Fjärilscikliderna dör! (Tacksam för tips omgående)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik_l
    • February 2013
    • 47

    Fjärilscikliderna dör! (Tacksam för tips omgående)

    Problem! De nya blåa fjärilscikliderna dör för oss.

    Vi köpte 6st på Hornbach 27/7.

    Akvarium 240L, ytterfilter för akvarium upp till 600L.

    Fiskarna har de senaste dagarna stått vid ytan och "kippat" efter luft/syre.
    Det gäller de 6st nya blåa fjärilscikliderna. Övriga fiskar är som normalt.

    I förrgår dog en och idag dog en till. Så totalt fyra kvar. Har precis flyttat dem till babykar för
    att kunna ta foto på dem.

    Vi köpte idag 10st neontetror för någon på nätet menade att ser dem neontetror
    så finns det inga faror i vattnet. Långsökt kanske, men värt ett försök. Det hjälpte inte.
    Vi köpte även syretabellet idag och haft i. Gjorde ingen skillnad.

    Igår köpte vi levande white worms och frysta mygglarver, hjälpte inte. De äter inte alls.
    Och har inte velat äta sen vi köpt dem.

    Bytat vatten igår och även i förrgår.

    Andra fiskar i karet är:
    1st gula molly
    1st svarta molly
    1st ballongmolly
    3st gul fjärilsciklid
    1st L-mal
    3st panda pansarmalar
    2st siamesiska algätare
    1st amanoräka
    3st röda räkor
    1st stor räka en sort
    1st stor räka annan sort
    2st ansistrus malar

    Alla andra fiskar verkar må bra. Äter och simmar på som bara den.

    Nitrit = 0

    Tacksam för all hjälp jag kan få. Har jag missat något så fråga så ska jag
    försöka svara. Har skrivit detta inlägg så fort jag kunnat för att få ett svar innan
    fler dör.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,7 KB
ID: 2184155

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,6 KB
ID: 2184156

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,1 KB
ID: 2184157

    Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,4 KB
ID: 2184158
  • liberty.)
    • July 2013
    • 198

    #2
    Det måste vara någon sjukdom,lite svårt att se på bilden men har de några synliga tecken på sjukdom?

    Kommentar

    • Henrik_l
      • February 2013
      • 47

      #3
      ja kanske det, men jag kan inte se någon sjukdom "på" dem. Men dem kan ju vara sjuka iaf.

      Här kommer lite fler bilder om någon kan se något jag inte kan se, vissa är samma men med och utan blixt.

      Klicka på bilden för större version

Namn: 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,1 KB
ID: 2148651

      Klicka på bilden för större version

Namn: 6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,4 KB
ID: 2148652

      Klicka på bilden för större version

Namn: 7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,0 KB
ID: 2148653

      Klicka på bilden för större version

Namn: 8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 2148654

      Klicka på bilden för större version

Namn: 9.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,5 KB
ID: 2148655

      Klicka på bilden för större version

Namn: 10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,3 KB
ID: 2148656

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Dom där rackarna dör för mig också, jag vet inte om dom är sjuk när man köper dom eller om dom är ultrakänsliga, alla andra fiskar överlever för mig men inte fjärilarna, vette tusan va det är.

        Kommentar

        • Henrik_l
          • February 2013
          • 47

          #5
          Sv: Fjärilscikliderna dör! (Tacksam för tips omgående)

          Två till dog nu ikväll.

          Står handlöst och kan bara titta på. Gjort allt jag kan, tycker jag.

          Så nu är frågan hur länge de andra två överlever.

          Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Du råkar inte ha höga nitritnivåer i karet? fjärliarna är ju känsligast så dom stryker med först.

            Kommentar

            • Henrik_l
              • February 2013
              • 47

              #7
              Sv: Fjärilscikliderna dör! (Tacksam för tips omgående)

              Nitrit = 0

              De andra två dog tyvärr under natten. Nu är alla döda och fiskar för 296:- levde inte ens en vecka. Mycket märkligt allt ihop.





              Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                Hej! den där sorten heter eletric blue och är odlingsvariant av mikrogeophagus ramirezi. och odlings former brukar ju vara känsligare än andra fiskar men inte alltid. det verkar som fiskarna blivit drabbade av dactlogyrus detta är en parasit sjukdom och jag tror att fiskarna var sjuka redan när du köpte dem. dactlogyrus angripper främst gälarna och fiskarna visar först inte så många symtom dom kanske kliar sig exempelvis sen börjar fiskarna för flytta sig mot ytan varje dag som går. tillslut är dom mycket nära ytan detta verkar stämma bra in på dina fiskar. dactlogyrus kan bekämpas på olika sätt du kan bekämpa dem med ammoniumhydroxid exempelvis med en utspäddning på en mililiter per liter vatten. obs! behandla fiskarna enbart i en minut det skulle annars kunna vara livshotande för fiskarna. annars finns det effektiva preparat i zoohandeln fast då skall fisken flyttas till ett karantäns akvarium i såna fall. men det bör dom göra hur du gör ändå så inte fisken smittar dom andra fiskarna

                Kommentar

                • viktorbj
                  • April 2013
                  • 405

                  #9
                  oj såg nu att alla fiskarna hade dött. men nu vet du vad du ska göra om det blir så här en gång till

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av viktorbj
                    oj såg nu att alla fiskarna hade dött. men nu vet du vad du ska göra om det blir så här en gång till
                    viktorbj, jag tror inte du kan ställa en "säker" diagnos och tala om för folk vad för behandling fiskarna behöver. Dom behandlingar du föreslår kan gå käpprätt åt skogen. Man måste nog titta i ett mikroskåp för att vara säker.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Ursprungligen postat av Henrik_l
                      Två till dog nu ikväll.

                      Står handlöst och kan bara titta på. Gjort allt jag kan, tycker jag.

                      Så nu är frågan hur länge de andra två överlever.

                      Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2
                      Henrik, jag tror inte att du har gjort något fel. Även jag och flera med mig, har haft den här fjärilscikliden - dom har gått samma väg som dina. Dom odlas hårt, eftersom dom är väldigt vackra - så vi handla med ögonen p.g.a. det. Det kan vara så "enkelt", att dom inte tålde flytten från affären.
                      Du skulle ha gått tillbaka med dom, och fått igen dina pengar.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Fjärilciklider är generellt sett tämligen ömtåliga och detta gäller såväl de vanliga naturformerna som avelsformerna. Det har inte så mycket att göra med om de odlas "hårt" eller inte utan att det odlas på dåliga stammar. Även svenskodlade som odlats på allar bästa sätt kan vara från dåliga stammar. Ofta brukar problemen dyka upp i samband med att de byter miljö.

                        Sedan är ju alltid risken större för problem ju fler arter man har i akvariet och du har ju verkligen en himla massa arter i ditt akvarium - tycker att du istället borde koncentrera dig på lite färre arter.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 01 August 2013, 09:33.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Inge Andersson
                          • July 2013
                          • 24

                          #13
                          Har haft Fjärilsciklider i olika omgångar, men aldrig fått dem att leva mer än en månad
                          30L Krabba 60L Mix 112L Mix 180L Mix 312L Malawi

                          Kommentar

                          • liberty.)
                            • July 2013
                            • 198

                            #14
                            Jag har fjärilsciklider och dom klarar sig hur bra som helst.varför klarar fjärilar hos vissa och inte hos andra?
                            Senast redigerad av liberty.); 03 August 2013, 08:57.

                            Kommentar

                            • Henrik_l
                              • February 2013
                              • 47

                              #15
                              Ledsen för sen uppdatering.

                              Vi fick nya fiskar av Hornbach som sålde de andra till oss. Gick väldigt smidigt.

                              Tyvärr har vi fått vita prickan sjukan nu istället!!! O
                              Och det har tyvärr även drabbat de nya, och vissa av de vi hade innan. Helt sjukt.

                              Så idag har jag fått flytta alla malar och räkor till ett annat kar, samt tömt filtret på allt filtermaterial.

                              Jag hoppas fiskarna klarar sig bara.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...