Är det något fel på mitt akvarium/har jag en mördarfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #16
    Jag håller med christer5 och tycker han uttryckte sig väldigt ödmjukt och inte alls skyllde allt på butiken! Jag anser att när man säljer djur så ska man ha lite baskunskap om arten för att upplysa kunden, speciellt om kunden frågar, vet inte säljaren så kan denna enkelt kolla upp detta! Sen är det också en akvarists skyldighet att skaffa sig kunskap med det ena utesluter inte det andra liksom!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      Jag håller med christer5 och tycker han uttryckte sig väldigt ödmjukt och inte alls skyllde allt på butiken! Jag anser att när man säljer djur så ska man ha lite baskunskap om arten för att upplysa kunden, speciellt om kunden frågar, vet inte säljaren så kan denna enkelt kolla upp detta! Sen är det också en akvarists skyldighet att skaffa sig kunskap med det ena utesluter inte det andra liksom!
      Jag blir liksom lite åksjuk inom mig när butikerna ens nämns när det blir konstigt i akvarierna. Det är ett ämne som är långt mer komplicerat än vad vi kan ta här i tråden egentligen.

      1, Du får din lön
      2, Du bor i ett land där du får köpa saker för dina pengar utan att någon kan påverka det speciellt mycket (om du inte tänkt köpa knark, smuggelsprit eller vapen)
      3, Du lever i ett informationssamhälle där du får reda på ALLT bara du använder google rätt.

      Det är konsumentens roll.

      När du står i en butik så har du:

      1, många kunder
      2, tidsbrist
      3, du får tackla kunder som har ett "såhär stort akvarium" - måttat med armarna, det kan vara allt från 54 liter till 540, ingen vet.
      4, Du ska ha full koll på all fisk, i mitt fall är det väl ca 450-600 arter (?)
      5, Du manar till försiktighet men det skiter kunden ofta i ändå..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #18
        Jodå jag håller med dig i det du säger Mathias! Tror många inte vet vad dem ska ha för fisk innan de åker till affären, utan tittar vad som finns och sen bestämmer sig, men utan att veta nåt om arten och frågar då i butiken... Det finns en arken precis där jag bor och de antal fiskarter dem har kan man lära sig på en fikarast, men dem har inte en susning ändå, så då berättar jag ibland för dem lite om de arter jag köper, åhå jaaha mmhm jaså de visste jag inte låter de då Sen har vi Djurhobby där ägaren är väldigt noga med att tala om om det finns vissa krav hos fisken eller vilket sällskap dem kan ha och tvärvägrar sälja guldfisk om de ska hållas i småburkar, har sett förbannade kunder flera ggr som gått därifrån utan guldfisk. Så det finns butiker med god etik iallafall
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #19
          Jag tycker att det är bra att butiken vill ta sitt ansvar. En sak man ska vara medveten om att det inom akvaristiken förekommer många teorier och framför allt åsikter om vad som är bra och mindre bra. Du kan fråga samma sak i fem butiker (eller på fem olika akvarieforum) och få lika många olika svar.

          Det viktigaste är att ta det lugnt, tänka på djurens väl i första hand och prova sig fram utifrån åsikter från dem man litar på. Ofta är egna erfarenheter det man bygger mest och bäst på, vilket återspeglas just i att det är så många olika teorier och åsikter som får plats inom hobbyn.

          Lycka till med ditt akvarium!
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #20
            Butiker i alla branscher bör hålla sig med kunnig personal. Uppdraget är inte alls så omöjligt som det verkar i Mathias inlägg.

            Mvh
            // Butiksråtta i mer än 10 år.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              Det jag undrar bara är om det inte ska vara tillåtet att skaffa akvarium och fisk om man nöjer sig med att fråga i butiken till att börja med? Jag vet att detta med akvarium är oerhört komplext och kräver en smärre pilotutbildning för att få det hela att fungera. Men det jag tycker är att butiken ska fråga om vad man kan som potentiell kund innan man säljer. Jag tycker också att man när man köper djur ska ta reda på alla basfakta innan man inhandlar det. Men om man nu redan gjort en del tabbar som gjorts i detta fall och kommer hit till Zoopet för att fråga så behöver man få hjälp och stöd för att hitta fram till ett ansvarsfullt hanterande av fiskarna och dess miljö.
              Vet inte om en skuldbeläggande debatt löser det hela särskilt väl.
              Så hur som helst, så tycker jag att det är bra att du Felicia vänder dig hit och frågar och jag förstår att du följt de råd du fått när du ställt frågor i affären.

              Sedan blir jag lite ställd när du Alexander försvarar din inställning att det är ok att ha i 23 st fiskar i ett 60 liter som uppstart. De fall som liknar felicias här i forumet kan nog räknas i 100 tal med ungefär samma utfall. Men jag gillar att du kommer fram och står för det hela som sagts. Men var hittar du den infon om att det funkar med 23 fiskar från start?? Egen erfarenhet? Någon utbildning du fått på Djurmagazinet. Blir nyfiken.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #22
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Det jag undrar bara är om det inte ska vara tillåtet att skaffa akvarium och fisk om man nöjer sig med att fråga i butiken till att börja med? Jag vet att detta med akvarium är oerhört komplext och kräver en smärre pilotutbildning för att få det hela att fungera. Men det jag tycker är att butiken ska fråga om vad man kan som potentiell kund innan man säljer. Jag tycker också att man när man köper djur ska ta reda på alla basfakta innan man inhandlar det. Men om man nu redan gjort en del tabbar som gjorts i detta fall och kommer hit till Zoopet för att fråga så behöver man få hjälp och stöd för att hitta fram till ett ansvarsfullt hanterande av fiskarna och dess miljö.
                Vet inte om en skuldbeläggande debatt löser det hela särskilt väl.
                Så hur som helst, så tycker jag att det är bra att du Felicia vänder dig hit och frågar och jag förstår att du följt de råd du fått när du ställt frågor i affären.

                Sedan blir jag lite ställd när du Alexander försvarar din inställning att det är ok att ha i 23 st fiskar i ett 60 liter som uppstart. De fall som liknar felicias här i forumet kan nog räknas i 100 tal med ungefär samma utfall. Men jag gillar att du kommer fram och står för det hela som sagts. Men var hittar du den infon om att det funkar med 23 fiskar från start?? Egen erfarenhet? Någon utbildning du fått på Djurmagazinet. Blir nyfiken.
                Kunnigheten hos Alex är ju rätt awesome, så den är ju inget att orda om egentligen. Det var nog en lite halvskön inläsning som låg bakom inlägget, vilket gör att det låter lite halvmärkligt.

                Sen så råder det ju samma regler i djuraffären som i alla andra affärer + att man inte gärna gör sig osams med kunderna då det kan generera världens hatstorm på nätet, det förlorar man cash på som butik idag.

                Det är klart att man ska vara kompetent i butikerna men det finns inte en chans att de kan bli lika bra på vissa saker som vi forumrävar är. Jag menar, du har ditt specialintresse, jag har mitt. Du kan ju fethaja att du hamnar i en ganska skön position gentemot butikspersonalen som har 600 arter att kunna samtidigt som vi är smalt nischade inom en redan smal hobby. Glöm inte att det är max 20% av butikens förtjänst som finns i fisken, då är det fullständigt orimligt att de ska kunna det bra.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Christer5

                  #23
                  Tycker nog att man ka ha en skuldbeläggande debatt i ämnet då man inte bör eller behöver att hamna i trådskaparens situation det kan vara bra för andra nya akvarister.

                  Ansvaret ligger först och främst på den som startar akvarium och skaffar man sig kunskap så blir allting mycket lättare,sedan behöver vi alla hjälp på vägen och det får vi oftast i detta forum eller hos en akvariehandlare.

                  Vi får alla problem till och från med våra akvarier och söker hjälp och det är bra du FeliciaN att skriver här.

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    • May 2003
                    • 1831

                    #24
                    Nu ställs jag som "the bad guy". Trist.
                    Nu minns jag tyvär inte kunden exakt, så kan inte svara på vilka frågor som ställdes eller vad för information jag fick för att kunna hjälpa på bästa sätt. Men alla har olika filosofier gällande denna hobby, det måste man acceptera.
                    Jag har ingen utbildning av DjurMagazinet. Jag har däremot haft utbildningar FÖR Djurmagazinet

                    Jag är den som ansvarar för hela akvarieavdelningen, så jag är väldigt glad över att få feedback. Jag har även erbjudit hjälp till kunden, sen får alla välja om man vill ta del av hjälpen. Annars är det bästa sättet att ringa direkt någon fisk dör som är inköpt hos för att vi ska ha någon chans att rätta till det istället för att vänta i flera veckor. Jag tror fortfarande inte en dålig uppstart har skapat fiskar som bitit på fenorna, men som sagt. Kom med ett vattenprov så får vi svaret ganska snart.

                    Trevlig helg!
                    Med vänlig hälsning
                    Alexander

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #25
                      Att du inte tar avstånd från antal fiskar och sammansättning vid uppstart, utan att alla har olika filosofier istället ,visar på som jag ser det på en inställning som inte gynnar hobbyn.

                      Kommentar

                      • simpson
                        • July 2012
                        • 666

                        #26
                        Ursprungligen postat av Christer5
                        Att du inte tar avstånd från antal fiskar och sammansättning vid uppstart, utan att alla har olika filosofier istället ,visar på som jag ser det på en inställning som inte gynnar hobbyn.
                        OCH vem har rätt i antal och hur stora fiskar vid uppstart?

                        Du?
                        Zoopets artikelregister?
                        Andra människors praktiska erfarenhet?

                        Svar på ett inlägg som inte heller gynnar akvariehobbyn, och troligen inte detta inlägg heller men kanske manar till lite eftertanke.
                        Det finns frågor och frågeställningar med enkla svar, tex vad är 1 + 1 =
                        Inte lika enkla hur många fiskar?

                        Kommentar

                        • Dopply
                          • December 2012
                          • 485

                          #27
                          Poängen med att ha mycket liten besättning de första fyra veckorna är väl för det första att ge fiskarna en så human introduktion som möjligt i en fruktansvärd miljö.

                          Uppstarten är en mycket plågsam upplevelse för fiskar och ju större besättning man har ju mer plågsam kommer den att bli, i vissa fall pallar dom inte och en del får livstidslånga men av ammonium och nitritförgiftning..

                          Så att ha lite fiskar i uppstarten är väl mer av ett intresse för fiskens välbefinnande..

                          Kommentar

                          • FeliciaN
                            • November 2013
                            • 13

                            #28
                            Tack för all hjälp, jag har läst på internet hela dagarna, överallt för att det skulle bli så bra som möjligt, men sedan så vet jag ju att dem på DjurMagazinet har en utbildning och jag hade läst så mycket olika på internet (på de flesta sidor stod det att man skulle vänta 1 vecka mellan man la ner olika fiskar osv), så därför frågade vi dem och vi trodde att det skulle vara smartast.
                            Alexander - Såklart så lägger jag ju inte skulden på dig, för vi skulle ha läst på bättre osv, men nu verkar det fungera, inga fiskar är aggressiva och inga fiskar har dött på över en vecka, snart två. Men vi ska ta lite vatten från akvariumet med oss och komma till er snart

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #29
                              Vad bra att du läst på,hoppas att du får bättre rådgivning från DjurMagazinet i framtiden.


                              Lycka till med vår trevliga hobby

                              Kommentar

                              • FeliciaN
                                • November 2013
                                • 13

                                #30
                                Förresten så har en av mina ancistrusar ledigt många vita/ljusa fläckar och prickar, kan den ha vita pricksjukan eller ska den se ut så?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...