Hjälp! Hänger ut något från kroppen!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Geekinblack
    • September 2011
    • 4

    Hjälp! Hänger ut något från kroppen!!

    Hej jag upptäckte för några dagar sedan att min ena dalmatin molly (som växte upp och blev i stort sett helt svart) hade något grumligt/vitt på sidan av kroppen och även min black molly hade något liknande på sig. Jag hälsokollar fiskarna varje gång jag matar dvs morgon och kväll och såg detta på kvällen. I och med att jag reagerade på detta "grummel" så kan det inte ha varit där länge. Jag åkte till djuraffären och frågade om det kunde vara vita prick men dom hade ett akvarium som var infekterat av vita prick så jag fick kolla och nej, det var inte likadana små vita prickar. På mina fiskar är det som en vit grumlig fläck. Hon sa att det kunde vara svamp så jag fick rådet att köpa medicinen Fura mor-P som tydligen botar en hel del olika sjukdomar. Nu har medicin "te-påsarna" hängt i akvariumet i 3 av 8 dagar och färgat vattnet grönt. Tempen ligger på 27 grader och jag har salt i vattnet. När jag gav fiskarna mat nyss så såg jag att min svarta dalmatinmolly (som alltid är kaxigast, elakast och den som parar sig mest med alla honor) gömde sig i en av grottorna! Han har aldrig gömt sig förut! När han såg maten så simmade han fram och började äta men då såg jag att NÅGOT HÄNGDE UT! Som en extra fena!! Något rosa/vitt ca 1cm långt/4mm brett hängde ut precis vid ryggfenan!! I och med att det är rosa så kan jag bara dra slutsatsen att det har med blod att göra men vad är detta?? Har det med sjukdomen att göra? Har han gjort illa sig på något?? Har bara stenar och växter i akvariumet och ingen annan verkar sjuk förutom de två som har detta grummel! Snälla hjälp mig jag älskar mina fiskar så otroligt mycket och vet inte vad jag ska göra!! Han äter ju som vanligt :/

    Har för övrigt ett 375 liters akvarium och flyttade precis så vattenkvalitén kan vara lite ostabil pga flytten. Fiskarna som går där i:

    1 black molly
    4 dalmatin molly
    4 silvermolly
    2 skalarer
    2 ancistrus
    4 korallplaty
    3 "vanliga" platy varav två är musse pigg.


    Mvh Amanda
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Någon parasit? Läs på om Lernaea och ser ifall det kan vara en sådan.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    Arbetssätt...