Röda och skadade gälar, snälla hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FeliciaC
    • March 2013
    • 71

    Röda och skadade gälar, snälla hjälp

    Hej, har ett 54liters med 11 st glödbandstetror. Jag har bara haft fiskarna i några dagar och använde Nitrivec så än så länge borde nitriten vara på en låg nivå. Jag har även mycket växter. Men ca fyra av dessa fiskar mår konstigt, de står helst ganska stilla vid pumpen och alla de fyra är väldigt röda under gälarna. Gälarna ser även nästan utfällda ut på vissa, lite svullna kanske. Och på en fisk ser det ut som att gälarna liksom är bortskavda, men det kan ju lika gärna ha varit någon gammal skada jag inte har upptäckt förut. Men snälla hjälp mig, vad är det som händer?

    I djuraffären sa dem att 11 tetror funkade i början om man matade lite varannan/var tredje dag och det är precis vad jag har gjort också. Har inte tillgång till nitrittest men ska köpa på måndag, men vattnet luktar bra iaf, svagt av fuktig blomkruka.
    54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
    375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Du kan prova att lösa upp 0,5dl vanligt salt och pytsa i akvariet. Det minskar inträngandet av skadliga ämnen i fisken, om det nu är nåt i vattnet. Har du gjort rent filtermaterialet innan du startade akvariet?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • FeliciaC
      • March 2013
      • 71

      #3
      Okej tack, funkar det för glödbandstetror också eller?
      Det var ett begagnat filter som hade stått torrt ett bra tag, så jag kramade igenom det med lite vatten bara och sen körde jag igång akvariet med växter och snäckor samt Nitrivec, och sen fick det stå i typ 1,5 vecka innan fiskarna kom i.
      54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
      375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

      Kommentar

      • FeliciaC
        • March 2013
        • 71

        #4
        Okej vad tror ni om detta? Jag byter tio liter vatten, häller i Nitrivec och vattenberedningsmedel där och sen häller jag i 0,3 deciliter salt(har ju inte riktigt 54l vatten i karet med tanke på sanden osv)
        åh, är så orolig
        54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
        375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

        Kommentar

        • FeliciaC
          • March 2013
          • 71

          #5
          Bytte 8 liter vatten och hällde i lite extra Nitrivec. Det kändes som om alla fiskar piggnade till men det är en fisk som har en svullen och utstående gäle! Det syns verkligen

          Och jag har någon slags hinna på vattenytan?? Den är vitaktig och liknar olja litegrann. Vad tusan är det?!
          Senast redigerad av FeliciaC; 03 August 2013, 19:39.
          54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
          375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            Hej! vad har du för ammoniak halt? om nu ph värdet är över 7?

            Kommentar

            • FeliciaC
              • March 2013
              • 71

              #7
              Tack för svar hörni! Har inga tester, kan köpa det först på måndag, jag var så dum att jag väntade med att köpa test när jag köpte fiskarna, för jag tänkte att nitriten borde hålla sig nere tills på måndag . Vilket ska jag köpa som testar ammoniak?

              Och som sagt så luktar vattnet bra, har hört att det luktar äckligt när det blir problem med vattenkvaliteten.
              54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
              375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                Vattnet behöver inte lukta äckligt om det är gifter i det. ammoniak brukar dock lukta illa. jag kom inte ihåg att fråga exakt hur många dagar har akvariet varit igång? om du inte vet exakt var det 3 eller 4 dagar? eller var det över två veckor? fast när du skriver några dagar skulle jag tro att du menar 3 eller 4 dagar. du kan köpa stick test först eftersom det både är dyrare och svårt att håla på med dropptest. dock måste du köpa ammoniak test

                Kommentar

                • FeliciaC
                  • March 2013
                  • 71

                  #9
                  Själva akvariet har varit igång med växter i två veckor ungefär, och fiskarna har varit i sen i onsdags. Så okej, jag köper teststickor för ammoniak och dropptest för nitrit?
                  Fiskarna är förövrigt likadana som igår, några håller sig under pumpen med konstiga gälar, men det konstiga är att resten av fiskarna är pigga?
                  54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
                  375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

                  Kommentar

                  • viktorbj
                    • April 2013
                    • 405

                    #10
                    nej jag menade tvärtom med testerna alltså köp dropptest för ammoniak och teststickor för nitrit

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Ursprungligen postat av FeliciaC
                      Själva akvariet har varit igång med växter i två veckor ungefär, och fiskarna har varit i sen i onsdags. Så okej, jag köper teststickor för ammoniak och dropptest för nitrit?
                      Fiskarna är förövrigt likadana som igår, några håller sig under pumpen med konstiga gälar, men det konstiga är att resten av fiskarna är pigga?
                      Visst man kan hålla på och testa men vad ska du sen göra med resultatet...? Du kan istället ta och göra de åtgärder du kan för att underlätta för fiskarna under den här lite svajjiga perioden

                      1. tillsätt en skvätt bakteriekultur varje dag.
                      2. Ha i ett par msk salt - saltet minskar skadeverkningen från nitrit
                      3. Stoppa maten ett par dagar och därfter otroligt små mängder, inga matrester får finnas i karet
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • FeliciaC
                        • March 2013
                        • 71

                        #12
                        Okej, körde i lite Nitrivec nu plus en matsked Falksalt gourmet med jod. Som jag har fattat det ska jodiden inte vara farlig för fiskarna. Ska jag hälla i mer salt imorgon? Oavsett så köper jag nog dropptest för ammoniak+nitrit+ph, eller räcker det med enbart nitrit+ph?
                        54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
                        375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

                        Kommentar

                        • viktorbj
                          • April 2013
                          • 405

                          #13
                          Nej det ska INTE vara salt med jod eller med klumpförebygande ämnen.

                          Kommentar

                          • FeliciaC
                            • March 2013
                            • 71

                            #14
                            Aha men jag läste att det egentligen är jodid, vilket inte skadar fiskarna. Men tur att jag bara hällde i en matsked om det skulle vara dåligt.
                            Idag ska jag köpa alla tester iaf, så ska jag göra åtgärder när jag vet hur allt ligger till
                            54 liter - Guppys, påfågelgobys & rosa posthorn
                            375 liter- CA/SA - Sajicaciklider, nyckelhålsciklider & Satanoperca Leucosticta

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Ursprungligen postat av viktorbj
                              Nej det ska INTE vara salt med jod eller med klumpförebygande ämnen.
                              Abslot inga problem att använda vanligt bordssalt när man inte ska använda det kontinuerligt utan bara vid sjukdom men tex om man har ett bräckvattenakvarium då man ska använda speciellt salt
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...