Svamp på regnbågsfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yobaman
    • August 2011
    • 45

    Svamp på regnbågsfisk?

    Har noterat att 2st av mina 6st regnbågsfiskar har typ 2-3 lite utstickande grejer på kroppen, sitter mtt på sidan, uppe på rygg osv. Storleken är väl ett par millimeter i omkrets. Ser ut lite som en tuss och jag gissar på svamp. Har testat med salt, 1dl till 100l karet men gör ingen skillnad. Tänkte nu om man skulle medicinera. Frågan är om man ska köra Waterlife Protozin eller Myxazin?
    Finns ju även typ Sera General tonic och massa annat. Vill ha något som fungerar bra och inte skadar de andra i karet om möjligt.

    Är detta skadligt för de andra djuren?
    Karet innehåller:

    Ancistrus med massa bebisar
    Äppelsnäckor
    Amanoräkor
    Kardinaltetror
    Regnbågar
    Guldgurami
    Diverse småsnäckor

    Alternativet jag har är att fånga upp regnbågarna och köra de separat men har inget annat kar. Har dock balja på 25l men inget lyse eller så. Har en extra pump jag kan flytta från 100l temporärt (har 2st i det).
    Vad är bäst tro? Det kan ju vara så att nån annan har svamp också om det smittar, tex kardinalerna eller så men inget jag kan se direkt.

    Tacksam för svar
    Senast redigerad av Yobaman; 03 August 2012, 00:10.
    112l Aquadiversa
    20l Nano
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Det ser inte ut som små knölar då, om du tittar efter? Vad har det för färg? Vad jag har förstått så kan regnbågar ibland drabbas av ett virus, som de kan leva med ganska länge. Om det bara är regnbågarna som har fått det, så kanske det kan vara det?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Yobaman
      • August 2011
      • 45

      #3
      Det är små utväxter typ lite vita tussar.
      Köpte Myxazin idag som jag börjat behandla med. 5 dagar kör man den.
      112l Aquadiversa
      20l Nano

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        De flesta anti-svampmediciner innehåller koppar i någon form. Äpplena och räkorna, fr.a. snäckorna gillar inte det, så ta gärna ut dem.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Yobaman
          • August 2011
          • 45

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          De flesta anti-svampmediciner innehåller koppar i någon form. Äpplena och räkorna, fr.a. snäckorna gillar inte det, så ta gärna ut dem.
          Myxazin innehåller inte koppar har jag fått reda på. Någon mailade waterlife och frågade om den var ok för räkor och det är den. Protozin innehåller koppar och kan döda räkor.
          Senast redigerad av Yobaman; 09 August 2012, 19:40.
          112l Aquadiversa
          20l Nano

          Kommentar

          Arbetssätt...