Hur snabbt försvinner vitaprick?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poseidon
    • February 2003
    • 1255

    #16
    Det finns ett multikomplex medicin som heter ESHA 2000...det har hjälpt mig...Hoppas firrarna klarar sig...;-]
    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

    Kommentar

    • walle_1
      • April 2003
      • 221

      #17
      Det stod: räcker till 1000 liter på min. Men i själva verket så räckte den till 200 liter eftersom man skulle använda det i 5 dagar. Jag hade 50 ml flaskan.

      MVH Martin
      MVH Martin
      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • FI
        • January 2002
        • 1153

        #18
        Jag fortsätter i samma tråd...
        Tydligen så var den nyinskaffade synodontisen(S. schoutedeni) ÄNNU värre drabbad än Synodontisen jag pratade om igår(S. eupterus).
        Schoutedenin är död idag...
        Den har hållit sig gömd ganska mycket sedan jag köpte den för ca 1 vecka sedan, jag vet inte säkert men eventuellt så var det denna mal som utlöste sjukdomen och inte eupterusen som jag först trodde. Eftersom jag inte har sett den så mycket så är det svårt att veta hur mycket prickar den har haft, den kanske har gått i flera dagar med vita prick utan att jag visste om det, kanske t.o.m ända sedan jag köpte den...
        Det konstiga är hur som helst att jag inte kan se några prickar på den nu när jag har plockat upp den ur karet...
        Hoppar parasiterna normalt av värddjuret då det dör? ...eller sitter de kvar långt efter att fisken har dött?

        I övrigt så ser jaguarciklidhonan ut att vara på väg att lämna mig... hon ligger bara på botten och det enda som gör att hon inte ser stendöd ut är att hon rör på ögonen, gälarna rör sig inte...
        Jaguarciklidhanen verkar däremot piggare idag och även Synodontisen som jag pratade om igår, de har fortfarande en massa prickar på sig(minst lika mycket som igår) men de simmar betydligt mer idag och det ser jag som ett gott tecken.

        Nåja, nu ska jag inte pladdra så mycket, det jag främst undrade över var det där med parasiterna och vad de hittar på då värddjuret dör.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Mcoist
          • May 2003
          • 296

          #19
          Parasiterna letar upp ett nytt värddjur när ett djur är dött det tar nämligen inte lång tid innan en död fisk börjar brytas ner utav bakterier och då sticker parasiterna till ett nytt värddjur.

          så om tex alla fiskar skulle dö dör parasiterna ut efter ca 3veckor pågrund av att där inte fins några värddjur.

          I vissa fall kan även fiskarnas egna imunförsvar göra så att fiskarna frisknar till av sig själva men oftast så har man mycket fisk i akvariet vilket gör att parasiterna förökar sig mycket fort vilket blir för mycket för fiskarna.

          HAde den sjuka fisken gått ensam i ett karantänakvarie direkt vid efter köpet hade kanske fisken klarat sig utan någon typ av medecinering.!
          4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
          1st 540L som skall limmas och repareras.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #20
            "Parasiterna letar upp ett nytt värddjur när ett djur är dött det tar nämligen inte lång tid innan en död fisk börjar brytas ner utav bakterier och då sticker parasiterna till ett nytt värddjur."

            Tack för infon, då är det nog troligt att sjukdomen startade på schoutedenin och sedan spred sig vidare till eupterusen och jaguarcikliderna osv. Schoutedenin hade säkert massor av prickar på sig innan det spred sig till eupterusen, det är säkert därför som allt har sett ut att gå så snabbt. Har sjukdomen varit i karet i en hel vecka så är det inte konstigt att det ser ut som det gör...

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            Arbetssätt...