Sjukdomar och elände, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    Sjukdomar och elände, hjälp!

    En av mina fiskar verkar ha en vit prick på magen, en annan har fått uppsvälld mage med utstående fjäll. Jag använder mig av mallen som finns för att få med all info:

    1/ Hur stort är akvariet?
    112 liter
    2/ Vilken filtrering använder du? En Aquael Fan Filter 2
    3/ När startade du akvariet? I april 2014
    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Jag har 6 vuxna platys, ett 20-tal små yngel, 1 vuxen ancistrus och ett yngel, 2 dvärgguramis, 7 kilfläcksrasboror, 4 snäckor och 1-2 räkor som antagligen kommit med växter. Fram tills för en vecka sedan hade jag ytterligare 7 platy-yngel (lite större än de som är där nu). Fram tills i förrgår hade jag också 1 liten siamesisk algätare och 4 pansarmalar, dessa fem flyttades över till ett annat kar.
    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Ja, ganska många. Lite javamossa, anubias, hornsärv, och resten vet jag inte namnet på.
    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Vet ej. Enligt kommunens hemsida är det medelhårt (5-10 dH).
    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Jag har inte kunnat mäta efter det senaste vattenbytet (igår) eftersom mina tester var slut. Har tänkt köpa nya imorgon.
    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Jag brukar byta 30% varje eller varannan vecka.
    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`? Igår bytte jag 40%.
    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej, om man inte räknar att jag gallrat bort lite växter.
    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Jag satte i fyra snäckor för en månad sedan. Ingen karantän.
    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej.
    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Jag matar dem så gott som dagligen med flingfoder, bottentabletter till malarna. I förrgår gav jag dem frystorkade vattenloppor.
    15/ Har du nyligen bytt foder? Nej, förutom att jag gav ovan nämnda foder i förrgår.
    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? För tre dagar sedan såg jag en vit prick på en platyhane. Idag såg jag att en platyhona låg nära botten och hade väldigt uppsvälld mage (lite kantig, inte rund som när de är gravida) och några fjäll sticker ut.
    17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Tidigare har tre kilfläcksrasboror dött, men de har haft synliga bitskador.
    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Nej, bara den uppsvällda honans, hon ligger mest nära botten och verkar slö.
    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Se punkt 16.
    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej.
    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Se punkt 16.
    22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja.

    Till saken hör ännu att filtret var helt igentäppt för 1,5 vecka sedan, och jag var tvungen att dissekera det och skölja ur det ordentligt under kranen och putsa med hjälp av tops. Skumgummit sköljde jag i akvarievatten.

    Jag startade ett lite mindre kar förra veckan, och tyvärr har jag ju tagit lite vatten från det gamla akvariet för att starta upp det nya. Då hade ingen av fiskarna några symtom. Dessutom fick sju yngel flytta till ett nytt akvarium hos en kompis, och mina 4 pansarmalar + siamesiska algätaren flyttade in i mitt nya. Hade tänkt köpa kampfiskar till det nya karet imorgon.

    Ifall den tjocka platyn har bukvattensot, borde jag då medicinera alla fiskarna i alla tre akvarier, dvs både ynglen hos kompisen, bottenfiskarna i mitt nya kar, även om ingen av dem har symtom?

    Borde jag vänta med att köpa nya fiskar till det nya karet? Hur länge tar det innan fiskarna visar sjukdomstecken ifall de nu hunnit bli smittade innan jag flyttade dem?

    Hur gör jag med den uppsvällda platyn? Avlivar direkt? Hur i så fall?

    Jag ska till akvariebutiken imorgon (10 mil, så det är inte ofta jag är där), vilken medicin ska jag satsa på?

    Många frågor, men det är första gången någon av mina fiskar är sjuka.
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    #2
    Undrar också hur ett karantänakvarium ska se ut?

    Kommentar

    Arbetssätt...