Maskliknande på kardinaltetra, dermosporidia?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • randigabipen
    • March 2015
    • 9

    Maskliknande på kardinaltetra, dermosporidia?

    Har ev fått detta på 3 av våra nyinköpta kardinaltetror och vi gjorde oss av med dem direkt, men verkar som att om det nu är denna "svamp, bör det försvinna på dem inom några dagar och bli immuna mot det.
    Frågan är mest, är denna sjukdom i hela karet nu? Och smittas detta till andra fiskar?
    Någon annan som haft liknande på sina tetror?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ett lite tråkigt svar, men gör en sökning på forumet så finns massor av trådar i detta ämne. Tyvärr slutar nog inte en enda av dessa lyckligt...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • randigabipen
      • March 2015
      • 9

      #3
      Ja det låter som det är samma fenomen. Frågan är mest om det är smittsamt till övrig fiskar i karet.
      Tog bort ca 4 st med detta på sidorna, sedan dess inga fler som fått det hittills iaf.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag har bara hört och sett tetrorna drabbas, trots att det gick annan fisk i karet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • randigabipen
          • March 2015
          • 9

          #5
          Än så länge är alla tetrorna friska och verkar ha klarat sig från detta

          Kommentar

          • Styfv
            • November 2012
            • 176

            #6
            Hej.

            Fjäriliklider kan oxå bli smittade, det är en riktigt sorglig syn.



            Styfv, Karlstad

            Kommentar

            • randigabipen
              • March 2015
              • 9

              #7
              Här upptäckte vi en till med detta [emoji53] lyckades fota också

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Den länken kan jag inte öppna på min läsplatta...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • randigabipen
                  • March 2015
                  • 9

                  #9
                  Det är en bild infogad?

                  Kommentar

                  • Erison
                    • April 2015
                    • 19

                    #10
                    Do you have ill fish and you don’t know what disease it is and how to treat it? Here you can diagnose diseases using photos or identification keys and you can find out where they come from and how to treat them. By showing you over 500 photos to identify and cure fish diseases, we enable you to find a diagnosis and solution.


                    bra länk.

                    Kommentar

                    • Casper 021
                      • November 2014
                      • 51

                      #11
                      Mitt tips är att ta bort alla kardinaler på en gång trots att de inte uppvisar något tecken på maskar, troligen är alla smittade och du kommer att hitta fler för varje dag' du har helt rätt i att det är dermosporidia och inga mediciner verkar hjälpa mot dem, så börja inte med det' går de länge i ditt kar utan att du tar bort hela gruppen kan även dina andra fiskar bli drabbade.
                      Senast redigerad av Casper 021; 02 May 2015, 13:17.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Har haft nå't maskliknande på kejsartetror, och verkar som om jag fick bort med Parazin. Såg en tetra som efter medicineringen hade ett ärr i en fena där skiten hade suttit, så jag gissar att det var samma fisk, som hade blivit frisk. Såg det aldrig på nå'n annan art än kejsartetrorna.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #13
                          Följer.. jag tycks ha fått samma sak på en av mina kardinaler. Har haft dom i 1 år nu och helt utan problem. Och så dyker det här upp helt plötsligt utan någon som helst anledning. Inget nytt tillfört i karet på 6 månader. Något måste alltså ha legat latent. Har inte gjort annat än veckovisa delvattenbyten och rensat bland växter. Nåja.. då vet jag efter lite sök vad den drabbats av. Då bara att till att börja med försöka håva upp den sjuke. Inte så lätt. Den är djäkligt pigg.. och snabb...
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • MonkanS
                            • December 2011
                            • 861

                            #14
                            Då måste jag berätta nu att jag har inte gjort flera försök att få upp den sjuke ur karet. Inga fler är drabbade. Och på den sjuke har den bölden som visat sig nu nästan helt gått tillbaka. Helt otroligt!! Trodde ju förstås att nu är det kört med kardinalerna. Ett år gamla så det var väl ändå dags att köpa nåt nytt för att de har gjort sitt. Men icke.. livskraftiga kardinaler verkar det som. Vad jag gjorde var att jag hällde i av min universalmedicin. Medelhavssalt. Löser upp 1 msk till 180 l i lite vatten och hivar i det. Sen hör det till saken att jag också har en väldigt perfekt balans i mitt kar. Sådär så att det bara tuffar på. Byter lite vatten en ggr i veckan, rensar på växter, pytsar i lite växtnäring, osv...

                            Hur gick det för dig då randigabipen? Det skulle vara kul att få höra.
                            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Om de bara är ett år är de ju inte så gamla. Visserligen vet man ju inte hur gamla de är när man köper dem, men ofta är de väl inte fullvuxna i alla fall. Kardinaler kan nog bli 8-10 år gamla.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...