Metaller eller sjukdom.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oggi
    • August 2005
    • 4

    Metaller eller sjukdom.

    Hej!

    Har haft mitt akvarium rullande med fisk i lite mer än en månad nu (stod en veckan utan fisk). I karet på 20liter bor fem stycken guppy´s, den senaste veckan har två guppy´s börjat med att bli slöa för att sedan ätit sämre och spendera sin tid vi botten, den ena dog för två dagar sedan. Processen tar lång tid (1-2 veckor) ingen plötslig död. Alla vattenvärden är på topp, byter 10% vatten två gånger i veckan (bytte senast igår utan förbättring hos fiskarna), gjorde även ett större vattenbyte när jag börja märka att en av fiskarna var lite slö (utan någon förbättring).
    Roten som är i är från ett tidigare välmående akvarium, växter i form av Anubis och java-ormbunke och tre olika typer av flytväxter. bottensubstrat är blästersand. Har ett filter som hänger bak som klarar 50liter. Ser inga täcken på sjukdom mer än att det börja med en slöhet, ser ut se att de är trötta och inte lika allerta, inga förändringar i färg eller form, efter några dagar börjar de hänga på bladen (vilar?) och håller sig vi botten, låter bli att äta, tills jag hitta den första död. Den som är kvar är lite piggare då den insjukna några dagar senare, men är i stadiet att den slutat äta och håller sig bara på botten. Övriga fiskar mår bra och äter som de ska, alla fiskar är från uppstart.

    Min fundering är nu om det kan bero på metaller i sanden? Någon som har erfarenhet av hur fiskar "insjuknar" vid förgiftning av metaller? Eller någon annat?

    Tack på förhand!
Arbetssätt...