Köpt sjuka parasitdrabbade fiskar på Hornbach!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Orangina
    • February 2012
    • 9

    Köpt sjuka parasitdrabbade fiskar på Hornbach!!

    Har haft igång mitt 190l Akvarium i ca 3 år och bara haft problem med sjukdomar precis i början. Kollar vattenvärdena varje vecka och gör delvattenbyten regelbundet. Sköter mitt akvaruim med mycket stor omtanke. Kan tilläggas att dom fiskar som blev sjuka i början alla var från Hornbach, detta hade jag dock glömt när jag var där förra helgen och handlade byggvaror annars så hade jag absolut inte handlat fisk där igen. Köpte på "impuls" 15 st Neontetror som alla utom 1 dog på 10 dagar i vita prick sjukan och 5 st Kejsar tetra honor som visade sig ha en vit maskliknadnde parasit som fäst mellan fjällen och orsakat svullna bölder/sår på fisken. Har nu också börjat se tecken på vita prick på mina glödbandstertor och på en och annan Kejsar tetra. Åkte idag på lunchen till Hornbach och kontaktade personalen och förklarade mitt ärende. 5 dagars garanti på fisk repeterades ett antal gånger och diverse svammel och bortförklaringar som att citat- vita prick kan man få på vägen hem från affären eller bara så där hux flux och fiskarna blir stressade. Hade en diskussion om detta som bara ledde till dummare och dummare påstående från personalen. Tydligen så skulle mina fiskar bära på parasiten som sedan skulle smittad dom nya stressade fiskarna vilka i sin tur skulle göra så att det bröt ut på mina fiskar i sin tur och allt dett under 10 dagar. Jag frågade då om detta gällde parasitmaskarna också som satt på Kejsar tetrorna jag köpte ochsom sitter på deras fiskar i deras akvarium där jag fick mina fiskar ifrån. Men detta ville man inte ens prata om utan man fortsatte bara komma med fantasifulla förklaringar om hur vita prick tydligen finns överallt i och på allt inom akvaristik. Fick ingen ersättning eller nya fiskar (jag krävde inte detta då jag inte vill ha fler sjuka fiskar) eller mediciner för att bekämpa dessa parasiter som nu drabbbat mina "gamla" fiskar. Fick snällt gå till kassan och slänga ut 200kr på mediciner. Kan tilläggas att fiskarna kostade ca 155kr i inköp. Summa sumarum = 6 (än så länge) levande sjuka parasitbärande fiskar för 355kr. Ingen ursäkt eller ansvarstagande utan bara massa bortförklaringar och konstiga påståenden och teorier. Kommer aldrig mer att handla fisk där och jag avråder starkt andra att inte göra samma misstag som mig. Skulle ha tittat mera noggrannt på fiskarna och gjort en bedömning om jag verkligen skulle handla där men i all hast och stress så chansade jag. Ångrar denna chansning djupt och är riktigt irriterad på mig själv för att jag inte tittade noggrannt i akvarierna. Hade god lust att bara ta medicinerna i handen och gå ut därifrån men jag tänker inte börja stjäla nu bara för att jag är jävligt upprörd och ogillar deras butik efter denna dag. Vad kan man göra i detta fall och vad har man för rättigheter om man ser till konsumentköpslagen och butikens skyldigheter? Vad skulle ni/du gjort om detta hände er??
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    .


    1) Vilket hornbach är det frågan om ?


    2) Det tillhör god sed att om man hänger ut en butik (rätt eller fel) att man samtidigt talar vad men heter.



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Orangina
      • February 2012
      • 9

      #3
      1) Hornbach i Fittja Stockholm

      2) Michael Satzger heter jag och jag är 29 år gammal och jag gillar fiskar och hundar och långa promenader, min favoritfärg är blå och min hund är en hane av rasen Jack Russel och han heter Troll. Har hållt på med akvarium i ca 5 år seriöst och har nu ca 30 fiskar och dom flesta av dom har namn, neontertornatex är pga sina skarpa färger är döpta efter homosexuella kändisar tex George Michael, Jean Pierre Barda & Eva Dahlgren mm..... (hoppas att folk förstår ironi)

      3) Vad heter du??
      Senast redigerad av Orangina; 02 February 2012, 13:38.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Orangina
        1) Hornbach i Fittja Stockholm

        2) Michael heter jag och jag är 29 år gammal och jag gillar fiskar och hundar och långa promenader, min favoritfärg är blå och min hund är en hane av rasen Jack Russel och han heter Troll. Har hållt på med akvarium i ca 5 år seriöst och har nu ca 30 fiskar och dom flesta av dom har namn, neontertornatex är pga sina skarpa färger är döpta efter homosexuella kändisar tex George Michael, Jean Pierre Barda & Eva Dahlgren mm..... (hoppas att folk förstår ironi)

        3) Vad heter du??

        vad jag heter spelar i detta sammanhang ingen roll, det är inte jag som kritiserar en butik.



        Kan dock konstatera att Honbach i sthlm och Hornbach i Malmö uppför sig på helt olika vis.

        Jag tycker det är tråkigt att det har blitt som det har blitt, och kan hålla med dig om att där
        bör man inte handla förrän de har fått ordning på kundservicen.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Santosricke
          • October 2011
          • 22

          #5
          När jag var i Hornbach i fittja för några månader sen la jag märke nästan alla deras neontetror hade vitaprick sjukan, var typ 100 tetror fast de måste ju märkt detta och kört medeicn eller :/?

          Ursprungligen postat av Kensa
          vad jag heter spelar i detta sammanhang ingen roll, det är inte jag som kritiserar en butik.



          Kan dock konstatera att Honbach i sthlm och Hornbach i Malmö uppför sig på helt olika vis.

          Jag tycker det är tråkigt att det har blitt som det har blitt, och kan hålla med dig om att där
          bör man inte handla förrän de har fått ordning på kundservicen.



          .

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Ursprungligen postat av Orangina
            Har haft igång mitt 190l Akvarium i ca 3 år och bara haft problem med sjukdomar precis i början. Kollar vattenvärdena varje vecka och gör delvattenbyten regelbundet. Sköter mitt akvaruim med mycket stor omtanke. Kan tilläggas att dom fiskar som blev sjuka i början alla var från Hornbach, detta hade jag dock glömt när jag var där förra helgen och handlade byggvaror annars så hade jag absolut inte handlat fisk där igen. Köpte på "impuls" 15 st Neontetror som alla utom 1 dog på 10 dagar i vita prick sjukan och 5 st Kejsar tetra honor som visade sig ha en vit maskliknadnde parasit som fäst mellan fjällen och orsakat svullna bölder/sår på fisken. Har nu också börjat se tecken på vita prick på mina glödbandstertor och på en och annan Kejsar tetra. Åkte idag på lunchen till Hornbach och kontaktade personalen och förklarade mitt ärende. 5 dagars garanti på fisk repeterades ett antal gånger och diverse svammel och bortförklaringar som att citat- vita prick kan man få på vägen hem från affären eller bara så där hux flux och fiskarna blir stressade. Hade en diskussion om detta som bara ledde till dummare och dummare påstående från personalen. Tydligen så skulle mina fiskar bära på parasiten som sedan skulle smittad dom nya stressade fiskarna vilka i sin tur skulle göra så att det bröt ut på mina fiskar i sin tur och allt dett under 10 dagar. Jag frågade då om detta gällde parasitmaskarna också som satt på Kejsar tetrorna jag köpte ochsom sitter på deras fiskar i deras akvarium där jag fick mina fiskar ifrån. Men detta ville man inte ens prata om utan man fortsatte bara komma med fantasifulla förklaringar om hur vita prick tydligen finns överallt i och på allt inom akvaristik. Fick ingen ersättning eller nya fiskar (jag krävde inte detta då jag inte vill ha fler sjuka fiskar) eller mediciner för att bekämpa dessa parasiter som nu drabbbat mina "gamla" fiskar. Fick snällt gå till kassan och slänga ut 200kr på mediciner. Kan tilläggas att fiskarna kostade ca 155kr i inköp. Summa sumarum = 6 (än så länge) levande sjuka parasitbärande fiskar för 355kr. Ingen ursäkt eller ansvarstagande utan bara massa bortförklaringar och konstiga påståenden och teorier. Kommer aldrig mer att handla fisk där och jag avråder starkt andra att inte göra samma misstag som mig. Skulle ha tittat mera noggrannt på fiskarna och gjort en bedömning om jag verkligen skulle handla där men i all hast och stress så chansade jag. Ångrar denna chansning djupt och är riktigt irriterad på mig själv för att jag inte tittade noggrannt i akvarierna. Hade god lust att bara ta medicinerna i handen och gå ut därifrån men jag tänker inte börja stjäla nu bara för att jag är jävligt upprörd och ogillar deras butik efter denna dag. Vad kan man göra i detta fall och vad har man för rättigheter om man ser till konsumentköpslagen och butikens skyldigheter? Vad skulle ni/du gjort om detta hände er??
            Oj.. jag orkade inte läsa hälften Men jag anser inte att du ska behöva lämna ut ditt namn bara för att du kritiserar en butik här på zoopet! Vitaprick är bara att beklaga men det kan faktiskt uppstå om introduktionen i nya karet inte varit optimal, av olika anledningar, men har fiskarna i affären samma åkomma så ska du få pengarna tillbaka, är fiskarna i affären däremot krya så är det bara att gilla läget och göra ett nytt försök och eventuellt i en annan butik om man är skeptisk!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Anki L
              • August 2011
              • 606

              #7
              Kensa ville väl bara att han skulle namnge butiken- inte sig själv? Det finns ju många Hornbach i landet....
              350 l

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Nja, Kensa menar nog det här: http://www.zoopet.com/index.php?opti...ask=view&id=22 under nummer 8:
                8/ Kritik
                Kritik mot NAMNGIVNA privatpersoner eller företag är OK förutsatt att kritiken håller sig inom lagens råmärken samt att kritiken INTE skrivs under pseudonym (ange alltid ditt för och efternamn samt bostadsort).
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Anki L
                  • August 2011
                  • 606

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Nja, Kensa menar nog det här: http://www.zoopet.com/index.php?opti...ask=view&id=22 under nummer 8:
                  8/ Kritik
                  Kritik mot NAMNGIVNA privatpersoner eller företag är OK förutsatt att kritiken håller sig inom lagens råmärken samt att kritiken INTE skrivs under pseudonym (ange alltid ditt för och efternamn samt bostadsort).
                  Aha! Jag uppfattade det som att han ville veta vilken affär.
                  350 l

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Ursprungligen postat av Orangina
                    1) Hornbach i Fittja Stockholm

                    2) Michael Satzger heter jag och jag är 29 år gammal och jag gillar fiskar och hundar och långa promenader, min favoritfärg är blå och min hund är en hane av rasen Jack Russel och han heter Troll. Har hållt på med akvarium i ca 5 år seriöst och har nu ca 30 fiskar och dom flesta av dom har namn, neontertornatex är pga sina skarpa färger är döpta efter homosexuella kändisar tex George Michael, Jean Pierre Barda & Eva Dahlgren mm..... (hoppas att folk förstår ironi)

                    3) Vad heter du??

                    good answer! haha..

                    kan bara hålla med, håller inte en butik måttet är det väl lika bra att informera om det.. även en butik har väl chansen att skriva ett par rader här på zoopet.. de har ju en pr-ansvarig som borde vara mån om förtetagets rykte gentemot den publik de har.. alltså typ här!

                    de ska ju alltid hålla på med sitt, "vi kan inte kommentera enskilda fall men vår riktlinje är generellt bla bla bla"

                    step the fuck up och se till att inte göra en kund förbannad.. visserligen finns det självklart idioter till kunder men även det brukar ju krypa fram till slut, speciellt om butiken faktiskt KAN kommentera ett enskilt fall.. det är ju inte helt omöjligt för någon utomstående på ett stort forum att faktiskt kontrollera om de har prick/mask i sina kar.. har de det har de gjort bort sig..
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Oj.. jag orkade inte läsa hälften Men jag anser inte att du ska behöva lämna ut ditt namn bara för att du kritiserar en butik här på zoopet!
                      Det spelar ingen roll vad du anser - Zoopets regler gäller för alla som skriver här och dit hör att man gärna kan kritisera namngivna företag om man själv inte är anonym (vilket Orangina inte längre är).
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 February 2012, 21:43.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • rödtoppen
                        • June 2006
                        • 3148

                        #12
                        Hornbach kan vara lite speciella, jag köpte ett lysrör (ej inom akvaristik).
                        Dum som jag är så öppnade jag inte förpackningen och tittade på lysröret, väl hemma så ser jag att det är av ett annat märke och att det är sönder. Jag åker direkt tillbaka till Hornback och påpekar detta men får bara till svar "vi säljer inte detta märke" om och om igen, fast jag påpekar att nån förmodligen tagit med sig ett trasigt och bytt ut det så kammar jag noll.

                        Efter detta öppnar jag alltid förpackningar (om de inte är fastlimmade förstås) och kollar att allt är som det ska.
                        Senast redigerad av rödtoppen; 02 February 2012, 21:43.
                        / dtoppen /

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av rödtoppen
                          Hornbach kan vara lite speciella, jag köpte ett lysrör (ej inom akvaristik).
                          Dum som jag är så öppnade jag inte förpackningen och tittade på lysröret, väl hemma så ser jag att det är av ett annat märke och att det är sönder. Jag åker direkt tillbaka till Hornback och påpekar detta men får bara till svar "vi säljer inte detta märke" om och om igen, fast jag påpekar att nån förmodligen tagit med sig ett trasigt och bytt ut det så kammar jag noll.

                          Efter detta öppnar jag alltid förpackningar (om de inte är fastlimmade förstås) och kollar att allt är som det ska.
                          dåligt av butiken Senario: kund har kommit in med trasigt rör, säger till expedit -jag ska kolla så det blir rätt längd med mitt gamla rör, och i smyg byter ut det och knatar ut ur butiken med orden, tyvärr ni hade inget rör som passade mig så jag får ta mitt gamla rör och åka hem... Visst de kunde tro att det är du som bytt men dem måste lita på att en kund inte är så fräck ändå!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • fisheye
                            • November 2010
                            • 488

                            #14
                            Hej Orangina,
                            Jag kan mycket väl förstå din frustration. Jag är inte jurist, men så vitt jag förstår så gäller Konusmentköplagen http://www.konsumentverket.se/Lag-ra...umentkoplagen/ och det är en tvingande lag. Om jag fattat rätt så gäller lagen oavsett om det är en död produkt eller levande vara. Detta kan låta knasigt förstås men det är ju inte ditt problem - tvärtom.

                            Femdagars garanti är deras eget påhitt om jag fattar rätt - 6 månadersregel gäller...Observera att bevisbördan åligger säljaren. Om du kan se att deras fiskar är sjuka så styrker det förstås dina argument - men på sätt och vis är det irrelevant för det är säljaren som skulle bevisa att vita prick kom av ditt akvarium. Förstås tämligen svårt att bevisa.

                            Jag vågar tro att alla någon gång fått fiskar som varit sjuka eller som dött tämligen omedelbart i det egna akvariumet - men det är nog få som går tillbaka och kräver sin rätt. Eftersom du gjort det och säljaren helt enkelt ignorerat dig så kan du likaväl göra en anmälan till ARN (http://www.arn.se/). Förstås intressant att veta hur de bedömer ett sådant fall.

                            Jag klistrar in lite relevanta dela ur konsumenköplagen. Lycka till!


                            Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

                            Om det är något fel på din vara kan du:
                            • kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
                            • kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
                            • kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
                            • häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
                            • hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
                            Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
                            Samt;
                            När är varan felaktig?

                            Din vara är felaktig om:
                            • den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
                            • bruksanvisning saknas.
                            Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
                            • den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
                            • den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
                            • den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
                            Varan är dessutom felaktig om:
                            • säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
                            • den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
                            • säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
                            • den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
                            Sexmånadersregeln

                            För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
                            -----------------------------

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av fisheye
                              Jag vågar tro att alla någon gång fått fiskar som varit sjuka eller som dött tämligen omedelbart i det egna akvariumet - men det är nog få som går tillbaka och kräver sin rätt.
                              Jag har absolut inget emot dina citat ur konsumentköplagen och man skall absolut ha dom i åtanke, men jag har bara en synpunkt på ovanstående.

                              Jag har som sagt haft fiskar i snart 40 år och jag har genom årens lopp säkert köpt fiskar i affärer mer än 1.000 gånger, visst jag har säkert någon gång köpt fiskar i en affär som dött en kort tid efteråt. Men jag har vad jag minns ALDRIG en enda gång köpt fiskar där jag kunnat skylla dödsorsaken på affären. Så att skriva att alla råkar ut för detta känns minst sagt fel.

                              Om jag köper fisk i en affär så gör jag det aldrig på impuls, jag köper aldrig fiskar som inte verkar friska (har ett friskt och normalt beteende), jag är noga med transporten (fiskar är transportkänsliga så om man inte är noggrann så kan sjukdomar bryta ut) och sedan skall man självklart ha ett karantänsakvarium hemma och inte släppa ner nya fiskar direkt i ett ingånget huvudakvarium. Nya fiskar stressas av detta och kommer direkt i underläge (transporten är stressande, nya vattenvärden, ny inredning, stressas av de gamla fiskarna i akvariet etc.) och riskerar att bli sjuka och då smitta även de andra.

                              Så visst man kan och skall ställa krav på affärerna, men man måste också lära sig att ta eget ansvar för det är trots allt levande varelser det handlar om och då kan man inte bara se som en lagrättslig pengafråga utan man har också ett moraliskt ansvar för djuren.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...