Öron ålar och afrikans jätte räka-död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klosar227
    • March 2013
    • 29

    Öron ålar och afrikans jätte räka-död

    Har nu haft 3 öron ålar i början. All funka fint i 3 månader sedan dog alla 3 sammtidigt över en och samma natt.
    Jag kollla ph och då ligger det på 8. Ålarna ska ha 6-7,5 i ph. Efter att fått ner ph till 7 så va jag till akvarielagret i sthlm. Köpte 2 ny ålar + 2 afrikanska jätte räka (Atya gabonensis) detta var i lördags. Nu på morgonen så va båda ålarna och 1 räka död och den andra räkan levde men kunde bara röra sig lite grann. Ph ligger på 7,1. Räkan ligger i separat karantän nu.
    Vill medela om att det är fisk i karet där ålarna dog i och alla fiskarna mår hur bra som helst.

    Det matas med 1 st nypa fisk foder på morgonen och 2 "choklad rutor" med frysta mygglarver efter luset släcks. Då ålarna och min black ghost är aktiv.
    Någon som vet vad vara för fel?
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Har du testat nitrit värdet? (viktigare att testa det värdet än ph värdet i såna här situationer)

    Kommentar

    • Klosar227
      • March 2013
      • 29

      #3
      Nej. Finns det några bra nitrit test man kan göra?

      Kommentar

      • viktorbj
        • April 2013
        • 405

        #4
        Ja det finns det. och jag tror det är högt nitrit värde i ditt akvarium. vissa zoobutiker kan testa nitrit värdet annars så kan man köpe ett nitrit test själv. hur ofta brukar du göra rent i akvariet?

        Kommentar

        • Klosar227
          • March 2013
          • 29

          #5
          Jag byter ca 20% vatten 1 gång på 3 veckor och då gör jag också rent. Har ju städ fiskar. 5 st Grisar och 5 siameser.
          Övriga fiskar. 10 neontetror och 7 silverhajar.

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Ursprungligen postat av Klosar227
            Jag byter ca 20% vatten 1 gång på 3 veckor och då gör jag också rent. Har ju städ fiskar. 5 st Grisar och 5 siameser.
            Övriga fiskar. 10 neontetror och 7 silverhajar.
            Där har du problemet. Ta väck grisarna så ska du se att vattenvärdena stabiliseras ;-)
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • viktorbj
              • April 2013
              • 405

              #7
              Du måste byta vatten mer förstog inte direkt vad du menar med grisar. Du bör göra ett vattenbyte varje vecka och byta 10%
              men du måste göra ett nitrittest att göra ett nitrit test är viktigast nu

              Kommentar

              • Klosar227
                • March 2013
                • 29

                #8
                Med grisar menar jag http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1252&SOK=1

                Vad är det bästa och mest efektiva nitrit testet?
                Finns det någon form av nitrit sänkande man kan ha i vattnet?

                Kommentar

                • C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

                  #9
                  Hur stort är akvariet?
                  Hur länge har det vart igång?
                  Har du god cirkulation på vattnet?
                  Temp?

                  Enkla test stickor som mäter pH, Nitrit, Nitrat, Kh och Gh finns i välsorterade zoobutiker.

                  En sak till; öronålar äter Atya Gabonensis.
                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Ursprungligen postat av Klosar227
                    Jag byter ca 20% vatten 1 gång på 3 veckor och då gör jag också rent. Har ju städ fiskar. 5 st Grisar och 5 siameser.
                    Övriga fiskar. 10 neontetror och 7 silverhajar.
                    Om du matar med den mängd du nämnt varje dag och endast gör ett så litet vattenbyte på tre veckor är det troligen dåligt vattenvärde du har att göra med. Vet inte vad du menar med att "göra rent" vid vattenbytet men är det att du rengör filtret och slammsuger bottnen så får du ingen balans i akvariet = giftigt vatten. Räkor är känsliga för dåliga vattenvärden och öronålar likaså.
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • Klosar227
                      • March 2013
                      • 29

                      #11
                      160 liter
                      Har varit igång ca 3 månader.
                      Har 1st aquael uv 1000 filter
                      Och 1 st fluval u4 filter
                      Inga gröna alger alls endast bruna och inte så mycket.

                      Det ska göras fler vattenbyten och sedan nitrit testa karet. Men vad kan man göra för att ta bort det om det nu är de?
                      Senast redigerad av Klosar227; 14 May 2013, 21:09.

                      Kommentar

                      • viktorbj
                        • April 2013
                        • 405

                        #12
                        Precis som du skrev vattenbyten! Jag tycker inte du ska göra vattenbyte direkt utan testa nitritet INNAN du gör ett vattenbyte

                        Kommentar

                        • Joakim Lundgren
                          • August 2006
                          • 631

                          #13
                          Ditt största problem är att du har 7 (!) silverhajar i ett 160liters tillsammans med öronålar, black ghost. Alla dessa arter behöver mycket större akvarium än så, de skitar dessutom ner väldigt mycket vilket påverkar ditt vatten. Då hjälper det inte att har siameser eller en flock pansarmalar, eftersom de bajsar lika mycket som de äter.
                          AKA: Lizardking

                          Kommentar

                          • Rebah
                            • January 2012
                            • 410

                            #14
                            Här står det lite om nitrit; http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=169
                            "Hur bli av med nitrit?
                            Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
                            1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
                            2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
                            3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
                            4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur."
                            Dock är jag osäker på om du bör tillsätta salt då du har corydoras, lite olika åsikter om detta. Seras Nitrivec brukar funka bra (bakteriekultur). Och så håller jag med ovanstående om största problemet biten.
                            "The trees move... do you not see it?"

                            Kommentar

                            • Klosar227
                              • March 2013
                              • 29

                              #15
                              Har funderingar på att köpa 750 liters men har platsbrist x(

                              Kommentar

                              Arbetssätt...