morgon och lämna tillbaka den! Sen säger du åt din handlare att medicinera karet/karen där fisken vistades i med nematol.

                //inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Pia, camallaus

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Nyssel
                    • August 2015
                    • 61

                    #10
                    Jag ringer dem direkt, stort tack för hjälpen!

                    Detta kommer ge mig mardrömmar!! Blodmask kallas den tydligen också.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • Nyssel
                      • August 2015
                      • 61

                      #11
                      Han låg ensam i ett kar så det var ju positivt. Men jag har med mig tre siameser hem också. De var i ett annat kar.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nyssel
                        Jag ringer dem direkt, stort tack för hjälpen!

                        Detta kommer ge mig mardrömmar!! Blodmask kallas den tydligen också.
                        Vilken "bra" bild på eländet. Förmodligen användes väl samma håv också - men vet faktiskt inte hur petig man ska vara (jag är väldigt petig)?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Nyssel
                          • August 2015
                          • 61

                          #13
                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Vilken "bra" bild på eländet. Förmodligen användes väl samma håv också - men vet faktiskt inte hur petig man ska vara (jag är väldigt petig)?

                          //Inger
                          Jag såg faktiskt inte hur hon gjorde. Men jag fick tag i en annan butik inom samma kedja som fortfarande hade öppet och hon rådde mig att avliva honom och lägga siameserna i en hink med en cirkulationspump över natten. Jag kontaktar butiken imorgon och berättar vad som har hänt.

                          Skit också, nu inser jag att jag köpte växtre också och dem har jag ju redan lagt i
                          Men jag sköljde av dem först och tog bort rotvadden. De låg dessutom i ett separat växtkar vid sidan om och hon plockade upp dem med handen.

                          Kommentar

                          • Nyssel
                            • August 2015
                            • 61

                            #14
                            Alltså kräks-äckligt var det!!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Jag har haft Camallanus några gånger i några olika kar, nu senast upptäckte jag det på mina Pelvicachromis taeniatus, som går i ett 100-liters, som jag medicinerade för en vecka se'n, och nu när jag tittade på taeniatushanen så såg jag inga maskar. Avlivning är kanske inte nödvändig, då det som sagt går att medicinera, och Sera Nematol är effektivt mot skiten. Däremot skulle jag som sagt inte släppt i den till de andra fiskarna. Kanske om du har ett tomt karantänkar där du kan medicinera den.

                              Vet inte hur petig man måste vara med håvar och så, jag bara hoppas att jag inte råkat använda samma håvar eller hinkar i de andra karen som i 100-literskaret efter att de blev sjuka, och innan jag upptäckte det. Vet heller inte om det hjälper att håvar t.ex får torka innan man använder dem i andra kar.

                              Avskyr denna mask, och den tycks dyka upp lite då och då. Känns som det numera är rätt viktigt att studera analöppningen på fiskar man vill köpa.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...