Panik!! Jaguarcikliderna håller på att dö!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    Panik!! Jaguarcikliderna håller på att dö!

    Nu är det kris...
    Ursäkta att jag startar en ny tråd men jag tyckte att det var nödvändigt pga det som händer i karet just nu.
    Jaguarcikliderna har vita prick och om ni läser i denna tråd...
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11530
    ...så kan ni se hur sjukdomen har fortlöpt.

    Det som gör att jag nu startar en ny tråd är att jag nu behöva all hjälp jag kan få. Båda jaguarcikliderna(drygt 20cm, resp. 25cm) ligger nu på sida under en rot, det finns plats för att stå upprätt men de har liksom "fallit". De andas väldigt svagt och allt ser minst sagt bedrövligt ut.
    Jag har medicinerat med Sera Costapur(halv dos) men bytte igår till Waterlife Protozin efter att först ha gjort ett stort vattenbyte. I morse såg hanen ut att ha blivit piggare men honan såg ut att vara halvdöd. Nu ligger båda två alltså på sida och verkar mer eller mindre dra efter sina sista andetag.

    Finns det något jag kan göra?
    Ska jag utöka doseringen av medicinen?
    ...ska jag slänga ner en vitaminkur, typ Sera Fishtamin?
    ...ska jag byta vatten?
    ...ska jag salta som en dåre?
    ...vad kan jag göra?

    Hjälp mig snälla.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • FI
    • January 2002
    • 1153

    #2
    Jag har Vitakraft multi VT-min, det är ett gult pulver och det ska vara någon slags vitaminkur. Kan det skada medicineringen på något sätt att dosera med detta?
    Det står att det ska stärka fiskarnas motståndskraft, det står inte att man ska använda det då fiskarna är sjuka men det står att det är bra att använda efter sjukdom eller medicinbehandling.
    Jag använder alla medel jag kan om det kan få fiskarna att klara sig, men jag vill samtidigt inte förstöra den lilla chans de har genom att göra något fel.

    Finns det NÅGOT man kan göra för att förbättra situationen i ett sånt här läge?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Salta! 1dl/100l kan du testa med (grovt jodfritt salt). Fiskarna punkteras av prickarna när de lämnar fisken och vatten strömmar ut. Det är det som dödar dem. Salt hjälper dem att behålla vattnet. http://www.ciklid.org/faq_artikel_visa.asp?NR=668
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #4
        Tusen tack!
        Jag tar alla tips jag kan få, jag har ungefär 1dl salt i vattnet nu och borde alltså kunna slänga i åtminstone 2dl till i mitt 375-liters om jag förstod rätt.

        Honan har för övrigt börjat vända sig upp-och-ned... hon ligger fortfarande på sida men magen pekar lite snett uppåt... Inte bra.
        Hanen har däremot ställt sig litegrann och lutar nu mot sidorutan och har även tagit några vimsiga simtag någon enstaka gång.
        Vi får se hur detta slutar, de enda fiskarna som inte har några prickar just nu är sorgmanteltetrorna, ancistrusen, gibbicepsen, fengäddan och chokladmalen, alla andra har 20st till kanske 300st prickar...

        Nåja, jag saltar så får vi se hur det går. Tack så jättemycket för tipset.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • walle_1
          • April 2003
          • 221

          #5
          Skulle det bli riktig kris så kan du hjälpa dom att andas genom att dra dom sakta fram och tillbaka genom vattnet. Vatten sköljs då över gälarna och blodet syresätts. Håll fisken i stjärtspolen och dra den lugnt fram och tillbaka. Ska du hålla på så till dom tillfrisknar så får du nog hålla på ett tag men jag tänkte bara så att dom piggnar på lite, sedan kanske dom klarar av att andas själv.

          Fy fan va trökigt om dom dör, lider verkligen med dig.


          MVH Martin
          MVH Martin
          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #6
            "Fy fan va trökigt om dom dör, lider verkligen med dig."
            Jo jag har svårt att tänka mig något som skulle vara värre rent akvariemässigt just nu... Jag ser hellre att alla andra fiskar i karet dör än att jaguarcikliderna dör...

            Men jag har i alla fall saltat nu så då får vi se hur det går. Hanen verkar bli piggare och piggare tycker jag, han simmar runt lite ibland och verkar vilj klia sig mot alla möjliga saker, det borde väl vara positivt?
            Om parasiterna kan lossna av att han kliar sig vet jag däremot inte... men att han rör sig känns i alla fall positivt.

            Honan ligger däremot på samma ställe som hon har legat sedan mitt på dagen... hon andas lite försiktigt ibland och rör på ögonen, i övrigt så verkar alla fiskar kunna klampa rakt på henne utan att hon bryr sig... Men hoppet är det sista som överger människan så jag hoppas fortfarande på att hon ska kunna repa sig.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Tiger
              • May 2003
              • 81

              #7
              Hej Fredrik,

              Alla mina tankar till dina jaguarer. Förstår din förtvivlan. Mina jack Dempsey har drabbats av munsvamp tror jag, började att medicinera de idag, så jag hoppas det blir bättre om några dagar.

              Krya-på-dem-kram // Lotta
              375L 1 JD, 1 jaguar, 1 pleco, 1 gibbis, 1 pictus, 1 fengädda, 1 skednosmal, 1 chokladmal
              Tre katter, 2 huskissar och en Helig Birma.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=89116

              Kommentar

              • jak621212
                • January 2003
                • 23

                #8
                Hej!
                Jag bara tänkte säga att du ska blanda ut saltet med vatten
                innan du häller i det i akvariet.
                Jag fick också tipset att tillsätta grovsalt till mina
                då ganska slitna blåciklider. Problemet var att de slukade
                saltkornen hela vilket antagligen gjorde att deras njurar
                slogs ut och de blev verkligen dåliga. Senare valde jag att avliva
                de drabbade.

                Kommentar

                • FI
                  • January 2002
                  • 1153

                  #9
                  Tack än en gång Ola Svensson för tipset om saltet, den ökade salthalten har definitivt förbättrat läget. Idag är 90% av hanens prickar borta, alla prickar på huvudet är borta, det är bara på stjärtfenan som några prickar sitter kvar. Han är också uppe och simmar betydligt mer idag och det är bara några korta stunder som han lägger sig på botten.
                  Honans prickar sitter däremot fast lite hårdare och jag antar att det har att göra med att hon är rejält försvagad, hon har dock simmat en aning idag men det är nog fortfarande kritiskt och hon ligger mest och trycker på botten och är helt täckt av prickar.
                  Hur som helst så har läget förbättras avsevärt sedan igår då båda två bara låg på sida på botten. Jag tror definitivt att saltet ligger bakom denna förbättring.
                  Tack Ola!

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    • June 2002
                    • 1081

                    #10
                    Det du beskrev är tydliga symptom på rejält störd saltbalans i fisken. Detta kan ske med fiskar som släppts ner i akvariet, vid vattenbyten samt vid skada. Prickarna på fisken påverkas inte av saltet, inte heller av medecinen. När de ligger i botten påverkas de inte heller. Den enda gången de påverkas är när de simmar från fisken till botten och från botten till fisken. Jag har för mig att de sitter på fisken några dagar och ligger i botten några dagar. Därför är det NÖDVÄNDIGT att behandla tiden ut. Prickarna är inte så farliga, det är hålen de lämnar när de släpper som är farliga (det är vad jag kommer ihåg just nu). Prickarna stör förstås fisken och rejält angripna fiskar har rejält med prickar på gälarna. Rejäl genomluftning är nog smart samt att inte ha tokhög temperatur eftersom det ökar fiskens andning samt minskar syrgasens löslighet i vatten. Samtidigt är hög temp bra för immunförsvaret men det tror jag är av underordnad betydelse när det gäller vita prick. Det finns många sidor och böcker som beskriver vitapricks livscykel (Ichthyophthirius)
                    Mvh. Ola
                    Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                    Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                    Kommentar

                    • FI
                      • January 2002
                      • 1153

                      #11
                      Jag vill bara passa på att tacka alla som har hjälpt mig och gett mig tips, råd eller bara visat sin omtanke, både i den här tråden och i tråden jag länkade till högst upp. Det ser ut som att fiskarna ska klara sig trots allt och jag tror inte att de hade gjort det utan er hjälp.
                      Tack!

                      Båda jaguarcikliderna är nu ikväll i princip helt utan prickar, honan har kvar några få prickar på stjärtfenan men hanen har inte en enda. Båda två har piggnat till rejält nu under dagen och de har börjat simma runt mer och mer och nu ikväll så är det bara under några få korta stunder som de åker ner till botten och "vilar". De har dessutom fått tillbaka sin ljusa basfärg istället för den mörka stressfärgen de hade då de var som sjukast.
                      De övriga fiskarna har också tillfrisknat och de tre fiskar som fortfarande har prickar på sig har bara ett fåtal prickar men visar egentligen inte längre upp några tecken på att må dåligt utan beter sig nästan precis som vanligt.

                      Jag är hur som helst övertygad om att det ska gå bra nu, tack för hjälpen allihopa.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        • June 2002
                        • 1081

                        #12
                        Jag är personligen övertygad om att det du beskrev var symptom på extrema problem med salt/vattebalansen och att det var saltet som räddade dem. Möjligen hade de fixat det själva men saltet gjorde det lättare.
                        Mvh. Ola
                        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
                        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

                        Kommentar

                        Arbetssätt...