Abborrar som får svampinfektion

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Volny
    • August 2012
    • 22

    Abborrar som får svampinfektion

    Mina abborrar får lätt svampinfektion. Jag har använt ektozon för att behandla vilket kanske hjälper.

    Finns det något annat att göra? Kan ett UV filter hjälpa till?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Är det svenska abborrar du har, och vad har du för temperatur i karet?

    Kommentar

    • Volny
      • August 2012
      • 22

      #3
      Ja de är svenska och det är ca 20-21C i akvariet.

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1026

        #4
        Ok. Med en fungerande biologisk filtrering ska det inte vara nödvändigt med åtgärder som UV, Ozon m.m. Lägg hellre pengarna på ett bra"traditionellt" filter.

        Kommentar

        • Volny
          • August 2012
          • 22

          #5
          Jag har rättså rejäl filtrering, en 20w pump och en 10w samt 4st blåa filtermattor, så tror inte det behövs mer filtrering till 4 fiskar?

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Något lägre temperatur kanske skulle vara en ide. Uv osv ger knappast nån större effekt på svamp, det kan bryta livscykeln hos en del parasiter men svamp är annorlunda, har de in gång infekterat så är de där. Det som ofta är en grund för såna här svampangrepp är ovarsam hantering vid fångsten, hanteras fisken vårdslöst så skadas slemskiktet på huden och då är vägen fri in för svamparna. Varsam hantering och alltid våta händer om man absolut måste hålla i fisken är viktigt. Abborrar kan också vara elaka mot varann och gruff kan ge skador som också blir inkörsport för svamp. Det gäller att undvika bråk alltså.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Volny
              • August 2012
              • 22

              #7
              Oj, då ligger nog de friska risigt till eftersom den största väldigt ofta attackerar dem

              "svamp är annorlunda, har de in gång infekterat så är de där." - Betyder detta att en fisk alltid har svampinfektionen i sig även om den inte "blommar ut"? Eller menar du att svampen alltid finns kvar i vattnet?

              Jag har nämligen ett kar där det var en sjuk som jag har tömt, ska man göra något speciellt för att få bort svampen från akvariet, grus och stenar, eller är det så att svampen kräver fisk för att leva så att den dör automatiskt?

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Nja, jag var kanske lite otydlig. Om man tar en parasit som vita prick så förökar den sig inte på fisken, utan att gå in på detaljer så kommer det frisimmande stadier från fisken som sen åter skall träffa på en fisk. Om man då med ett uv lyckas slå ut de frisimmande parasitynglen så kommer infektionen att stoppas. För en svampinfektion däremot så finns det inga såna där frismmande stadier som man kan komma åt med uv, när fisken är infekterad så kan infektionen gå vidare där den är, på fisken.

                Svamp som kan infektera fisk får man räkna med att det alltid finns i vattnet, det som är viktigt är att hålla fisken hel och sund så det inte finns några ställen för svampen att attackera.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Ursprungligen postat av Volny
                  Jag har rättså rejäl filtrering, en 20w pump och en 10w samt 4st blåa filtermattor
                  Vad betyder det? Hur stor vattenomsättning per timme, och hur stort är akvariet? Har du växter i akvariet? Gör du vattenbyten?

                  Du har fyra stora rovfiskar i karet, de skitar ned rätt bra, och svamp beror i stort sett alltid på dålig vattenkvalitet.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Volny
                    • August 2012
                    • 22

                    #10
                    Men omman har ett UV rör som tar död på bakterier i vattnet så kan man väl då räkna med att det inte alltid finns svampinfektionsbakterier i vattnet?

                    Kommentar

                    • Yokas
                      • August 2011
                      • 136

                      #11
                      Svampar är inte bakterier, däremot kan bakterier ge upphov till svampinfektioner. Som föregående frågeställare undrade, hur stort är akvariet och vilken kapacitet har filtret?
                      shoop da whoop...

                      Kommentar

                      • Volny
                        • August 2012
                        • 22

                        #12
                        Akvariet är på 540L

                        Har en pump på 20w har jag för mig, samt 2 blåa filtermattor till det, sen en juwel pump, sådan som följer med ett juwel visio 260, kanske på 10w, det har en blå filtermatta.

                        Det går just nu 3 abborrar (20cm + 15cm + 10cm), 1 mört (15cm) och en 5cm kräfta i akvariet.

                        Du har rätt att svampar inte är bakterier, men de måste väl ha någon slags sporer? Eller hur förökar/sprider de sig?

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          salta lite o medicinera med nått som dödar svamp och bakterieangrepp.

                          Kommentar

                          • Volny
                            • August 2012
                            • 22

                            #14
                            Jag har saltat, men inte använt något som dödar svamp och bakterieangrepp, har ni tips på något sådant preparat?

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Att ett filter är på 20 W berättar hur hög elräkningen kommer att bli. Det säger däremot inte särskilt mycket om hur effektivt det är.

                              Svamp och bakterier kommer det alltid att finnas i vattnet, man kan få ner det med uv men inte så att man skall tro att inte en skadad fisk kan bli infekterad, det kommer man aldrig undan. Både svampar och bakterier kan sprida sig med sporer men exakt hur en viss sort bär sig åt kan variera, somliga har sporer och andra inte. Det spelar inte så stor roll heller, det finns alltid nåt i vattnet som är suget på att infektera en skada och det är inte mycket att göra åt. Det är inte alltid så lätt att avgöra vad som är svamp och vad som är bakterier heller, ofta kan det vara både och.

                              Vattenkvaliten är viktig och har du nu fått problem så är det desto viktigare att du sköter vattenbyten, filterrengöring osv på bästa sätt för att göra det så bra som möjligt för fiskarna så de får kraft att stå emot infektionen. När det gäller just infångad inhemsk fisk så är man så gott som garanterad att få svamp och elände om de inte hanterats varsamt, nätfångad fisk brukar t ex så gott som alltid gå en väg, de dör i vitt ludd.

                              Eftersom du har en kräfta så kan det vara lite tveksamt med salt i vattnet. Kan vara bättre att ta upp fisken och behandla dem med ett kort bad i starkare lite starkare saltlösning. Naturligtvis så innebär det stress och hantering så det är inte en idealisk lösning det heller men är det en starkt angripen fisk så kan det vara värt ett försök. Annars så finns det ju diverse i zoohandeln, går du in i en vettig affär bör du kunna få råd utifrån vad de har hemma.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...