Uppsvullna metallpansarmalar som andas häftigt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • water drop
    • April 2010
    • 243

    Uppsvullna metallpansarmalar som andas häftigt

    Märkte idag att två metallpansarmalar var uppsvullna med lite rödsprängd buk. De andas ovanligt snabbt men annars har de inga fler symptomer. De äter och simmar som de brukar. Inga andra fiskar i akvariet visar några symptomer förutom praktbotian som andas väldigt häftigt.

    Delvattenbyte sker varje vecka och alla värden ligger på en bra nivå, dock är det lite hög nitratnivå. Vad kan det vara för fel på mina fiskar?
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    #2
    Jag fick en nitritspik i mitt 65l kar, och de hade precis samma symtom som dina hade. Bytte ca 20% per dag till nitriten var lägre igen, samt matade mindre och mer sällan, och då blev fiskarna som vanligt igen.
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

    Kommentar

    • water drop
      • April 2010
      • 243

      #3
      tack för svaret! får pröva det och se om det hjälper.

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        Hej! hur högt var nitrat värdet?

        Kommentar

        • water drop
          • April 2010
          • 243

          #5
          Jag har en sån där tetra test 6 in 1 att kolla värdena på så nitratnivån ligger mellan 25 och 50, nästan 50 och nitritvärdet ligger på 1.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Nitraten är ingen fara, däremot nitriten på 1 är nog ditt problem. Om du söker i forumet så finns det många bra trådar om nitrit och hur man blir av med den
            Senast redigerad av Jesper Broman; 16 June 2013, 08:23.

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              Håller med jesper broman att nitrit värdet igentligen är för högt nitrat värdet är inte så farligt högt och det problemet kan du nog lösa med att köpa lite mer snabb växande växter däremot nitrit värdet det måste du åtgärda med vattenbyten! och använd dessutom salt du kan nog använda den dubbla dosen jag skulle rekommendera ektozon salt eller jbl ectol cristal obs! jbl ectol cristal skall INTE användas permament. efter nitrit problemet löst sig

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Behövs inget dyrt salt, fungerar bra med vanligt bordssalt. Pansarmalar sägs även va känsliga mot salt. Inga vattenbyten, då tar du bort bra bakterier och nitriten blir värre. Sök i forumet det finns många bra trådar där du kan läsa dig till hur du ska gå till väga. Viktor du borde också läsa på en del om detta.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av water drop
                  Märkte idag att två metallpansarmalar var uppsvullna med lite rödsprängd buk. De andas ovanligt snabbt men annars har de inga fler symptomer. De äter och simmar som de brukar. Inga andra fiskar i akvariet visar några symptomer förutom praktbotian som andas väldigt häftigt.

                  Delvattenbyte sker varje vecka och alla värden ligger på en bra nivå, dock är det lite hög nitratnivå. Vad kan det vara för fel på mina fiskar?
                  Du hade visst mätt nitriten till 1 och det måste åtgärdas omedelbums! Använd zoopets rek. för att komma tillrätta med nitritproblemet: Citat - Hur bli av med nitrit?
                  1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
                  2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
                  3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
                  4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
                  Slut på citat.

                  Nitrit orsakar ingen uppsvullnad av fisken, så vad de drabbats av vet jag inte. Du har möjligen för höga nitratvärden, om de nu är närmare 50 och det är inte bra för dina pansarmalar.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Bra åheim att du orkade ta tag i detta Sen hade jag ingen aning om att pansarmalar var så känsliga mot nitrat. Har själv högre nitratvärden i mina kar, men jag har heller inga pansarmalar

                    Kommentar

                    • viktorbj
                      • April 2013
                      • 405

                      #11
                      Håller inte med dig jesper broman om man har nitrit i vattnet bör man göra ett vatten byte. och att släktet corydoras sägs vara känslig mot salt finns det så mycket åsikter om så jag tror det är en myt. men såklart bakterie kultur ska absolut tillsättas.

                      Kommentar

                      • water drop
                        • April 2010
                        • 243

                        #12
                        tack för all hjälp! får köpa bakteriekultur imorn, byta ut lite vatten mot "gammalt" och minska nitratnivån så får jag hoppas att mina malar mår bättre sen

                        Kommentar

                        Arbetssätt...