Hjälp min Slöjstjärt håller på att dö!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flodda
    • September 2011
    • 27

    Hjälp min Slöjstjärt håller på att dö!!

    Skaffade 2 st slöjstjärtar för 6 dagar sedan och nu i 2 dagar så har den ena flytit runt emellanåt nu ligger den under huset på botten nästan livlös. jag har haft i ektozon salt men ingen förbättring. vad är fel???
    det är isf 3 fisken som dör på 2 veckor sen jag startade upp akvariumet.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    har du mätt upp nitrithalten?
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Det låter verkligen som nitrit, hur stort är karet?
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Flodda
        • September 2011
        • 27

        #4
        nä har inte köpt några stickor, får göra det imorgon. men jag har ju ektozon salt i. tror du inte de kan vara att de e för varmt i akvariumet? lästa att slöjstjärtar trovs bäst i 22-23 grader och ja har 26 grader.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Nej, det spelar ingen roll om det är 26 grader i karet. Mina går i den tempen hela tiden och de mår fint. Hur stort är karet? Hur länge har det varit igång? Hur många fiskar är det i? Ser de andra ut att må bra?
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Flodda
            • September 2011
            • 27

            #6
            okey ja har trott de e temperaturen hehe. det är 64 liter och för tillfellet mår alla bra förutom ena slöjstjärten. skaffade det för typ 3 veckor sedan och efter 4 dagar dog ena guppyn. han blev aldrig pigg i akvariumet, sen 2 dar efter de dog ena kardinaltetran men sen har alla verkat må bra förutom denna slöjstjärten. jag har nu 9 kardinaltetror, 2 black molly, 2 guppy, 2 slöjstjärtar och en dammsugare/mal. sen har ja ett litet yngelkar i som flyter med 13 guppy yngel i. bytte nyss 25% vatten och då simmade den omkring,men när ja skulle mata dom orkade han inte äta så han åkte ner på botten igen.. ja tycker inte detta är roligt, stackars fiskar nåt fel gör ja ju. och den där ***** zoo handlarn säger att de e såååå lätt med akvarium joo visst...

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Du har mer fisk i din balja än jag har i mitt 120L. Det är nog det vi får kolla på.

              Vad har du för pump? Har karet varit igång kort tid och du redan har den besättningen så finns det risk för att du drabbats av nitrit.

              Det finns inget perfekt sätt att komma tillrätta med de här problemen nu på en gång. Ett stort vattenbyte räddar liv, det tar samtidigt bort alla goda bakterier så du kommer få svängigt nitritvärde. Jag rekomenderar ett stort vattenbyte, minst 50% och tillsätt nitrivec.

              Kolla om de repar sig. Vi får hoppas. Slöjstjärten vill ha ett större kar, de kan bli stora. Men nu handlar det ju om att rädda livet på dem..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • beyourself
                • September 2011
                • 7

                #8
                Jag har också haft det problemet det kan bero på att vattnet för snabbt byter tempratur, en bra sak att göra är att läsa om fisken

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Du har mer fisk i din balja än jag har i mitt 120L. Det är nog det vi får kolla på.

                  Vad har du för pump? Har karet varit igång kort tid och du redan har den besättningen så finns det risk för att du drabbats av nitrit.

                  Det finns inget perfekt sätt att komma tillrätta med de här problemen nu på en gång. Ett stort vattenbyte räddar liv, det tar samtidigt bort alla goda bakterier så du kommer få svängigt nitritvärde. Jag rekomenderar ett stort vattenbyte, minst 50% och tillsätt nitrivec.

                  Kolla om de repar sig. Vi får hoppas. Slöjstjärten vill ha ett större kar, de kan bli stora. Men nu handlar det ju om att rädda livet på dem..
                  Instämmer helt med Mathias Nilsson, du har gjort ett klassiskt nybörjarmisstag, för många fiska för snabbt i för liten volym. Inskaffa nitrivec, kanske bakteriekultur. På lång sikt måste du antingen minska mängden fisk, eller skaffa större akvarium. Efter ca tre veckor kan du skaffa dina första fiskar, och då kanske sex guppy eller liknande.
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    #10
                    Läs om Slöjstjärt här.
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Jag har Slöjstjärt i ett 108, endast på grund av att zooaffären här lurade min tjej något gruvligt. Hon kom hem med två stycken i en balja på 2,5 liter. Seriöst företag!

                      Jag vet att det här karet är för litet, det är bebott av en del smått annat men jag håller noga koll på det. Jag har för många kar igång och kan inte ge dem ett större hem. Ungen gillar dem också och jag gör henne ledsen om jag matar mina mbunas med dem ;D

                      Nu till det jag vill få fram. Karet är litet, de skiter lika mycket som mina malar, individantalet är maxat. Jag får det att funka för att vattenvärdena inte blir dåliga, starka pumpar, stora vattenbyten och växter i mängder. Det här karet är också resultatet av nybörjarmisstag men då jag sköter det ordentligt blir det inte några problem. (läs fisken jag inte vill ha vägrar försvinna) Jag har två fluval u3 i karet, tillsammans med stora vattenbyten och bra ljus. OBS, all annan fisk i karet är koppartetror o.dyl. ytters smått.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Fredrik Metcalf
                        • January 2007
                        • 512

                        #12
                        Tror poängen med det inlägget var att 64 liter är inte bara för litet, det är så pass litet att det inte kan lyckas, de flesta fiskarna där i kommer att dö av nitrit eller stressas ihjäl ganska snart.
                        Fredrik Metcalf (MrLogic)
                        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                        Kommentar

                        • Fredrik Metcalf
                          • January 2007
                          • 512

                          #13
                          Kortsiktig lösning, lämna tillbaks slöjstjärtarna till butiken.
                          Fredrik Metcalf (MrLogic)
                          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Kortsiktig på 1 år.

                            Har ett 310L de kan gå i, dock blir det lite besvärligt för dem tillslut..

                            De äter ändå upp alla finbladiga växter, vilket gör mig sur
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Flodda
                              • September 2011
                              • 27

                              #15
                              nu blir ja arg. va e de för jävla dåre till expedit som säger att de fungerar fint ihop med alla andra (som ja oxå köpte där) suck. nu när ja läste på om slöjstjärt så stod de att dom behöver 20 liter var och då är de väl inte för litet? fast då har ja ju inte räknat med dom andras. vilka fiskar kan ja ha då?
                              jag fick med easy balance och aqua safe och sedan ektozon salt.. är inte nån av dom som nitrivec??
                              jag känner mig grundlurad, där kommer ja in helt nybörjare på området frågar hur de går till och vad ja behöver osv visar vilka fiskar ja vill ha och han bara pissar på mig för att tjäna lite pengar.. blääää stackars fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...