Vad behövs i karantänakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maligne

    • September 2012
    • 188

    Vad behövs i karantänakvarium?

    Jag misstänker fenröta på två av mina guppyhannar. Stjärtfenorna är väldigt fransiga, ljusa i kanten och det verkar fattas en bit på den ena.
    Nu till min fråga. Jag har ett litet akvarium på 16 liter som jag tänkte använda som karantän för dessa två. Jag har letat runt lite här, och förstått att Myxazin och lite jodfritt salt i vattnet kan vara en vettig behandling.
    Vad behöver jag i karantänakvariet? Räcker det med en liten batteridriven luftpump och en syresten, eventuellt nånting som fiskarna kan gömma sig bakom, typ en sten eller växt eller nåt?

    Jag är lite ny på området, så all hjälp och råd uppskattas.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    varför inte medicinera hela karet?

    Kommentar

    • Maligne

      • September 2012
      • 188

      #3
      Jag läste på några ställen att det var bättre att ta ur de sjuka fiskarna. Men det skulle jag ju kunna göra förstås. Dock vet jag inte om saltning är så bra då, för jag lästa även att otocinclus som jag har inte tål salt, stämmer detta?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        det stressar fiskarna rätt mycket att bli flyttade. o det är inte så bra när de är sjuka. jag skulle nog medicinera hela karet. OM det nu är fenröta.


        du kan nog ha salt i karet. så illa är det inte.

        hur stort är karet?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag medicinerar normalt inte i huvudakvariet och om det inte är alltför krångligt att flytta fiskarna så är det bättre att göra detta.
          Medicinerar man i huvudakvariet så dödar man också nyttobakterierna vilket ger ett instabilt akvarium framöver och då är det större risk att sjukdomar återkommer.
          Dock om det handlar om snabbspridande sjukdomar typ vita prick så skall man alltid medicinera i huvudakvariet.

          Din bekrivning av ett karantänsakvarium låter helt OK.

          OM det är fenröta som dina fiskar har kan jag inte uttala mig om.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Maligne

            • September 2012
            • 188

            #6
            Det är bara 54 liter.

            Kommentar

            • Maligne

              • September 2012
              • 188

              #7
              Jag har tittat på en del bilder angående fenröta och jag tycker det liknar dem i alla fall. Kan vilka fiskar som helst bita varann i fenorna om det nu skulle vara det som är problemet? Jag har en guppyhanne till, plus några guldtetra och otocinclus.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Eftersom det här nyss var diskuterat på saltguiden - Normalt så skall ett akvarium vara försett med bottenmaterial, inredning och en massa annat. Det finns dock ett undantag vid behandling av sjukdom så är det motiverat för att få en bra behandling så kan man alltså avvika från det som normalt måste finnas i ett akvarium. Det får ju inte för den skull vara dåligt för fisken men det finns alltså möjligheter att göra avvikelser.

                Karantän i egentlig mening när man håller ett nytt djur isolerat innan man sätter in det till andra täcks egentligen inte av ordalydelsen. Jag tycker ändå att man med stöd av de där undantagen kan hävda att det bör vara möjligt att ha ett karantänsakvarium mindre inrett än vad som skulle krävas normalt, bland annat för att hålla djuret under observation.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Maligne

                  • September 2012
                  • 188

                  #9
                  Tack för era svar. Jag prövar att flytta över de två till karantänen och hoppas att det går bra. Har skaffat en skrivbordslampa också för ljus och lite värme.
                  Blir de friska och krya ska de även få flytta till större boende än nuvarande lite längre fram.

                  Kommentar

                  • JP!
                    • March 2012
                    • 61

                    #10
                    felpost! sorry!
                    Senast redigerad av JP!; 28 September 2012, 16:20.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...