Snälla hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shapeful
    • October 2011
    • 58

    Snälla hjälp!!

    kmm
    Senast redigerad av Shapeful; 21 February 2012, 06:47. Anledning: Radera
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Halloj!
    Förstår att du känner oro, men vet inte vad din/dina fiskar lider av och är osäker på att jag kan hjälpa dig.
    Här är dock en bra sida där du kan titta på bilder på sjukdomar och kolla vad det är för någonting och hur det kan avhjälpas;
    Do you have ill fish and you don’t know what disease it is and how to treat it? Here you can diagnose diseases using photos or identification keys and you can find out where they come from and how to treat them. By showing you over 500 photos to identify and cure fish diseases, we enable you to find a diagnosis and solution.

    Klicka på "diagnosis based on pictures". När du har hittat en bild som liknar det som din fisk har råkat ut för, så klicka på bilden och läs vad som kan göras.
    Det här kanske kan vara en hjälp tills någon annan här på forumet kan hjälpa dig här direkt i inlägget.
    Hoppas det fixar sig!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 01 November 2011, 22:23.

    Kommentar

    • Shapeful
      • October 2011
      • 58

      #3
      den stora svarta har nu somnat in och är rädd för malen =(
      snälla hjälp!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det var inte trevligt att höra att dina andra fiskar verkar må dåligt. Jag kommer inte ihåg, hur stort kar har du samt vad för filtrering?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Shapeful
          • October 2011
          • 58

          #5
          svarta har dött.. ja har 100 l i stora..
          allt började då vi fick med nå fiskar då ja köpte akvariet, en av dom som var sjuk och nu e mina andra påväg dit..
          guldfisken dog igår men malen kämpar på -

          just nu är mina andra småfiskar i 20L - väntar på att sillikonen på stora ska torka.
          den sjuka malen är för sig

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det kan vara stress som gör att de tappar i motståndskraft och i förlängningen dör, det är svårt att avgöra så här om det kan vara något som drabbat karet i stort. Tyvärr är det sådant här som händer ibland, och så länge fiskarna inte obduceras av någon som kan är det nästan omöjligt att veta vad det är.
            Jag tror inte du ska måla Fan på väggen i nuläget, utan istället sikta in din fokus på de andra fiskarna som är ok.
            Skulle nu även dessa fiskar bli dåliga får du ta tag i saken, och försöka spåna vad orsaken kan vara.
            Det är heller inte lätt att bota fiskar som är sjuka redan när du får dem, utan de fiskarna man vet är sjuka av något okänt är bättre att ta bort redan från början än att få hem dem så de smittar ner andra fiskar...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Shapeful
              • October 2011
              • 58

              #7
              det liknar torpedsjukan på många sätt.. jo det är ju det men ja vill försöka förhindra att flera blir sjuk
              Dom e stela från "midjan till stjärtfenans spets", e som prickar över om man kolla nära & fenorna e klibbade.

              Hört nått om salt - vad menas me d?

              Jag vill ta tag i saken nu då 3 st insjuknat så ja kan förhindra att fler drabbas såklart
              Jag visste inte att fisken ja fick var sjuk, han såg bara "gammal" ut, sen började allt eftersom.

              då vi tömde akvariet så upptäckte ja att stora malen var så och lade han i ett eget litet ställe..
              Dom andra åkte i akvariet uppe där jag hade dom där 2 guldfiskarna - och igår insjuknade en av dom guldfiskarna.

              nu vet ja inte hur ja ska göra..

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Prickar, ja då är det en annan femma. Jag skulle tippa på antingen Costia eller Oodinium, kolla här: http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=38 .
                Salt i nuläget kan visserligen hjälpa till lite, men det är inget botemedel.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Shapeful
                  • October 2011
                  • 58

                  #9
                  ja det låter som båda 2 =/
                  ser ut som om stjärtfenan kan ramla av på malen =/

                  ne men ja tänkte om man kan he alt i akvariet isf d e nått på gång eller så? vet ej hur ja tänker men bättre att verka dum än att inget veta

                  Kommentar

                  • Shapeful
                    • October 2011
                    • 58

                    #10
                    Dåliga bilder men alltid nått -


                    ser ut som om hans/hennes fenor är ihopfällda - alla dom som haft detta här har hållt sig på botten -- äter knappt och bara gömmer sig..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Hinner du så är det inte fel att gå till en zoobutik och köpa medicin, och det är svårt att säga vilken medicin du ska köpa då affärerna har lite olika sortiment. Köp medicin mot vita prick och se om det hjälper, annars får du gå den andra vägen...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Shapeful
                        • October 2011
                        • 58

                        #12
                        kan inte ta mig in till zoobutiken idag eller imorgon men troligen på fredag =/ ja tack för hjälpen.
                        man känner sig så hjälplös - mina djur är det bästa jag vet förutom min lilla son

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Skriv gärna hur det går med fiskarna, och det hade även varit bra ifall du kunde ta en bra bild på de sjuka fiskarna.
                          Bilden på malen säger inte så mycket(på gott och ont), de brukar se ut så med ihopfällda fenor när de vilar.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Shapeful
                            • October 2011
                            • 58

                            #14
                            Malen ser piggare ut idag tycker min sambo.
                            nu har min andra svarta guldfisk insjuknat - verkar som d

                            har lagat och satt igång mitt stora akvarie nu så vi väntar på rätt temperatur innan vi flyttar över firrarna.
                            dom sjuka får stanna i det lilla uppe så ja har närmare koll.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Om de nu är sjuka är troliga alla fiskarna smittade, och då är det smidigare att medicninera ett lite mindre kar än ett stort. Har du fått tag på medicin?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...