Vita sår med rosa kanter - fisktuberkulos ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Vita sår med rosa kanter - fisktuberkulos ?

    Hej, jag köpte två fjärilsciklider, en hane och en hona, för några veckor sedan. Hanen fick ett sår på kroppen bara någon dag senare, men han åt och såg ut att må bra så jag förväntade mig att såret så småningom skulle läka. Fjäriscikliderna lekte bara för en vecka sedan, och de såg de ut att må bra. Igår upptäckte jag dock att han hade ihåliga sår på fenorna med rosa kanter. Han flåsade ganska kraftigt och han hade tappat färg.
    Honan ser ut att ha tappat färg hon med, men hon har varken sår på kroppen och är också ganska aktiv.
    Kan detta vara fiskturbekulos eller är det någon annan sjukdom ? Känner ett ganska stort obehag av tanken att stoppa ner handen i akvariet just nu.
    Fiskarna går i 100 liters tillsammans med 10 citrontetror och små platy yngel. Temperaturen är 27 grader.

    Verkligen tacksam för svar!

    Här är en bild : http://imageshack.us/f/580/img0323ou.jpg/


  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, fisktuberkulos är det inte. Sannolikt är det columnaris, en gram-negativ bakterieinfektion. Den är mycket smittsam.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...